2026-06-16, 17:19
Medlem
Nihennas avatar
Försöker förstå på enkel jäkla svenska vad som gäller. Man har ju hört om "upp till 50 000 kr skattefritt", men det verkar samtidigt inte vara så enkelt.

Vad gäller egentligen? Är det skattefritt att t ex sätta upp skyltar på stan där man hjälper gamla tanter med IT-problem eller fotar folk upp till man tjänat 50k, eller måste man skatt även på denna hobbyverksamhet?

All denna juridiksvenska på skatteverket gör mig galen, så jsg hoppas att nån kunnig kan ge ett bra svar på simpel svenska
Citera
2026-06-16, 17:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Försöker förstå på enkel jäkla svenska vad som gäller. Man har ju hört om "upp till 50 000 kr skattefritt", men det verkar samtidigt inte vara så enkelt.

Vad gäller egentligen? Är det skattefritt att t ex sätta upp skyltar på stan där man hjälper gamla tanter med IT-problem eller fotar folk upp till man tjänat 50k, eller måste man skatt även på denna hobbyverksamhet?

All denna juridiksvenska på skatteverket gör mig galen, så jsg hoppas att nån kunnig kan ge ett bra svar på simpel svenska
En enkel sökning på nätet ger följande

Sökte på "Måste man skatta på hobbyverksamhet?"

"Ja, om din hobbyverksamhet går med vinst (överskott) måste du betala skatt på pengarna. Det finns ingen undre beloppsgräns för när skatten börjar tas ut, utan varje krona i vinst ska beskattas som inkomst av tjänst."
Citera
2026-06-16, 17:43
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

"Ja, om din hobbyverksamhet går med vinst (överskott) måste du betala skatt på pengarna. Det finns ingen undre beloppsgräns för när skatten börjar tas ut, utan varje krona i vinst ska beskattas som inkomst av tjänst."
Ok, tack! Det var mer simpelt definierat än det jag hittade.

Då undrar man var det där man hört om skattefritt upp till 50 000 kr kom ifrån, då jag även har en kompis som trodde samma sak
Citera
2026-06-16, 17:50
Medlem
smickras avatar
Citat:

Då undrar man var det där man hört om skattefritt upp till 50 000 kr kom ifrån, då jag även har en kompis som trodde samma sak

Hur skall vi kunna veta var ni hört det?
Citera
2026-06-16, 18:16
Medlem
AI-2000s avatar
Det oklara är väl vad som räknas som hobby och hobbyverksamhet. Jag köper och säljer samlarsaker och har läst att jag ska skatta på all vinst som överstiger 50.000kr.
Citera
2026-06-16, 19:23
Medlem
tnems avatar
Citat:

Säljer du exempelvis sporadiskt kläder eller möbler som din familj ha använt så är de undantagna skatt upp till 50k kr.
Citera
2026-06-16, 19:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Det oklara är väl vad som räknas som hobby och hobbyverksamhet. Jag köper och säljer samlarsaker och har läst att jag ska skatta på all vinst som överstiger 50.000kr.
Undantaget gäller vid sporadisk försäljning av föremål som du eller din familj har använt.

Det du håller på med låter inte som det platsar in i undantaget. Utan du skall skatta från första kronan du gör i vinst.
Citera
2026-06-16, 19:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Enligt texten. Den vinst man gör ska skattas från första kronan. 50 000 kr gäller inte.
En del försöker men kan får skattemyndigheten som ställer till en del.

Enklast. Registrera ett enskild firma som är momspliktig och du redovisar all fakturor för försäljning (av tjänster) och utgifter (köp du gjort för firman)

Första året kan man redovisa förlust vilket dras från ordinarie inkomst och du får lägre skatt.

Jo jag har själv eget företag som enskild firma sedan drygt 20 år.

Till det tråkiga är att det blir en hel del skatt.
Citera
2026-06-16, 21:03
Medlem
Citat:

Det är väldigt enkelt. Det är skatt på all hobyverksamhet. Aldrig varit 50k skattefritt på hobbyverksamhet. Det är fake news. Däremot som andra skrivit i tråden är det skattefritt upp till 50k om du säljer personliga ägodelar.

Det du beskriver i ditt exempel är näringsverksamhet eftersom du själv utför ett uppdrag åt någon annan i syfte att gå med vinst.

Vad är det för text hos Skatteverket du läst?
Citera
2026-06-17, 05:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:

"sätta upp skyltar på stan där man hjälper gamla tanter med IT-problem eller fotar folk"

Det är inte hobbyverksamhet, det är företagande, om du marknadsför dina tjänster så är du företagare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Det skall också betalas egenavgifter på vinsten och moms om vinsten överstiger ett visst belopp, detta belopp kan den som vill googla fram.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-17 kl. 05:34.
Citera
2026-06-17, 05:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000

Nej, det har du inte läst

Om du köper och säljer saker så bedriver du näringsverksamhet, du är företagare, det är skattepliktigt från första kronan i vinst och du skall redovisa moms när omsättningen överstiger ett visst belopp.

Att du köper och säljer saker kan Skatteverket enkelt se genom att titta på dina bankkonton, dina postförsändelser kan också enkelt kontrolleras.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-17 kl. 06:17.
Citera
2026-06-17, 05:57
Medlem
Baalzamons avatar
Den som lönearbetar får ju ett grundavdrag som gör att man inre skattar för de första pengarna man tjänar varje år. Nivåerna och utformningen har nog varierat över tid men det ligger i storleksordningen 50k så det kanske är därifrån det kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in