2026-06-17, 07:01
Medlem
Vad du däremot kan göra är att dra av inköp av din egna dator och mobil, dvs även i hobbyverksamhet kan du kvitta dator och mobilen mot vinst i hobby.

En ny iphone kostar ganska mycket och en ny laptop kostar även den en bra slant, pengar du tjänar i hobby kan du kvitta som inköp, på så sätt skatta du inte.
Citera
2026-06-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det skattefritt att t ex sätta upp skyltar på stan där man hjälper gamla tanter med IT-problem eller fotar folk upp till man tjänat 50k, eller måste man skatt även på denna hobbyverksamhet?

Att göra reklam för sin IT-problemlösartjönst och ta betalt för det är.verkligen ingen hobbyverksamhet?
Citera
2026-06-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Första året kan man redovisa förlust vilket dras från ordinarie inkomst och du får lägre skatt.
Ja. Men det är bättre att sprida ut avdragen på flera år om möjligt, eftersom förlustavdrag från företag ger mindre skattefördel än om avdrag görs från vinster senare år.
Det är ännu mer bortkastat om man inte har annan arbetsinkomst också eftersom då används inte det skattefria grundavdraget.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du däremot kan göra är att dra av inköp av din egna dator och mobil, dvs även i hobbyverksamhet kan du kvitta dator och mobilen mot vinst i hobby.
En ny iphone kostar ganska mycket och en ny laptop kostar även den en bra slant, pengar du tjänar i hobby kan du kvitta som inköp, på så sätt skatta du inte.
Ja. Men det ä fortfarande dumt att handla för mycket dyrare än man behöver, eftersom det INTE är gratis för att det avdragsgillt, eftersom skatten inte är 100 %, så med lägre/utan köp får man ut mer kontanter. Så man bör tänka OM man hade köpt det med "rabatten" skatteeffekten ger.
Citera
2026-06-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Den som lönearbetar får ju ett grundavdrag som gör att man inre skattar för de första pengarna man tjänar varje år. Nivåerna och utformningen har nog varierat över tid men det ligger i storleksordningen 50k så det kanske är därifrån det kommer.

Inte ens hälften om du är medelinkomsttagare och inte pensionär.
För att få maximalt grundavdrag på 45600 så ska du tjäna 13400 i månaden, över det så trappas avdraget ner stegvis till 17400
Citera
2026-06-17, 15:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ja. Men det är bättre att sprida ut avdragen på flera år om möjligt, eftersom förlustavdrag från företag ger mindre skattefördel än om avdrag görs från vinster senare år.
Det är ännu mer bortkastat om man inte har annan arbetsinkomst också eftersom då används inte det skattefria grundavdraget.
Ja. Men det ä fortfarande dumt att handla för mycket dyrare än man behöver, eftersom det INTE är gratis för att det avdragsgillt, eftersom skatten inte är 100 %, så med lägre/utan köp får man ut mer kontanter. Så man bör tänka OM man hade köpt det med "rabatten" skatteeffekten ger.
Det viktigaste är att göra vinst för annars kan man sparka sig trött.
Har man ingen bra omsättning och vinst och inget annat jobb så blir man rätt snabbt torsk.
Att observera är att avdrag för mobil, internet och datorer som används även privat går inte göra fulla avdrag för som en del tror.
Citera
2026-06-17, 17:44
Medlem
Citat:
Det viktigaste är att göra vinst för annars kan man sparka sig trött.
Har man ingen bra omsättning och vinst och inget annat jobb så blir man rätt snabbt torsk.
Att observera är att avdrag för mobil, internet och datorer som används även privat går inte göra fulla avdrag för som en del tror.
Dom flesta abonnemang har så kallat fast pris, du kan ringa nästan hur mycket du vill o kostnad är det samma, genom att köpa mobilen o abonnemang får du dra dessa kostnader löpande mot vinst. genom att man har så kallat fast pris dras hel beloppet, man får alltså ringa även privat för det går inte o urskilja vad som är vad.

Dator skrivs av ganska snabbt, samt det är något dom flesta behöver även privat, dumt o inte kvitta ut den mot vinst.
Citera
2026-06-17, 19:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dom flesta abonnemang har så kallat fast pris, du kan ringa nästan hur mycket du vill o kostnad är det samma, genom att köpa mobilen o abonnemang får du dra dessa kostnader löpande mot vinst. genom att man har så kallat fast pris dras hel beloppet, man får alltså ringa även privat för det går inte o urskilja vad som är vad.

Dator skrivs av ganska snabbt, samt det är något dom flesta behöver även privat, dumt o inte kvitta ut den mot vinst.
Jag vet och efter revision får jag bara dra av 50% av kostnaden för mobil och övrig som kan användas privat. Detta eftersom företaget inte är huvudsakliga inkomsten.
Kontakta du Skattemyndigheten får du fakta.
Visst man kan försöka och ibland missar de sådant.
Citera
2026-06-17, 20:18
Medlem
Citat:
Som hjorten
Han blandar ideligen ihop vad som är oddsen att inte åka dit med vad som är lagligt...
Citera
2026-06-17, 21:13
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej, det har du inte läst

Om du köper och säljer saker så bedriver du näringsverksamhet, du är företagare, det är skattepliktigt från första kronan i vinst och du skall redovisa moms när omsättningen överstiger ett visst belopp.

Att du köper och säljer saker kan Skatteverket enkelt se genom att titta på dina bankkonton, dina postförsändelser kan också enkelt kontrolleras.

Om syftet är att gå med vinst ja men jag sålde igår en sak jag köpte för 4 år sedan som jag inte längre vill ha, som folk gör. Förra veckan sålde jag en förseglad box eftersom den hade hål i plasten som jag inte sett förut. Det är ingen näringsverksamhet, det är att sälja sånt jag inte vill ha kvar,

Okej jag säljer saker spontant, ibland ingenting på flera månader. Ibland när jag behöver pengarna till annat osv. Inget systematiskt.
Senast redigerad av AI-2000 2026-06-17 kl. 21:21.
Citera
2026-06-18, 06:30
Medlem
Citat:
Jag vet och efter revision får jag bara dra av 50% av kostnaden för mobil och övrig som kan användas privat. Detta eftersom företaget inte är huvudsakliga inkomsten.
Kontakta du Skattemyndigheten får du fakta.
Visst man kan försöka och ibland missar de sådant.
Jo jag vet jag är företagare, även en som har 0-taxerat, jag har haft liknade revisor som du haft, när jag fråga varför drog du inte detta? av principskäl, bytte sedan revisor o han gick 5 år tillbaka o rätta alla deklarationer, dvs hämta tillbaka allt som inte varit draget. Blev gransking o allt gick igenom.

Finns ingen sådan regel, man har rätt o köpa in det man behöver för sin verksamhet, det mäts inte i tiden du använder saken, man har samma rätt o köpa en mobil till ett företag som hobby, ingen kan klaga på den inte används i stor utsträckning.

Bästa du kan göra är att hitta en bra revisor som kan lära dig alla avdrag.
Citera
2026-06-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Det oklara är väl vad som räknas som hobby och hobbyverksamhet. Jag köper och säljer samlarsaker och har läst att jag ska skatta på all vinst som överstiger 50.000kr.

Helt korrekt då du bedriver näringsverksamhet.
Dvs du köper&säljer i vinstsyfte. Det kan aldrig vara en "Hobbyverksamhet"
Citera
2026-06-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ok, tack! Det var mer simpelt definierat än det jag hittade.

Då undrar man var det där man hört om skattefritt upp till 50 000 kr kom ifrån, då jag även har en kompis som trodde samma sak

Att ni bägge är både lata och okunniga får stå för er.
50K är fribeloppet vid privat lösöresförsäljning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in