Citat:
Oaktat den till synes utbredda uppfattningen att kryogen tankning i mikrogravitation skulle vara en närmast rutinmässig sysselsättning, kvarstår det faktum att uppgiften är förknippad med betydande tekniska utmaningar. Fysiken har nämligen den besvärande egenskapen att inte alltid rätta sig efter vad andra debattörer råkar önska vore sant.
När jag för några år sedan såg uppgifterna, om att det krävdes tankningar i omloppsbanan för att få ut Starship i solsystemet, blev jag chockad.
Det är ju ingen optimal lösning. Det gör allting dyrare och mer komplicerat.
Tidigt såg jag uppgiften om att det krävdes 12 tankningar men tydligen har man kunnat uppgradera och modifiera så senaste uppgifter jag läst (ej AI) säger 6-8 st.
Det ljusnar lite vid horisonten.
Sent i höst verkar man i alla fall försöka sig på att docka Starships i omloppsbanan och sedan överföra bränslen.
Det har talats om att ha en depå i omloppsbana, det är kanske en hybrid-farkost.
Det skall bli mycket intressant att se vad som händer i höst. Om flight 13 och 14 går bra släpper man säkert mer information om hur exakt man tänker bygga upp för tankning.
xxxx) "SpaceX-robotarna driver på den kvinnliga arbetskraften med små lätta FÖSNINGAR-----ty på Mars arbetar vi ständigt på att finna flexibla och humana LÖSNINGAR"......
......
Det är ju ingen optimal lösning. Det gör allting dyrare och mer komplicerat.
Tidigt såg jag uppgiften om att det krävdes 12 tankningar men tydligen har man kunnat uppgradera och modifiera så senaste uppgifter jag läst (ej AI) säger 6-8 st.
Det ljusnar lite vid horisonten.
Sent i höst verkar man i alla fall försöka sig på att docka Starships i omloppsbanan och sedan överföra bränslen.
Det har talats om att ha en depå i omloppsbana, det är kanske en hybrid-farkost.
Det skall bli mycket intressant att se vad som händer i höst. Om flight 13 och 14 går bra släpper man säkert mer information om hur exakt man tänker bygga upp för tankning.
xxxx) "SpaceX-robotarna driver på den kvinnliga arbetskraften med små lätta FÖSNINGAR-----ty på Mars arbetar vi ständigt på att finna flexibla och humana LÖSNINGAR"......
......Då målet är att tillhandahålla drivmedel i rymden är det också värt att notera att raketekvationen kraftigt favoriserar produktion i grunda gravitationsbrunnar. För att leverera 1 ton bränsle till omloppsbana från jorden krävs i storleksordningen 12 ton startmassa, medan motsvarande siffra från månen ligger närmare 1,6 ton. Det är därför knappast förvånande att möjligheten att producera drivmedel på månen länge har betraktats som en potentiellt kommersiellt intressant verksamhet av aktörer som sysslar med långsiktig rymdlogistik.
Vad gäller SpaceX kommande aktiviteter börjar det tyvärr se ut som att problemen med Raptor 3 inte var en serie orelaterade incidenter utan snarare symptom på ett underliggande problem som påverkat flera system samtidigt. Uppgifter som cirkulerat tidigare idag gör gällande att Flight 13 av de skälen inte kommer att genomföra en orbital flygning. Vilket betyder att vi är åtminstone fyra flighter från att se någon orbital tankning. Lite trist, således.
Senast redigerad av Hatten-Med-Kepsen 2026-06-16 kl. 16:15.
Senast redigerad av Hatten-Med-Kepsen 2026-06-16 kl. 16:15.
......