Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Genomtänkt svar det erkänner jag
Du har rätt
Finns många många som haft störd uppväxt
Incest vet jag inte hur vanligt det är (finns statistik?) tror vanligare förr
Men du skriver mycket utifrån logik och förnuft
Även om han är 50 kanske det finns ett barn där som inte rett ut det han varit med om
Att ljuga om sånt verkar helt ologiskt hur skulle det hjälpa grooming tvärtom blir man äcklad
I alla fall det jag föreslår Dumpen är att de utvecklar sitt arbetssätt från att bli så uppjagade ATT SÄTTA DIT NÅN till att slussa vidare direkt till hjälplinje och socialen etc
Det är otroligt märkligt att alla dessa förövare med offerhistorier mycket sällan har domar, socpapper eller annat som kan stärka det de säger samtidigt som de ska tros blint på gällande historier de drar om utsatthet men så fort de säger att de är oskyldiga så ska man tro på det också. Men när människor som aldrig utsatt andra berättar om sexualbrott, då är de plötsligt lögnare automatiskt eller extremt suspekta.
Varför ska förövare ha vård före offer? Menar, vet du hur otroligt svårt det är att få vård, hjälp och stöd om du utsatts för sexualbrott och söker sådant?
Jag kan berätta för dig varför de ljuger. Att vi andra har empati är i deras ögon något de kan använda emot oss för att undkomma ansvar. De drar offerhistorier för att vi ska bonda till dem så att de kan utsätta oss. Givetvis finns det saker som får oss att rygga av äckel osv när vi hör
men vi känner medlidande och omsorg om människor som varit utsatta och inte "Usch, vilket äckel det är som utsatts för sådant. Vidrig människa!". Så känner vi med normalfungerande empati oftare kring förövare varpå förövare som kommer i vår närhet vill väcka vår empatiska förmåga då de som kommer nära trots allt ser ut som vanliga människor och vi har enpati med vanliga människor.
Att så många förövare ljuger om sexualbrott beror på att det delvis är en strategi för dem för att skapa ett nätverk av människor som inte ser dem klart och tydligt utan genom empatins filter. Sedan är det också deras sexuella fantasier de berättar om, inte nödvändigtvis vad andra gjort utan om vad de fantiserar om. Vilket är en stor skillnad mot utsatthet.
Givetvis kan barn trasas sö der mentalt av övergrepp men det är inte som så att någon utsätts och därmed blir förövare. När någon utsätts blir den ett offer. Avståndet mellan offer och förövare kan vara mycket stort. Det är först när någon som utsatts, utsätter, den blir förövare.