Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Ingen är ett offer när det är i rollen av förövare.
Ett offer är man när man utsätts, en förövare när man utsätter.
De enda undantag är när ett offfer är under svårt tvång och beroendeställning till förövaren att den då tvingas till övergrepp mot andra. Barn är givetvis undantaget när det gäller små barn som upprepar beteenden från övergrepp.
Karln är i femtioårsåldern. Vi vet inte om det är sant eftersom många förövare ljuger och det de påstår kan vara deras egna fantasier, sätt att grooma offer osv. Men även om det är sant är han fortfarande i femtioårsåldern och inte åtta år.
Majoriteten av alla som utsätts för sexualbrott begår aldrig sexualbrott mot andra. Att det sedan finns gärningsmän som varit offer innebär inte att de inte själva ansvarar för att söka vård och hjälp.
Som vuxen är man skyldig att följa lagar och definitivt dem som säger att det inte är tillåtet att våldta barn. För ett barn som utsätts är inte förvarens livsberättelse lika väsentlig som vad som sker mot det.
Kanske var han ett offer och uppvuxen i en mycket störd miljö men han kan likaväl vara psykopat eller ha annan störning som innebär allt han säger inte är sant. Oavsett vad, klarar man av att arbeta som polis bör man ha kapaciteten att hitta den nödvändig hjälp man behöver utan att våldta 9 åringar.
Genomtänkt svar det erkänner jag
Du har rätt
Finns många många som haft störd uppväxt
Incest vet jag inte hur vanligt det är (finns statistik?) tror vanligare förr
Men du skriver mycket utifrån logik och förnuft
Även om han är 50 kanske det finns ett barn där som inte rett ut det han varit med om
Att ljuga om sånt verkar helt ologiskt hur skulle det hjälpa grooming tvärtom blir man äcklad
I alla fall det jag föreslår Dumpen är att de utvecklar sitt arbetssätt från att bli så uppjagade ATT SÄTTA DIT NÅN till att slussa vidare direkt till hjälplinje och socialen etc