2026-06-16, 11:23
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedenstora
Är det någon som har köpt dom och kan länka i tråden eller behöver man köpa själv?

https://www.krimfup.se/search/maui-thomas-koopu-alvesta

Konsensus är nog att de bara har med skilsmässan att göra och därför har varit ointressanta. Möjligtvis har det förändrats nu när det blivit känt att den varit utdragen och att det även finns misshandelsanklagelser? Ingen har postat dem dock.
Citera
2026-06-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Sista meningen är ytterst relevant, för hade du påstått det samma om kvinnor så hade det varit en lögn. End of story.
Det är inte speciellt imponerande att du håller dig till en halmgubbe och avslutar med den. Alltså något jag inte har påstått och att du nu tycker dig ha besegrat mig vad gäller argumentation kring den. Men jag noterar att du nu ignorerar frågan om biologiskt kön, så jag antar eller åtminstone hoppas att du har tagit till dig detta.
Citera
2026-06-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Sånt skulle de flesta svenska män aldrig göra.

Sånt skulle de flesta människor aldrig göra. Oavsett kön eller ursprung.
Citera
2026-06-16, 12:14
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Tack! Misstänkte att det rörde sig om fler överklaganden.

Vet du om vårdnadsfrågan behandlades som en del av målet? Är väl det enda man kan vinna på att överklaga. Annars är det ju ett i allra högsta grad antisocialt beteende att överklaga en skilsmässa.

Vårdnaden regleras i separat stämningsansökan om de inte är överens.
Överklagan handlar oftast bara om dra ut på tiden för ett beslut för att få igenom andra praktiska saker eller oftast bara som tid att övertala om att inte genomföra skiljsmässa. När beslut väl är bestämt så återkallas inte statusen
Citera
2026-06-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I reportaget om huset:

"– När huset var klart var vi mycket slitna. Nu, tre år senare, börjar vi sakta återhämta oss. Men det var en pärs, konstaterar Lina.

Maui fyller i:

– Mot slutet kunde jag inte sova. Jag låg bara och tänkte på huset, om man skulle gjort något annorlunda och vad jag skulle göra dagen därpå.
"

https://www.smp.se/feature/lina-och-maui-byggde-nytt-hus-pa-landet/

Det kanske finns en slags besatthet hos mannen, om hur huset ska se ut, men kanske det gäller andra saker också. Hans pesonlighet kan skönjas.

Han har ju också lämnat sitt eget land, jobbat hårt (14 timmar om dagen, 7 dagar i veckan sägs det i reportaget) under uppbyggnaden. Han har gjort det mesta inuti huset själv.

Huset är kanske hans borg? Mer än bara pengar för honom.

Han förhalar skilsmässan genom överklagan i flera instanser (som jag uppfattat det av tråden). Knske hoppas han på att hon ska ändra sig, men kanske handlar det även om att han inte har råd att köpa ut henne. Det sitter hårt att även lämna huset?

Ja ett jävla egoistiskt monster är vad han varit och ett fegt as som tog sitt eget liv. Fy fan
Citera
2026-06-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Tror det med, mycket känslor i huset. De byggde sitt drömhus själva, slet dygnet runt i ett och ett halvt år. Men huset blev en belastning som kvävde och krävde och chansen att vårda relationen blev mindre och istället blev den mer frustrerande.

Tänk vilken besvikelse, att bo kvar i ett hus som han slitit med som sedan inte betyder något för ens fru.

De bodde i Nya Zeeland i tolv år men efter några år i Sverige blir det problem. Det som har hänt har sin orsak långt tillbaka i tiden innan de ens kom till Alvesta.
I Sverige kunde han inte styra henne lika mycket, som han kunde i Nya Zeeland. Där hon inte var på hemmaplan
Citera
2026-06-16, 12:56
Medlem
riktigamannen95s avatar
Ingen med information om hur det går för flickorna?
Citera
2026-06-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstickling
Det är nog välkänt även i hemlandet nu vem GM är.
Alla "Koopu" på Facebook har numera "Låst profil" på Facebook efter dådet.

Journalisterna har väl bett om uttalanden och hans mor m fl vill vara ifred. Jag vet inte hur "gamiga" landets reportrar är.

Minnesstund för Kiwi dad igår? Hans mamma står och kramar.

https://www.facebook.com/mwaykorewha
Senast redigerad av Angeliqa 2026-06-16 kl. 14:13.
Citera
2026-06-16, 14:28
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedenstora
Är det någon som har köpt dom och kan länka i tråden eller behöver man köpa själv?

https://www.krimfup.se/search/maui-thomas-koopu-alvesta

Man kan beställa dokument gratis från Växjö Tingsrätt. Det som finns på KrimFUP verkar vara att Göta HR nekar prövning av hans överklagande av, vad det verkar, skilsmässan.
Citera
2026-06-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstickling
Tycker också detta verkar märkligt, de sökte "ett stort område efter en beväpnad man". GM kan ju omöjligt ha varit på språng, för att sedan komma tillbaka hem, lyckas smyga sig förbi x antal polispatruller som omringade hela fastigheten, för att sen obemärkt gå in i ladan och ta självmord.

Han tog ju givetvis självmord direkt efter SOS samtalet och var död på plats hela tiden, men märkligt att polisen missade det inledningsvis...
Ja polisen har nog inte kollat igenom, utan tagit för givet att MGM är på flykt
Citera
2026-06-16, 14:33
Medlem
riktigamannen95s avatar
MK förekommer i tre mål i Växjö tingsrätt.

B 1957-25, avslutades i maj 2025.

T 378-23, är mamman L som ansöker om skilsmässa i januari 2023. Avslutades februari 2024. Kan ha varit så att dom aldrig följde upp skilsmässoansökan.

T 3586-25, är mamman L som stämmer. Skilsmässa igen. Ansökan i juni 2025. Dom i augusti 2025 men överklagades av MK till Göta HR som avslog prövningen i september samma år.
Senast redigerad av riktigamannen95 2026-06-16 kl. 14:47.
Citera
2026-06-16, 14:43
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare
I Sverige kunde han inte styra henne lika mycket, som han kunde i Nya Zeeland. Där hon inte var på hemmaplan
Just det, det stämmer säkert. Han kunde inte ha lika stor kontroll över henne i Sverige där hon har sin släkt och vänner och sociala skyddsnät. I NZ var hon helt i händerna på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in