2026-06-16, 11:50
Medlem
Kalliss avatar
De kan inte få sin framtid tillbaka. Men på regeringens vägnar beklagar jag djupt vad de har fått gå igenom, säger Gunnar Strömmer.

Ex gratia är en symbolisk summa som ett erkännande av det fel samhället har begått.

De friades, men pekades ut som skyldiga för ett annat brott än åklagaren åtalat för, som var preskriberat och inte heller gick att överklaga.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/utpekade-lakarna-far-besked-om-ersattning-av-regeringen-/

Helt sjukt!
Senast redigerad av Kallis 2026-06-16 kl. 12:01.
Citera
2026-06-16, 11:55
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
De kan inte få sin framtid tillbaka. Men på regeringens vägnar beklagar jag djupt vad de har fått gå igenom, säger Gunnar Strömmer.

Gratia är en symbolisk summa som ett erkännande av det fel samhället har begått.

De friades, men pekades ut som skyldiga för ett annat brott än åklagaren åtalat för, som var preskriberat och inte heller gick att överklaga.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/utpekade-lakarna-far-besked-om-ersattning-av-regeringen-/

Helt sjukt!
Vaddå? Vi skall väl tro på kvinnor? Tycker mig höra det ständigt.

Om det inte hjälper att anmäla sitt ex för att ha förgripit sig på barn så är det väl inte mer än rätt att man kan anmäla sitt ex för att ha styckat en kvinna??

Skadan går ju knappast att erkänna. Få sitt liv förstört. Förlora sitt barn (som allmänläkaren gjort).
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-16 kl. 12:00.
Citera
2026-06-16, 11:56
Medlem
jesussugers avatar
2 miljoner va väl inte direkt nå stor summa
Citera
2026-06-16, 11:58
Medlem
Citat:

Gratia är en symbolisk summa som ett erkännande av det fel samhället har begått.

Helt sjukt!
Ja, det är en av de värre rättsskandalerna i Sverige. De som skrev den domen har mycket att svara för inför vår Herre.
Citera
2026-06-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
De är rätt gamla nu förstår du.
Citera
2026-06-16, 12:00
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Helt sjukt!

Det heter Ex gratia och betyder av nåd eller av välvilja/fri vilja. Det är bara knäppt att säga att de får gratia.

Verkar helt befogat i det aktuella fallet med den skandalösa rättsprocessen.
Citera
2026-06-16, 12:00
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vaddå? Vi skall väl tro på kvinnor?
Jag tror utan att veta exakt, men tidsandan då, i tingsrätten, då domen föll, fattades av män, som om du mötte dom idag, om de liksom sugits upp från stolen då, landat och placerats framför dig, skulle du nog fått känslan av att personen framför dig var mongoloid,

Kvinnorna satt vid sidan av och förde protokollet med någon stencileringsmaskin, eller vad det kallades för.
Citera
2026-06-16, 12:02
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det heter Ex gratia och betyder av nåd eller av välvilja/fri vilja. Det är bara knäppt att säga att de får gratia.

Verkar helt befogat i det aktuella fallet med den skandalösa rättsprocessen.
Tack, ändrat
Citera
2026-06-16, 12:02
Medlem
b00b00s avatar
Men för i h-e? Hur kan man missa att det finns en ådrig tråd redan?

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2026-06-16, 12:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Rimligt. Summan borde dock vara tio gånger högre!
Citera
2026-06-16, 12:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Jag tror utan att veta exakt, men tidsandan då, i tingsrätten, då domen föll, fattades av män, som om du mötte dom idag, om de liksom sugits upp från stolen då, landat och placerats framför dig, skulle du nog fått känslan av att personen framför dig var mongoloid,

Kvinnorna satt vid sidan av och förde protokollet med någon stencileringsmaskin, eller vad det kallades för.
Knappast. Hela historien kommer ju från allmänläkarens ex.

Som först anmälde honom för att ha förgripit sig på deras barn vilket ignorerades för att de saknades grund.

Men när styckmordet var på nyheterna så anmälde hon att dottern hade berättat att han hade sågat av huvud bl.a.

Men visst helin och Jovan Rajs är ju fruktansvärda människor. I synnerhet Rajs som vet om att han ljuger (styckningen är gjord av amatör).
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-16 kl. 12:10.
Citera
2026-06-16, 12:05
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Ex gratia är en symbolisk summa som ett erkännande av det fel samhället har begått.

Nej, två miljoner är inte mycket till ersättning, instämmer!

Men jag tror att värdet i Ex gratia är ovärderligt och rättvist för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in