2026-06-16, 11:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Finns det ens något?
Man kan googla eller titta i referenserna på Wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tell_el-Hammam
Citera
2026-06-16, 11:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Liknande ser vi i Moses och israeliternas ”flykt” från Egypten, en berättelse utan direkt historisk förankring….förutom den historiska berättelsen om en spetälsk koloni i Egypten som gjorde ett upprorsförsök men jagades iväg

Det finns en historisk förankring i att en grupp hebréer befann sig i Egypten, nämligen Levi. Så det är fullt möjligt att Levi faktiskt kommer från Egypten.
Citera
2026-06-16, 11:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du svarade inte på frågan hur många procent av de personer som studerat Döda Havsrullarna som trodde att Abraham var den ensamma stamfadern.
AI:
Jag kan inte hitta någon sådan siffra, och så vitt jag kan bedöma finns ingen sådan statistik.
Det finns helt enkelt ingen känd undersökning eller opinionsmätning där forskare som studerat Dödahavsrullarna har tillfrågats om de tror att Abraham var "den ensamma stamfadern". Det är inte den typen av fråga som forskningsfältet samlar in procentsiffror om. De som arbetar med rullarna är textforskare, arkeologer, filologer och historiker – de undersöker handskrifternas innehåll, datering, textvarianter och den sekt som troligen samlade dem, inte sina egna teologiska trosuppfattningar i en mätbar enkät.
Dom har ingen aning. Jag har undersökt detta förut och det enkla svaret är att dom kan inte veta, det var för länge sen. Det är du som påstår saker, då får du komma med källor om du vill att dina påståenden ska ha någon vikt.
Citera
2026-06-16, 11:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
AI:
Jag kan inte hitta någon sådan siffra, och så vitt jag kan bedöma finns ingen sådan statistik.
Det finns helt enkelt ingen känd undersökning eller opinionsmätning där forskare som studerat Dödahavsrullarna har tillfrågats om de tror att Abraham var "den ensamma stamfadern". Det är inte den typen av fråga som forskningsfältet samlar in procentsiffror om. De som arbetar med rullarna är textforskare, arkeologer, filologer och historiker – de undersöker handskrifternas innehåll, datering, textvarianter och den sekt som troligen samlade dem, inte sina egna teologiska trosuppfattningar i en mätbar enkät.
Dom har ingen aning. Jag har undersökt detta förut och det enkla svaret är att dom kan inte veta, det var för länge sen. Det är du som påstår saker, då får du komma med källor om du vill att dina påståenden ska ha någon vikt.

Du kan fråga dem. Du vet, maila istället för att fråga dumburken. Förstahandsinformation istället för regurgiterad AI slop.
Citera
2026-06-16, 11:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du kan fråga dem. Du vet, maila istället för att fråga dumburken. Förstahandsinformation istället för regurgiterad AI slop.
Nej jag kan inte det.
Citera
2026-06-16, 11:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej jag kan inte det.

Här har du en: https://www.youtube.com/watch?v=xDTCN86kcQU
Citera
2026-06-16, 11:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Här har du en: https://www.youtube.com/watch?v=xDTCN86kcQU
Är inte detta samma snubbe som kom med teorin att evangelierna skapades p.g.a. hallucinogena svampar? Jag kan nästan svära på att jag sett honom i en annan intervju där han pratade om det.

edit: ja, jag hittade nu att det var han. Jag skulle inte lita på någonting alls han säger om bibeln, snubben är trippad.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-16 kl. 11:56.
Citera
2026-06-16, 11:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Är inte detta samma snubbe som kom med teorin att evangelierna skapades p.g.a. hallucinogena svampar? Jag kan nästan svära på att jag sett honom i en annan intervju där han pratade om det.

edit: ja, jag hittade nu att det var han. Jag skulle inte lita på någonting alls han säger om bibeln, snubben är trippad.

Nej han kom inte på den teorin. Den har funnits sen Döda Havsrullarna upptäcktes. Philip K. Dick byggde en hel trilogi av böcker på den teorin på 60-talet om jag inte minns fel.
Citera
2026-06-16, 12:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej han kom inte på den teorin. Den har funnits sen Döda Havsrullarna upptäcktes. Philip K. Dick byggde en hel trilogi av böcker på den teorin på 60-talet om jag inte minns fel.
Okej han kom inte på den men han förespråkar den, vilket är ungefär som flat earth inom bibliska akademiska kontexter. Vill du ha riktig biblisk akademisk skepticism är det Bart Ehrman du vill se, han vet faktiskt vad han pratar om till skillnad från denna tratten. Inte för att jag tror att han har rätt, men han kan i alla fall argumentera akademiskt utan att bli skrattad ur rummet.
Citera
2026-06-16, 13:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Okej han kom inte på den men han förespråkar den, vilket är ungefär som flat earth inom bibliska akademiska kontexter.

Nej, det är fullt rimligt att esséerna använde psykedelisk svamp, precis som många andra religiösa sekter gjorde på den tiden.
Citera
2026-06-16, 13:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det är fullt rimligt att esséerna använde psykedelisk svamp, precis som många andra religiösa sekter gjorde på den tiden.
Inte att evangelierna kom till på grund av psykadeliska svampar. Jag kan inte säga att ingen israelit någonsin testat svampar, men att de skulle ligga till grunden för delar av bibeln är minst sagt absurt.
Citera
2026-06-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Hela den ursprungliga historien handlar om en enda stor familjefejd, en massa regler finns som endast egentligen verkar till att skapa mening i vardagen kulturellt och samfälliighetsmässigt, judar är sedda som judar även om de inte är så religiösa av sig...ptja det finns många saker.

Borde judendomen klassas som en folkreligion? Vilka argument finns för och emot?

Judendomen motsvarar som om svenskar hade skaffat sig en svenskhets-religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in