2026-06-16, 11:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, så är det inte. Säg mig hur många procent av de personer som studerat Döda Havsrullarna som tror att Abraham är stamfadern till alla judar. D.v.s grundskrifterna till Judendomen är efterhandskonstruktioner som är yngre än den babylonska exilen. Vi vet inte ens vilka det var som skrev Gamla Testamentet. Vi vet inte vilka det var som skrev Moseböckerna, men vi vet att det inte var Moses, vi vet att det var minst fyra olika personer och de hade helt olika politiska och religiösa åsikter.
Nej vi vet inte att det "inte var moses", detta är högst spekulativa saker du skriver om, vi kan inte med säkerhet säga vem eller vilka som skrev vilka delar av det gamla testamentet, det finns många som tror moses skrev moseböckerna och konsensus ändras lite då och då i bibelforskning.

Det fanns förut en konsensus om att David var påhittad och aldrig fanns, sen så hittade de en inskrift där det stod 'davids hus' eller något liknande och vips så ändrades konsensus till att David antagligen fanns.

Vi har ingen aning angående väldigt mycket av det gamla testamentet, försök inte få saken att låta mer avgjord än den är.
Citera
2026-06-16, 11:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Då borde du intressera dig för det icke-bibliska perspektivet, hur en bolid på Abrahams tid dränkte det tidigare så bördiga och befolkade området norr om Döda Havet med salt så att det ödelades och stod oockuperat när Moses folk vandrade in där. Hade israelitetna kommit dit några hundra år tidigare hade de blivit bortkörda. Ödeläggelsen av Sodom och Gomorra skapade landet av mjölk och honung åt Israels folk.
Detta hade jag inte hört talas om. Det kanske ska bli mitt nästa område.
Citera
2026-06-16, 11:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Detta hade jag inte hört talas om. Det kanske ska bli mitt nästa område.
Det handlar om boliden vid Tall el-Hammam som förstörde två städer.
Citera
2026-06-16, 11:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej vi vet inte att det "inte var moses", detta är högst spekulativa saker du skriver om, vi kan inte med säkerhet säga vem eller vilka som skrev vilka delar av det gamla testamentet, det finns många som tror moses skrev moseböckerna och konsensus ändras lite då och då i bibelforskning.

Nej, vi vet att det inte var Moses för det framgår av Döda Havsrullarna. Om Moses existerade var han antagligen en av stamfäderna till en av de judiska stammarna, Levi. Men texterna skrevs långt senare och en väldigt liten del av Moseböckerna har en teologi och politik som följer Moses uppfattning.
Citera
2026-06-16, 11:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det handlar om boliden vid Tall el-Hammam som förstörde två städer.
Jag tror jag faktiskt har sett lite om eldbollarna som skulle förstört städerna. Ron Wyatt påstod att han hittat askbollar, men sen när jag undersökte honom djupare så visade det sig att han var en charlatan. Det var en besvikelse faktiskt, jag var så hoppfull. Men tydligen ska det finnas viss riktig arkeologi som pekar mot en värmeförstörelse av en stad eller något också, men det är inte superdefinitivt tror jag.
Citera
2026-06-16, 11:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, vi vet att det inte var Moses för det framgår av Döda Havsrullarna. Om Moses existerade var han antagligen en av stamfäderna till en av de judiska stammarna, Levi. Men texterna skrevs långt senare och en väldigt liten del av Moseböckerna har en teologi och politik som följer Moses uppfattning.
Berättelser som bevarats muntligt skrevs ner ungefär vid den tid som David skulle ha existerat.
Citera
2026-06-16, 11:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tror jag faktiskt har sett lite om eldbollarna som skulle förstört städerna. Ron Wyatt påstod att han hittat askbollar, men sen när jag undersökte honom djupare så visade det sig att han var en charlatan. Det var en besvikelse faktiskt, jag var så hoppfull. Men tydligen ska det finnas viss riktig arkeologi som pekar mot en värmeförstörelse av en stad eller något också, men det är inte superdefinitivt tror jag.
Strunta i YT och sök de vetenskapliga publikationerna.
Citera
2026-06-16, 11:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Enligt AI framgår inte det av dödahavsrullarna. Frågan är ganska komplicerad.
Citera
2026-06-16, 11:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Strunta i YT och sök de vetenskapliga publikationerna.
Finns det ens något?
Citera
2026-06-16, 11:22
Medlem
Citat:
Det enkla svaret är att de inte hade kunnat överleva de övriga genetiska flaskhalsarna där ex. 100% av de ashkenaziska judarna härstammar från fyra stycken mödrar, hälften av de irakiska, georgiska och indiska judarna härstammar från resp. en kvinna vardera osv. Det skulle bli för lite genetiskt material för att överleva de sjukdomar som förekom under medeltiden.
Idén om att bara ett barn född av Judinna kan kallas jude kom till efter ”exilen” i Babylonien, alltså ytterligare ett redskap att göra sig ett specifikt folk, en form av eugenik, folket som ”återvände” från ”exilen” var säkert en brokig skara från här o där som fann något gemensamt och började samarbeta som en grupp. Liknande ser vi i Moses och israeliternas ”flykt” från Egypten, en berättelse utan direkt historisk förankring….förutom den historiska berättelsen om en spetälsk koloni i Egypten som gjorde ett upprorsförsök men jagades iväg
Citera
2026-06-16, 11:28
Avstängd
Comitiums avatar
En folkreligion är väl exkluderande och rasistisk? Kristna kan ju vara av alla slag. Judendomen är väl till för judar.
Citera
2026-06-16, 11:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Enligt AI framgår inte det av dödahavsrullarna. Frågan är ganska komplicerad.

Men du svarade inte på frågan hur många procent av de personer som studerat Döda Havsrullarna som trodde att Abraham var den ensamma stamfadern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in