Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Är ganska traditionell enkel i min tunnpannkake gräddning så undrar om..
Nån som är van med att testa följande vägval ?
1. Byt ut mjölk mot kolsyrat bubbelvatten: Ersätt 1–2 dl av mjölken med helt vanligt bubbelvatten (t.ex. Ramlösa eller Loka). Kolsyran skapar mikroskopiska luftbubblor i smeten. När dessa möter den heta gjutjärnspannan expanderar de, vilket ger en extremt spröd, lätt och spetsliknande krispighet över hela pannkakan.
Viktigt: Rör ner bubbelvattnet försiktigt precis innan du börjar steka så att kolsyran inte försvinner under vilan.
2. Addera vispgrädde: Ersätt 1 dl av mjölken med vispgrädde. Fettet i grädden kokar inuti smeten under stekningen, vilket friterar pannkakan inifrån och gör ytan betydligt frasigare än om du bara använder standardmjölk.
3. En nypa socker: Tillsätt 0,5 tesked socker i smeten. Sockret karamelliseras vid kontakt med gjutjärnet, vilket hjälper kanterna att bli extra bruna och krispiga
4. Smör i smeten (och i pannan) och stor 360 graders lutning på stekpannan för varje skopa smet så smöret pressas mer åt kanterna på gjutjärnspannan så man får krispiga kanter
5. Droppa i några droppar olja i pannan först (det höjer värmetåligheten)
Vad tycker ni om dessa punkter
Här var mycket intressant! Har jobbat länge med att få till den perfekta pannkakan. Blir till att testa lite av det här.
1 - skall provas. Gör man ju annars med frityrsmet. Har till och med sett de som kolsyrar själva smeten. Borde ju funka med pannkakssmet också.
2 - Låter konstigt men skall provas.
3 - Jo, det borde funka men samtidigt vill jag ha osöta pannkakor, gärna så de nästan nästan smakar lite salt. Men om man vet att det är ungarna som ändå skall dränka i nutella så borde det här vara bra.
4 - Smör i smeten har jag provat i olika varianter men inte sett något direkt resultat av. Rejält i direkt pannan är enklare.
5 - har jag inte provat men inte känt något behov av, brukar hitta en lagom värmebalans där smöret inte bränner men pannkakan blir klar i tid ändå.