2026-06-16, 10:44
  #13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är ganska traditionell enkel i min tunnpannkake gräddning så undrar om..

Nån som är van med att testa följande vägval ?

1. Byt ut mjölk mot kolsyrat bubbelvatten: Ersätt 1–2 dl av mjölken med helt vanligt bubbelvatten (t.ex. Ramlösa eller Loka). Kolsyran skapar mikroskopiska luftbubblor i smeten. När dessa möter den heta gjutjärnspannan expanderar de, vilket ger en extremt spröd, lätt och spetsliknande krispighet över hela pannkakan.

Viktigt: Rör ner bubbelvattnet försiktigt precis innan du börjar steka så att kolsyran inte försvinner under vilan.

2. Addera vispgrädde: Ersätt 1 dl av mjölken med vispgrädde. Fettet i grädden kokar inuti smeten under stekningen, vilket friterar pannkakan inifrån och gör ytan betydligt frasigare än om du bara använder standardmjölk.

3. En nypa socker: Tillsätt 0,5 tesked socker i smeten. Sockret karamelliseras vid kontakt med gjutjärnet, vilket hjälper kanterna att bli extra bruna och krispiga

4. Smör i smeten (och i pannan) och stor 360 graders lutning på stekpannan för varje skopa smet så smöret pressas mer åt kanterna på gjutjärnspannan så man får krispiga kanter

5. Droppa i några droppar olja i pannan först (det höjer värmetåligheten)

Vad tycker ni om dessa punkter
Man kan även ha i lite vanilj för sötare pannkakor. Eller kakao och vanilj för chokladpannkakor.
Citera
2026-06-16, 10:50
  #14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Man kan även ha i lite vanilj för sötare pannkakor. Eller kakao och vanilj för chokladpannkakor.

Ska erkänna det var läänge sen jag gjorde tunnpannkakor, bara blivit så
Blivit destå mer nyttiga crepes recept istället men ska köra nåt sånt där du tipsar om till glass tex
Citera
2026-06-16, 11:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Man kan även ha i lite vanilj för sötare pannkakor. Eller kakao och vanilj för chokladpannkakor.
3 Teskedar vaniljsocker är perfekt! Hur mycke kakaopulver rekommenderas?
Citera
2026-06-16, 11:17
  #16
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
3 Teskedar vaniljsocker är perfekt! Hur mycke kakaopulver rekommenderas?
Jag har inte gjort chokladpannkakor sedan mina döttrar var små så jag minns inte exakt, för mycket kakao blir inte bra, för lite smakar inte mycket. Har för mig runt tre släta msk för en smet på fyra ägg, men det är över 30 år sedan jag gjorde dom sist. Chokladpannkakor med jordgubbssylt och grädde är grymt gott, kanske skulle bjuda hem flickorna på en nostalgimiddag någon dag.

Och ja, tre tsk vaniljsocker på en smet på fyra ägg är nog ungefär vad vi brukade ha.
Citera
2026-06-16, 11:24
  #17
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är ganska traditionell enkel i min tunnpannkake gräddning så undrar om..

Nån som är van med att testa följande vägval ?

1. Byt ut mjölk mot kolsyrat bubbelvatten: Ersätt 1–2 dl av mjölken med helt vanligt bubbelvatten (t.ex. Ramlösa eller Loka). Kolsyran skapar mikroskopiska luftbubblor i smeten. När dessa möter den heta gjutjärnspannan expanderar de, vilket ger en extremt spröd, lätt och spetsliknande krispighet över hela pannkakan.

Viktigt: Rör ner bubbelvattnet försiktigt precis innan du börjar steka så att kolsyran inte försvinner under vilan.

2. Addera vispgrädde: Ersätt 1 dl av mjölken med vispgrädde. Fettet i grädden kokar inuti smeten under stekningen, vilket friterar pannkakan inifrån och gör ytan betydligt frasigare än om du bara använder standardmjölk.

3. En nypa socker: Tillsätt 0,5 tesked socker i smeten. Sockret karamelliseras vid kontakt med gjutjärnet, vilket hjälper kanterna att bli extra bruna och krispiga

4. Smör i smeten (och i pannan) och stor 360 graders lutning på stekpannan för varje skopa smet så smöret pressas mer åt kanterna på gjutjärnspannan så man får krispiga kanter

5. Droppa i några droppar olja i pannan först (det höjer värmetåligheten)

Vad tycker ni om dessa punkter

1: Blir inte bra med svenska pannkakor, men funkar väldigt bra för Amerikanska.

4: Smälter alltid smör i pannan innan första pannkakan bakas, som sedan hälls i smeten.

Lägger till lite egna:

Lite salt och en knivsudd peppar lyfter pannkakan, blir lysande om man skall göra fyllda pannkakor.

För att göra matigare pannkakor, byt ut en del av mjölet mot proteinpulvret, man kan även lägga till havregryn i smeten så står man sig längre.

Låt alltid smeten svälla 30 min innan man börjar steka.
Citera
2026-06-16, 11:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gör dem på lättmjölk och tillsätt mer fett i form av smör eller olja. Att göra pannkakor på standardmjölk leder till degiga pannkakor. Sedan måste man ha smeten precis så tunn att lite tunnare inte skulle funka. Och sedan verkligen ha en panna som klarar att man gör pannkakorna tunna och släpper dem när man ska vända. Gjutjärn blir varmare så på det sättet bättre, men om man inte klarar det med en sådan panna är ingen skam att göra i nonstick.
Blir varmare? Vad menar du med det? Det blir ju så varmt som du värmer upp pannan till, och man kör ju aldrig på så varmt som spisen klarar av.
Citera
2026-06-16, 11:36
  #19
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är ganska traditionell enkel i min tunnpannkake gräddning så undrar om..

Nån som är van med att testa följande vägval ?

1. Byt ut mjölk mot kolsyrat bubbelvatten: Ersätt 1–2 dl av mjölken med helt vanligt bubbelvatten (t.ex. Ramlösa eller Loka). Kolsyran skapar mikroskopiska luftbubblor i smeten. När dessa möter den heta gjutjärnspannan expanderar de, vilket ger en extremt spröd, lätt och spetsliknande krispighet över hela pannkakan.

Viktigt: Rör ner bubbelvattnet försiktigt precis innan du börjar steka så att kolsyran inte försvinner under vilan.

2. Addera vispgrädde: Ersätt 1 dl av mjölken med vispgrädde. Fettet i grädden kokar inuti smeten under stekningen, vilket friterar pannkakan inifrån och gör ytan betydligt frasigare än om du bara använder standardmjölk.

3. En nypa socker: Tillsätt 0,5 tesked socker i smeten. Sockret karamelliseras vid kontakt med gjutjärnet, vilket hjälper kanterna att bli extra bruna och krispiga

4. Smör i smeten (och i pannan) och stor 360 graders lutning på stekpannan för varje skopa smet så smöret pressas mer åt kanterna på gjutjärnspannan så man får krispiga kanter

5. Droppa i några droppar olja i pannan först (det höjer värmetåligheten)

Vad tycker ni om dessa punkter
Här var mycket intressant! Har jobbat länge med att få till den perfekta pannkakan. Blir till att testa lite av det här.

1 - skall provas. Gör man ju annars med frityrsmet. Har till och med sett de som kolsyrar själva smeten. Borde ju funka med pannkakssmet också.

2 - Låter konstigt men skall provas.

3 - Jo, det borde funka men samtidigt vill jag ha osöta pannkakor, gärna så de nästan nästan smakar lite salt. Men om man vet att det är ungarna som ändå skall dränka i nutella så borde det här vara bra.

4 - Smör i smeten har jag provat i olika varianter men inte sett något direkt resultat av. Rejält i direkt pannan är enklare.

5 - har jag inte provat men inte känt något behov av, brukar hitta en lagom värmebalans där smöret inte bränner men pannkakan blir klar i tid ändå.
Citera
2026-06-16, 11:47
  #20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Gör dem på lättmjölk och tillsätt mer fett i form av smör eller olja. Att göra pannkakor på standardmjölk leder till degiga pannkakor. Sedan måste man ha smeten precis så tunn att lite tunnare inte skulle funka. Och sedan verkligen ha en panna som klarar att man gör pannkakorna tunna och släpper dem när man ska vända. Gjutjärn blir varmare så på det sättet bättre, men om man inte klarar det med en sådan panna är ingen skam att göra i nonstick.
Om lättmjölk är bättre så kanske vatten är ännu bättre?
Citera
2026-06-16, 11:53
  #21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om lättmjölk är bättre så kanske vatten är ännu bättre?
Jag gör alltid mina på 50-50 vatten och mellanmjölk, blir porösa fina pannkisar.
Citera
2026-06-16, 12:17
  #22
Medlem
Giant Squids avatar
Att ha i lite rivna morötter eller hackad spenat i smeten gör smaken lite mognare, samt ett bra sätt att lura i barn lite grönsaker.
Citera
2026-06-16, 12:23
  #23
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur gör man sådana där goda tunna pannkakor med lite frasig kant som man kan lägga lite grädde och sylt på?

Mitt tips är att steka dem dagen före , och ha dem i kylen över natten, stek dem sedan en gång till med rikligt med smör i pannan, då blir kanten extra frasig.

LL
Citera
2026-06-16, 12:29
  #24
Medlem
Haha. Ja det är ganska kass mat egentligen. Rått mjöl som steks snabbt.


Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vem fan äter pannkakor sedan 1986?

Herregud vilken skräpmat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in