2026-06-14, 10:55
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Kronologin ja, det kanske behövs en tidslinje?
kanske det, fast det är begripligt ändå:
dag 1 ringde pappan morbrorn. Dag 2 ringde han morbrorn igen, ville polisanmäla, men morbrorn sa vänta till dag 3.
Några dar senare ljög morbrorn i tidningen att det var underligt att pappan väntat länge med att underrätta de närmaste och att polisanmäla.
En vecka senare förmedlade morbrorn det anonyma brevet till polisen.

Så antingen var morbrorn inblandad i violas försvinnande, och utnyttjade ryktesdrevet mot violas pappa genom att ljuga och förmedla brevet till polisen.
Eller så var han enbart en simpel lögnare.
Men ljög gjorde han i vilket fall

Citat:
Angående älven, som nämns i brevet. Vad som talar emot att Viola hamnade i älven är de omfattande undersökningarna som gjordes både i och intill älven. Man hittade absolut inget relevant.
Visst, älven är stor och lång och man sökte inte hela älvsträckan ända ner till sjön. Men att inget hittades är samma resultat som om hon aldrig hamnade i älven.

Skospåren uppe vid timmervältan var högst sannolikt mammans från när de arbetade uppe på nipan med timmervältan veckan innan försvinnandet.
Det fanns knappast någon anledning för Viola att lämna stigen och gå upp till nipan.
Och privatpersonen som först upptäckte spåren såg inga tecken på att någon tagit sej nedför nipan och ner till älven.
precis, utöver de gamla skospåren från mamman och pappan vid timmerhögen (uppe på nipan) fanns inga spår, eller ens tecken på att nån gått ner i älven
Senast redigerad av Elgsadel 2026-06-14 kl. 11:01.
Citera
2026-06-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
kanske det, fast det är begripligt ändå:
dag 1 ringde pappan morbrorn. Dag 2 ringde han morbrorn igen, ville polisanmäla, men morbrorn sa vänta till dag 3.
Några dar senare ljög morbrorn i tidningen att det var underligt att pappan väntat länge med att underrätta de närmaste och att polisanmäla.
En vecka senare förmedlade morbrorn det anonyma brevet till polisen.

Så antingen var morbrorn inblandad i violas försvinnande, och utnyttjade ryktesdrevet mot violas pappa genom att ljuga och förmedla brevet till polisen.
Eller så var han enbart en simpel lögnare.
Men ljög gjorde han i vilket fall

Du har rätt, det är begripligt ändå (utan tidslinje).
Morbrorn använde sina lögner och förmedlade brevet för att förstärka ryktena på bygden, så att fokus hamnade på älven och pappan.

I utredningssammanhang när någon verkar suspekt men det saknas mer information, kan man samla in alla uppgifter som finns att hitta om den personen.
Man samlar in precis allt, och först därefter görs analyser och slutsatser.
Så vad är känt om morbrorn?

Citat:
precis, utöver de gamla skospåren från mamman och pappan vid timmerhögen (uppe på nipan) fanns inga spår, eller ens tecken på att nån gått ner i älven

Mer om stigen och nipan.
Stigen ner till älven och båtplatsen var lätt att gå, även på kvällen i mörker, enligt polisen.
Men terrängen omkring stigen var "otillgänglig, hal och brant" (enligt DVW).

Att Viola skulle ha lämnat stigen (om hon gick på stigen) ut i den otillgängliga terrängen, i kvällsmörker, och tagit sej upp till nipan verkar ganska osannolikt.
Dessutom var Viola dåligt klädd för sådana strapatser: kjol och kappa och skor mer lämpade för stadsbruk.
Senast redigerad av SandraHson 2026-06-15 kl. 09:21.
Citera
2026-06-15, 14:22
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Morbrorn använde sina lögner och förmedlade brevet för att förstärka ryktena på bygden, så att fokus hamnade på älven och pappan.

I utredningssammanhang när någon verkar suspekt men det saknas mer information, kan man samla in alla uppgifter som finns att hitta om den personen.

Mer om stigen och nipan.
Stigen ner till älven och båtplatsen var lätt att gå, även på kvällen i mörker, enligt polisen.

Att Viola skulle ha lämnat stigen (om hon gick på stigen) ut i den otillgängliga terrängen, i kvällsmörker, och tagit sej upp till nipan verkar ganska osannolikt.
Dessutom var Viola dåligt klädd för sådana strapatser: kjol och kappa och skor mer lämpade för stadsbruk.

Hon kanske blev buren?
Citera
2026-06-15, 15:40
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hon kanske blev buren?

Om jag får tro något, så kom Viola aldrig så långt hemifrån...
Citera
2026-06-15, 17:50
Medlem
Citat:
Mer om stigen och nipan.

Det fanns en annan möjlighet att komma till nipan och timmervältan, men det var längre och troligen lika besvärligt till fots som att avvika från stigen nere vid älven.

Timmerstockarna transporterades till nipan på "en slags väg" (enligt polisrapporten), troligen ett par traktorspår i terrängen.
Men då skulle Viola först gått landsvägen en bit, och sedan in på traktorspåret till nipan cirka 400 meter.

Inläggen handlar om att de små skospåren som hittades uppe på nipan vid timmervältan sannolikt var mammans, inte Violas.
Citera
2026-06-15, 20:52
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Det fanns en annan möjlighet att komma till nipan och timmervältan, men det var längre och troligen lika besvärligt till fots som att avvika från stigen nere vid älven.

Timmerstockarna transporterades till nipan på "en slags väg" (enligt polisrapporten), troligen ett par traktorspår i terrängen.
Men då skulle Viola först gått landsvägen en bit, och sedan in på traktorspåret till nipan cirka 400 meter.

Inläggen handlar om att de små skospåren som hittades uppe på nipan vid timmervältan sannolikt var mammans, inte Violas.

Var det färg eller saft på stockarna? Kan morbrorn druckit nåt efter mordet på Viola? Jag kräver ett svar.
Citera
2026-06-16, 10:41
Medlem
tegeltaks avatar
Dåligt med respons här? Håller "ni" på att ligga av "er"?
Citera
2026-06-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Dåligt med respons här? Håller "ni" på att ligga av "er"?

Jag har skrivit en del, men känner att jag får tänka över allt lite till innan fler inlägg...

Funderar på att köpa den bok som så många refererar till...

Jag har ju hittills bildat min uppfattning på att jag läst en del om fallet från lite olika källor, och, som en del gör narr av, 'känt in' en del....
Kan vara intressant att läsa boken...
Citera
2026-06-16, 11:34
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:

Mer om stigen och nipan.

just det:
först kunskapsinsamling, därefter teori. (dårar gör tvärtom, och dom ignorerar nya uppgifter som framkommit)

Rörande bred kunskapsinhämtning för morbrorn och det här fallet (som är gammalt och inte så lättgrävt), några förslag:
  • Förekommer morbrorn i nån utredning, åtal eller dom för sexbrott eller liknande? Finns han i nåt dåtida belastningsregister? Finns det kvar, går det att hitta?
  • Hade han alkoholproblem? (han åkte väl fast för fylleri?)
  • Gamla dagstidningar, har morbrorn sagt mer lögnaktiga / dumma saker? har nån annan sagt nåt om morbrorn? (negativt eller positivt)
  • Vad finns mer att hämta om morbrorn från violautredningen? (negativt eller positivt)
Fast nu är det fel tid på året, så jag passar tills vidare den typen av hard core inomhusgräv
Senast redigerad av Elgsadel 2026-06-16 kl. 11:36.
Citera
2026-06-16, 12:19
Medlem
Citat:
just det:
först kunskapsinsamling, därefter teori. (dårar gör tvärtom, och dom ignorerar nya uppgifter som framkommit)

Rörande bred kunskapsinhämtning för morbrorn och det här fallet (som är gammalt och inte så lättgrävt), några förslag:
  • Förekommer morbrorn i nån utredning, åtal eller dom för sexbrott eller liknande? Finns han i nåt dåtida belastningsregister? Finns det kvar, går det att hitta?
  • Hade han alkoholproblem? (han åkte väl fast för fylleri?)
  • Gamla dagstidningar, har morbrorn sagt mer lögnaktiga / dumma saker? har nån annan sagt nåt om morbrorn? (negativt eller positivt)
  • Vad finns mer att hämta om morbrorn från violautredningen? (negativt eller positivt)
Fast nu är det fel tid på året, så jag passar tills vidare den typen av hard core inomhusgräv

Ursäkta att jag lägger mig i er konversation, men misstänker att det inom parantes kan handla om mig...

Min uppfattning är att moderatorerna tycket vi ska ägna oss åt fallet vi diskuterar istället för att vara hånfulla mot varann...

Anledningen att jag misstänker att det kan handla om mig är att jag säger att jag ännu inte läst den aktuella boken men tänker göra det...
Senast redigerad av DenOtroligaStruten 2026-06-16 kl. 12:23.
Citera
2026-06-17, 10:34
Medlem
Citat:
Angående älven, som nämns i brevet. Vad som talar emot att Viola hamnade i älven är de omfattande undersökningarna som gjordes både i och intill älven. Man hittade absolut inget relevant.
Visst, älven är stor och lång och man sökte inte hela älvsträckan ända ner till sjön. Men att inget hittades är samma resultat som om hon aldrig hamnade i älven.

Skospåren uppe vid timmervältan var högst sannolikt mammans från när de arbetade uppe på nipan med timmervältan veckan innan försvinnandet.
Det fanns knappast någon anledning för Viola att lämna stigen och gå upp till nipan.
Och privatpersonen som först upptäckte spåren såg inga tecken på att någon tagit sej nedför nipan och ner till älven.
Citat:
Mer om stigen och nipan.

Citat:

För att sammanfatta mina inlägg ovan:
Älvteorin motsägs av avsaknaden av fynd trots alla dykningar i älven och sökningar intill älven.
Polisen och frivilliga gick även skallgång intill älven ända ner och intill hela sjön, på båda sidor, efter en stor översvämning.
Och mycket tyder på att spåren uppe på nipan var mammans (efter tidigare arbete på nipan), inte Violas.

I alla dessa sökningar i och intill älven hittades inget relevant.
Det utesluter självklart inte att Viola hamnade i älven, men älvteorin är egentligen lika osäker som andra teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Var det färg eller saft på stockarna?

Mitt inlägg som du besvarade handlar om annat (se ovan).

Du är förvirrad igen, färgfrågan är inte mitt område. Du fick ju svar från Elgsadel häromdan, att du inte får svar förrän du har svarat på frågorna om dina "källor" till ditt påstående om dåtida misstankar.
Du har slingrat dej, ignorerat och tramsat bort alla seriösa frågor, även mina:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum (1948-12-05)

Det är uppenbart att du försöker flytta fokus från ditt ljugande, genom att upprepa den irrelevanta färgfrågan åt alla håll.
Och laboratoriet fastställde att det inte var blod, mer än så behövs inte.
Citera
2026-06-17, 13:47
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
I alla dessa sökningar i och intill älven hittades inget relevant.
Det utesluter självklart inte att Viola hamnade i älven, men älvteorin är egentligen lika osäker som andra teorier.

fast inte "lika" osäker som alla andra teorier. Vissa är mer eller mindre sannolika, om man väger in vad som talar både för och emot.

Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
........misstänker att det inom parantes kan handla om mig...
(det inom parentes handlar om alla som gör tvärtom)

Inlägget som du kommenterade handlar om en metod som används i utredningar, sk "bred inhämtning", man samlar in alla tillgängliga uppgifter om en person, precis som sandrah skrev:
Citat:
Senast redigerad av Elgsadel 2026-06-17 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in