Citat:
Ursprungligen postat av
SandraHson
Angående älven, som nämns i brevet. Vad som talar emot att Viola hamnade i älven är de omfattande undersökningarna som gjordes både i och intill älven. Man hittade absolut inget relevant.
Visst, älven är stor och lång och man sökte inte hela älvsträckan ända ner till sjön. Men att inget hittades är samma resultat som om hon aldrig hamnade i älven.
Skospåren uppe vid timmervältan var högst sannolikt mammans från när de arbetade uppe på nipan med timmervältan veckan innan försvinnandet.
Det fanns knappast någon anledning för Viola att lämna stigen och gå upp till nipan.
Och privatpersonen som först upptäckte spåren såg inga tecken på att någon tagit sej nedför nipan och ner till älven.
Citat:
Ursprungligen postat av
SandraHson
Mer om stigen och nipan.
Stigen ner till älven och båtplatsen var lätt att gå, även på kvällen i mörker, enligt polisen.
Men terrängen omkring stigen var "otillgänglig, hal och brant" (enligt DVW).
Att Viola skulle ha lämnat stigen (om hon gick på stigen) ut i den otillgängliga terrängen, i kvällsmörker, och tagit sej upp till nipan verkar ganska osannolikt.
Dessutom var Viola dåligt klädd för sådana strapatser: kjol och kappa och skor mer lämpade för stadsbruk.
Citat:
Ursprungligen postat av
SandraHson
Det fanns en annan möjlighet att komma till nipan och timmervältan, men det var längre och troligen lika besvärligt till fots som att avvika från stigen nere vid älven.
Timmerstockarna transporterades till nipan på "en slags väg" (enligt polisrapporten), troligen ett par traktorspår i terrängen.
Men då skulle Viola först gått landsvägen en bit, och sedan in på traktorspåret till nipan cirka 400 meter.
För att sammanfatta mina inlägg ovan:
Älvteorin motsägs av avsaknaden av fynd trots alla dykningar i älven och sökningar intill älven.
Polisen och frivilliga gick även skallgång intill älven ända ner och intill hela sjön, på båda sidor, efter en stor översvämning.
Och mycket tyder på att spåren uppe på nipan var mammans (efter tidigare arbete på nipan), inte Violas.
I alla dessa sökningar i och intill älven hittades inget relevant.
Det utesluter självklart inte att Viola hamnade i älven, men älvteorin är egentligen lika osäker som andra teorier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy2
Var det färg eller saft på stockarna?
Mitt inlägg som du besvarade handlar om annat (se ovan).
Du är förvirrad igen, färgfrågan är inte mitt område. Du fick ju svar från Elgsadel häromdan, att du inte får svar förrän du har svarat på frågorna om dina "källor" till ditt påstående om dåtida misstankar.
Du har slingrat dej, ignorerat och tramsat bort alla seriösa frågor, även mina:
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum (1948-12-05)
Det är uppenbart att du försöker flytta fokus från ditt ljugande, genom att upprepa den irrelevanta färgfrågan åt alla håll.
Och laboratoriet fastställde att det inte var blod, mer än så behövs inte.