2026-06-16, 09:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det enkla svaret är att de inte hade kunnat överleva de övriga genetiska flaskhalsarna där ex. 100% av de ashkenaziska judarna härstammar från fyra stycken mödrar, hälften av de irakiska, georgiska och indiska judarna härstammar från resp. en kvinna vardera osv. Det skulle bli för lite genetiskt material för att överleva de sjukdomar som förekom under medeltiden.
Jag vet inte om jag orkar slösa AI tokens på att låta den analysera detta efter det tidigare påståendet var totalfalskt och du fortfarande saknar källa. Utan källa så blir detta bara goja, eller vad är du DNA-forskare och detta är din egna forskning?
Citera
2026-06-16, 10:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag vet inte om jag orkar slösa AI tokens på att låta den analysera detta efter det tidigare påståendet var totalfalskt och du fortfarande saknar källa. Utan källa så blir detta bara goja, eller vad är du DNA-forskare och detta är din egna forskning?
De som utvandrade med Moses härstammade inte alla från Jakob, men under ökenårens påfrestningar, och genom den gemensamma kulten kring Gud vid Sinai, smiddes denna brokiga skara samman till en enhet. När de väl gick in i Kanaan bar de med sig en gemensam berättelse, och de tolv stammarna blev det system man använde för att organisera detta nya, sammansatta folk. (Gemini).

Det finns såväl bibliska som arkeologiska källor.
Citera
2026-06-16, 10:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De som utvandrade med Moses härstammade inte alla från Jakob, men under ökenårens påfrestningar, och genom den gemensamma kulten kring Gud vid Sinai, smiddes denna brokiga skara samman till en enhet. När de väl gick in i Kanaan bar de med sig en gemensam berättelse, och de tolv stammarna blev det system man använde för att organisera detta nya, sammansatta folk. (Gemini).

Det finns såväl bibliska som arkeologiska källor.
Är inte gemini typ den dummaste AIn? Jag själv använder claude opus 4.8, den kan liknas vid en sofistikerad äldre man med glasögon och rutig kavaj. Kanske borde du migrera?
Citera
2026-06-16, 10:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Är inte gemini typ den dummaste AIn? Jag själv använder claude opus 4.8, den kan liknas vid en sofistikerad äldre man med glasögon och rutig kavaj. Kanske borde du migrera?
Fråga efter källorna istället för att spekulera!
Citera
2026-06-16, 10:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Fråga efter källorna istället för att spekulera!
Gemini har säkert rätt i detta fall. Jag är inte så intresserad.
Citera
2026-06-16, 10:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Gemini har säkert rätt i detta fall. Jag är inte så intresserad.
Vad är du intresserad av? Du framstår som en ljum idealist.
Citera
2026-06-16, 10:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad är du intresserad av? Du framstår som en ljum idealist.
Just nu diverse mirakel, profesior, NDEs. Jag undersöker nya påstådda mirakel djupt, en efter en. Även NDEs fördjupar jag mig i. Jag undersöker hur väl profesior uppfyllts m.m.

Bevis för kristendom med andra ord.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-16 kl. 10:41.
Citera
2026-06-16, 10:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej, det är forskare som postulerat det i många år. Tror t.o.m Gnostikerna skrev det i någon av kodexen.
Citera
2026-06-16, 10:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det är forskare som postulerat det i många år. Tror t.o.m Gnostikerna skrev det i någon av kodexen.
Det som kan påstås utan källa kan avfärdas utan källa.
Citera
2026-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Vetenskapligt så hade de 12 stammarna olika stamfäder. Fullt möjligt att Abraham var en av dem, men det var elva andra.
Ja alltså att man använde(r) sig av siffran 12 är specifikt att förstå vad Bibeln vill tala om. Och tolv är inte unikt för Bibeln , grekiska mytologin om Herkules 12 stordåd, de 12 Olympierna(gudar) tex , Zodiakens(även den Kinesiska årliga) 12 tecken…osv.
Så självklart är de tolv stammarna som just 12 menat att vara symboliskt till något annat än folk, och berättelsen om Abraham [och Isak]upplyser om det, så när man kommer till Jacob och hans tolv söner faller berättelsen om Abraham och Isak på plats.

……Men efter ”exilen” blev det säkert mer av ett verktyg att skapa en folklig identitet än förståelse om det Gudomliga
Citera
2026-06-16, 11:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det som kan påstås utan källa kan avfärdas utan källa.

Nej, så är det inte. Säg mig hur många procent av de personer som studerat Döda Havsrullarna som tror att Abraham är stamfadern till alla judar. D.v.s grundskrifterna till Judendomen är efterhandskonstruktioner som är yngre än den babylonska exilen. Vi vet inte ens vilka det var som skrev Gamla Testamentet. Vi vet inte vilka det var som skrev Moseböckerna, men vi vet att det inte var Moses, vi vet att det var minst fyra olika personer och de hade helt olika politiska och religiösa åsikter.
Citera
2026-06-16, 11:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Just nu diverse mirakel, profesior, NDEs. Jag undersöker nya påstådda mirakel djupt, en efter en. Även NDEs fördjupar jag mig i. Jag undersöker hur väl profesior uppfyllts m.m.

Bevis för kristendom med andra ord.
Då borde du intressera dig för det icke-bibliska perspektivet, hur en bolid på Abrahams tid dränkte det tidigare så bördiga och befolkade området norr om Döda Havet med salt så att det ödelades och stod oockuperat när Moses folk vandrade in där. Hade israelitetna kommit dit några hundra år tidigare hade de blivit bortkörda. Ödeläggelsen av Sodom och Gomorra skapade landet av mjölk och honung åt Israels folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in