Citat:
Ursprungligen postat av
buhbye
Va? Funkade det inte att ta hit en massa billig arbetskraft som kan ta jobben ifrån Svensken?
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Ja, det finns en hög efterfrågan, men man är inte villig att betala för det utan tar mer än gärna indiska "ingenjörer"
Det finns många svenska ingenjörer som har svårt att hitta ett arbete.
Många svenska ingenjörer har gått kassa utbildningar, framförallt YH har haft en varierande kvalitet. Vissa hävdar tom. att dessa inte är "riktiga" ingenjörer. Plockar man då in en Pajeet som kan lika lite men jobbar för en lägre lön så blir det billigare. Jag är
all for att man ska öka kvaliteten och kunskapskraven på svenska ingenjörsutbildningar, men i slutänden så är det marknaden som avgör. Vill man ta bättre betalt i en internationell konkurrens, så måste man också kunna leverera bättre. Få betalar dig en premie enbart för att du är svensk idag i stort sett. Sverige har fortfarande gott rykte, men guldåren är förbi. Vi har tappat mycket produktion till andra länder. Det borde oroa betydligt fler än det verkar göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
101000111
Det hade väl varit bra för i praktiken alla utbildningar, inte enbart några ingenjörsutbildningar. Överlag färre platser men med högre kvalitet också.
Ja definitivt. Idag släpper skolorna ut så många som möjligt eftersom de får betalt per skalle som tar examen. Skolorna har alla drivkrafter att släppa ut så många som möjligt med så låg ribba som möjligt angående kraven. Ju färre krav, desto fler är det som klarar av dessa krav och de får mer pengar. Det här har varit känt länge, men ingen har gjort någonting åt det.
Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Suck. Personen heter Oliver Rosengren (M). Kikar vi på hans CV så har han vickat på en förskola och jobbat på Max. Resten av yrkeslivet har han glidit runt i Moderaterna. Han har aldrig pluggat på högskola och någon ingenjör är han inte. Hans idéer är väldigt, väldigt korkade.
Citat:
Ursprungligen postat av
vinterskymning
Och ändå var detta ett bra förslag?
Ok, jag känner inte till hans CV jättebra. Man behöver väl dock inte vara ingenjör för att se de problem som finns med svenska ingenjörsutbildningar, även om det förmodligen underlättar. Jag tycker att det var ett väldigt bra förslag. Det borde dessutom ha genomförts för länge sedan.