Igår, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Just svensktalande ingenjörer med erfarenhet är något som det finns en hög efterfrågan på.

Sen är det också så att jag har jobbat med indier och majoriteten är skitdåliga. Finns några få bra. De flesta behöver hjälp för att göra sitt facking jobb. Hela tiden hjälp och fråga och klarar inte av producera kvalitet själva.

Men de lönedumpar, så du får 2 för en. Och tror bolagen i Sverige är billigt. Men det leder till ett skitsamhälle där saker fungerar som i indien, lägre kvalitet, lägre tillväxt osv.

Ja, det finns en hög efterfrågan, men man är inte villig att betala för det utan tar mer än gärna indiska "ingenjörer"
Det finns många svenska ingenjörer som har svårt att hitta ett arbete.
Citera
Igår, 10:01
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Man har haft något stört mål att få ut så många som möjligt i högskola, vilket har minskat kvaliteten på utbildningarna och öst in människor som inte skall vara på högskola.
Ja det var väl Göran Persson som bestämde att 50% av alla som gick ut gymnasiet skulle gå vidare till högre studier? Sen trots allt snack om att man inte skulle gömma undan de arbetslösa från Reinfeldt, så hände väldigt lite åren 2006-2014. Jag vet faktiskt inte om Reinfeldts regeringar gjorde något åt det här tramset över huvud taget.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man skall begränsa svenska ingenjörer samtidigt som det väller in "ingenjörer" från Indien?
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ulf och M lär väl säga att det blir billigare att släppa in halva pajeet Indien för att köra ut Foodora som alla vet kräver ingenjörsutbildning idag.
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Sen är det också så att jag har jobbat med indier och majoriteten är skitdåliga. Finns några få bra. De flesta behöver hjälp för att göra sitt facking jobb. Hela tiden hjälp och fråga och klarar inte av producera kvalitet själva.
Jag har hört mycket om att indier har dåliga utbildningar, men om vi ska vara ärliga har vi mycket problem med det även i Sverige. Det har startats en massa lågkvalitativa utbildningar här för att kunna nå 50%-målet (se Göran Persson) och det är ganska blandad kvalitet på svenska lärosäten. KTH och Chalmers står sig nog bra i en internationell jämförelse, många av de mindre och nya högskolorna/universiteten är det mer tveksamt för. MDU, tidigare ökänt som Mälardalens högskola blev ju stämda för att de höll låg kvalitet. Just deras campus i Eskilstuna är allmänt känt för att ha väldigt låga krav (gäller inte bara ingenjörer).
Citera
Igår, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Suck. Personen heter Oliver Rosengren (M). Kikar vi på hans CV så har han vickat på en förskola och jobbat på Max. Resten av yrkeslivet har han glidit runt i Moderaterna. Han har aldrig pluggat på högskola och någon ingenjör är han inte. Hans idéer är väldigt, väldigt korkade.

Och ändå var detta ett bra förslag?
Citera
Igår, 10:14
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Va? Funkade det inte att ta hit en massa billig arbetskraft som kan ta jobben ifrån Svensken?
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, det finns en hög efterfrågan, men man är inte villig att betala för det utan tar mer än gärna indiska "ingenjörer"
Det finns många svenska ingenjörer som har svårt att hitta ett arbete.
Många svenska ingenjörer har gått kassa utbildningar, framförallt YH har haft en varierande kvalitet. Vissa hävdar tom. att dessa inte är "riktiga" ingenjörer. Plockar man då in en Pajeet som kan lika lite men jobbar för en lägre lön så blir det billigare. Jag är all for att man ska öka kvaliteten och kunskapskraven på svenska ingenjörsutbildningar, men i slutänden så är det marknaden som avgör. Vill man ta bättre betalt i en internationell konkurrens, så måste man också kunna leverera bättre. Få betalar dig en premie enbart för att du är svensk idag i stort sett. Sverige har fortfarande gott rykte, men guldåren är förbi. Vi har tappat mycket produktion till andra länder. Det borde oroa betydligt fler än det verkar göra.

Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det hade väl varit bra för i praktiken alla utbildningar, inte enbart några ingenjörsutbildningar. Överlag färre platser men med högre kvalitet också.
Ja definitivt. Idag släpper skolorna ut så många som möjligt eftersom de får betalt per skalle som tar examen. Skolorna har alla drivkrafter att släppa ut så många som möjligt med så låg ribba som möjligt angående kraven. Ju färre krav, desto fler är det som klarar av dessa krav och de får mer pengar. Det här har varit känt länge, men ingen har gjort någonting åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Suck. Personen heter Oliver Rosengren (M). Kikar vi på hans CV så har han vickat på en förskola och jobbat på Max. Resten av yrkeslivet har han glidit runt i Moderaterna. Han har aldrig pluggat på högskola och någon ingenjör är han inte. Hans idéer är väldigt, väldigt korkade.
Citat:
Ursprungligen postat av vinterskymning
Och ändå var detta ett bra förslag?
Ok, jag känner inte till hans CV jättebra. Man behöver väl dock inte vara ingenjör för att se de problem som finns med svenska ingenjörsutbildningar, även om det förmodligen underlättar. Jag tycker att det var ett väldigt bra förslag. Det borde dessutom ha genomförts för länge sedan.
Citera
Igår, 12:01
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Många svenska ingenjörer har gått kassa utbildningar, framförallt YH har haft en varierande kvalitet. Vissa hävdar tom. att dessa inte är "riktiga" ingenjörer. Plockar man då in en Pajeet som kan lika lite men jobbar för en lägre lön så blir det billigare. Jag är all for att man ska öka kvaliteten och kunskapskraven på svenska ingenjörsutbildningar, men i slutänden så är det marknaden som avgör. Vill man ta bättre betalt i en internationell konkurrens, så måste man också kunna leverera bättre. Få betalar dig en premie enbart för att du är svensk idag i stort sett. Sverige har fortfarande gott rykte, men guldåren är förbi. Vi har tappat mycket produktion till andra länder. Det borde oroa betydligt fler än det verkar göra.

Jag skiter i hur världen är uppbyggd eller hur mycket pengar någon tjänar på att ta in lite billig arbetskraft... Eller så som du själv säger vad "marknaden faktiskt avgör"

Det finns X antal arbetsplatser i Sverige och det finns X antal människor. Många av dessa kommer inte in på arbetsmarknaden iöht för att arbetsgivare har blivit så jävla bortskämda utav bruntungorna till politiker, att de inte ska behöva utbilda några svenskar i öht.. Utan allt det de behöver, det ska dom sända efter utomlands.. Oavsett om dessa hjon sedan tar och kommer hit och våldtar..

Och sedan sitter ni och gnäller om ett högt skattetryck.. När 31 000 etniskt svenska inte kan få jobb, och de som får jobb och kommer hit bara förstör och snor massa pengar utav er..

Arbetsgivare och "Marknaden" idag är inget mer än byggt av Idioter.

Utbildar ni inte Svenskar att kunna fylla alla platserna som finns... Då ska ni inte sitta sen och gnälla här om skattetryck, eller att folk har slutat skaffa barn åt er..
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Ok, jag känner inte till hans CV jättebra. Man behöver väl dock inte vara ingenjör för att se de problem som finns med svenska ingenjörsutbildningar, även om det förmodligen underlättar. Jag tycker att det var ett väldigt bra förslag. Det borde dessutom ha genomförts för länge sedan.

Men tänk igenom vad förslaget moderatstrebern föreslår innebär då.

Ingenjör är ett bristyrke. Kommer färre platser på ingenjörsutbildningarna öka eller minska bristen?

"Kvalitet" är först och främst ett mått på hur svåra utbildningarna är. Tappet är idag över 50 % på många utbildningar. Kommer svårare utbildningar öka eller minska tappet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in