2025-09-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Ett par ”smarta” glasögon och en smartwatch, då gör man verkligen allt för att bränna hjärnan på överflödig information.

Sedan sätter man sig i en modern bil med dubbla touchscreens och 10 olika varningsljud och system innan man ens kört iväg så är härdsmältan ett faktum.

Varför tänder folk på att överstimulera hjärnan?
Räcker det inte med 5 minuters Yotube tittande där man av misstag råkar sätta på en ADHD-youtuber som skriker och skränar?

Sant, det stora värdet ligger i att automatisera så att man kan fokusera på leva i nuet. Visa information endast när den efterfrågas. Vara träffsäker och tidsbesparande.

Många system fokuserar på att visa så mycket information som möjligt, gärna hela tiden.
Citera
2025-09-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Finns på rayban.se också

Tack igen :-)
Citera
2025-09-29, 15:08
Medlem
Skulle aldrig i helvete betala för eller använda nåt från Meta.
Citera
2025-09-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Så vad tycker Flashback? Hade du kunnat tänka dig att bära det nya övervakningsverktyget så fort du går ut en solig dag?
Har helt missat denna tråden, men har haft Ray-Ban Meta Gen 1 med transition-glas i snart två år nu.

Högtalarna och mikrofon fungerar som vilket headset som helst över Bluetooth. Filma och fotografera (fysisk knapp) går också fint utan att vara uppkopplad till mobilen. Den inbyggda lagringen på 32GB har räckt långt i skidbacken m.m.

Är däremot lite osäker på vad som skiljer Gen 1 & Gen 2 åt bortsett från bättre kamera och längre batteritid.

Köpte mest dessa som "terminalglasögon" med inbyggt headset, men filmläget överraskade positivt (även om jag ogillar det halvidiotiska porträtt-läget).

AI-delen har jag däremot knappt använt och hittills känns det som funktionerna inom EU varit starkt begränsade.
Senast redigerad av Walkir 2025-09-29 kl. 17:15.
Citera
2025-09-29, 18:28
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
När du aktiverar Meta AI analyserar den dina omgivningar och ger kontextbaserade förslag

Nu är inte jag insatt i vad dessa glasögon ska kunna göra, men betyder detta att företag kan köpa "förslags plats" för att göra reklam?
Föreställ dig att du är i stadens centrum och går. Då får du upp text på glasögonen:
"Du använder ofta samma kläder. Varför inte köpa några nya som du kan variera med? Se där, där har du en H&M butik, gå in och titta!"

Om man får spekulera lite så kan man tänka sig att glasögonen kan betala också. Och eftersom AIn vet att man handlar baserat på ett förslag så får meta nu en fet kommission på betalningen för förslaget.

Vill man verkligen bli manipulerad på detta sättet med AI glasögon?
Fast jag tror inte att något sånt här kommer ta av innan batteritiden ligger på 20h och att glasögonen ska ha direkt internetuppkoppling. Det ska vara så smidigt att använda att en bäbisrumpa blir avundsjuk.
Citera
2026-02-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Lär inte dröja länge förens folk filmar under pågående rättegångar, inne på toaletter, strippklubbar, omklädningsrum, säkerhetsklassade platser osv. Nu kanske du kan se ganska tydligt att dessa glasögon har en kamera.. men över tid kommer tekniken att förädlas och bli svårare och svårare att upptäcka

Du fick givetvis rätt. Folk delar tydligen allt möjligt (både med flit eller inte)

"SvD och GP har pratat med en underleverantör till Meta i Kenya där anställda vittnat om att de bland annat sett folks sexakter och toabesök. "

https://www.gp.se/nyheter/sverige/granskning-smarta-glasogon-delar-privat-innehall.0d4ff7f8-5ba3-5813-8806-e0c5c5ec14cc
Citera
2026-02-26, 17:51
Medlem
Jag tror nog att konceptet "smarta glasögon" kommer att slå. Redan nu kan de översätta 4 språk, spela musik, AI, filma fota osv.

Tänk att alltid spela in vad glasögonen ser och spara i ens privata moln. Välja vad och hur länge skiten sparas. Potentiellt kan ens ungar om 50 år bläddra i filmbibiliotek och se och uppleva vad man valt att spara.

Har någon koll på billig instegsmodell (ej Meta som jag hatar) som man kan prova? Gärna glasögon utan diod som lyser vid inspelning.
Citera
2026-02-26, 19:59
Medlem
Enok1Halvars avatar
Ray Ban meta är totalt värdelösa, se spec 3 min max filmning, hmm om man kör en tracking, bicycling, extremsport, är 3 minuter totalt för lite ,och man skyller på batteritiden ,patetiskt
Citera
2026-05-23, 19:37
Medlem
Jag tycker att endast polisen skall ha rätt att ha dem.

Nu vet vi att direkt vi ser en kille vill stanna och prata med en tjej och har glasögon att han spelar in.
Citera
2026-05-24, 09:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Jag tror nog att konceptet "smarta glasögon" kommer att slå. Redan nu kan de översätta 4 språk, spela musik, AI, filma fota osv.

Tänk att alltid spela in vad glasögonen ser och spara i ens privata moln. Välja vad och hur länge skiten sparas. Potentiellt kan ens ungar om 50 år bläddra i filmbibiliotek och se och uppleva vad man valt att spara.

Har någon koll på billig instegsmodell (ej Meta som jag hatar) som man kan prova? Gärna glasögon utan diod som lyser vid inspelning.

De beror väl på hur stort plats det är på molnet..
Citera
2026-06-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ååååh minns du Google Glass? Och dom som hade dom och kallade sig själva "early adopters" och alla andra kallade dom "glassholes"?

Jag tror genuint folk vill leka scifi tills dom är tvingade att faktiskt göra det. Som UI gränssnitt som ska efterlikna Star Trek konsoler. Ett helvete att göra och ingen blir nöjd för dom är nästan poänglösa och tar mest massa utrymme på en skärm utan att för den delen göra nåt

Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Yes,minns Google Glass.
Kunde ana att skiten skulle komma tillbaka på ett eller annat sätt,för eller senare.

WearableXP: Google’s AI-Powered Smart Glasses Launching in 2026: Everything We Know So Far
More than ten years have passed since the original Google Glass and now Google is officially giving smart glasses another try. This announcement was made during The Android Show: XR Edition, which signals Google’s renewed push into the AI wearables with competitors like Apple and Meta.
Skiten är tillbaka.
Citera
2026-06-16, 05:12
Medlem
Otroligt töntig produkt. Och räkna med att folk kommer slå dig på käften om dom upptäcker att du filmer honom mitt i nyllet. Det är bara extremt töntiga människor som tycker dessa glasögon är coolt för att det är något "nytt". Sen när dom har haft dom i en vecka så läggs dom i byrån.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in