2025-07-28, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
AVGÅ mupp
Inte ens nokia 3310 hade utstickande antenn
Citera
2025-07-28, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Alla mobiltelefoner har antenn. Förr var de utfällbara/utdragbara eller bara en liten "snopp"-antenn. Numera är antennen inbyggd inuti själva "mobilskalet".

Nokia 3110
https://www.ebay.co.uk/itm/325678362810?chn=ps&_ul=GB&mkevt=1&mkcid=28&google _free_listing_action=view_item

Nokia 2110i
https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_2110#/media/File:Nokia_2110i_NHE-4NX.jpg

Ericsson GH198
https://www.tradera.com/item/1000965/682367668/ericsson-gh198

Skulle se extremt muppigt ut med en teleskopkamera på det där sättet.

Antennerna var som gjorda för att bli skadade också.
Citera
2025-07-28, 20:20
Medlem
Tjoflos avatar
Det är bra att det utvecklas, tänker främst på översättning av tal. Men inget jag skulle köpa nu.
Citera
2025-07-28, 20:54
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Om de kan användas för att övervaka användarna, så borde det finnas - eller komma i uppdateringar - funktioner som känner av när de missbrukas av pedofiler eller liknande äckel.
Det hade man kunnat önska men att jaga pedofiler är knappast något som myndigheterna prioriterar.
Citera
2025-07-28, 21:01
Medlem
problemet är ju dubbelt...
för visserligen kan ju diverse snuskhumrar spionera på barn och damer - men notera att meta lagrar all data och det enda man gör är att samla bevis till sin engen rättegång. För de kommer anmäla, de kommer färdiga med mjukvara som kommer flagga precis allt med hud på.
eftersom de saknar skärm finns det inget kul sätt att använda dem som AR.

Kommer få smeknamnet PEDOBRILLOR innan de första paret sålts.
Citera
2025-07-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Det är bra att det utvecklas, tänker främst på översättning av tal. Men inget jag skulle köpa nu.

Min sambo har en hörselskada och skulle ha extremt stor nytta av glasögon som transkiberar tal till skrift. Så hoppas den möjligheten kommer.
Citera
2025-07-28, 23:36
Medlem
Autobahn76s avatar
Det här skulle faktiskt kunna vara ett intressant verktyg för dokumentärfilm. Jag vet inte hur många ggr jag önskat att jag haft en ”kamera i mina ögon” vid alla möjliga dråpliga situationer genom livet. Att trycka upp en vanlig kamera i ansiktet på folk dödar som bekant varje spontant ögonblick.
Citera
2025-07-29, 02:41
Medlem
Polisen borde skapa en hemsida med efterlysta personer och sen kunde man koppla upp sig till den och när man går på stan scannar glasögonen alla ansikten, till slit får dom en träff och då skickas meddelande till polisen.

Ser inte problem i om det skulle användas på så sätt.

Jag hoppas att batteritiden blir bättre i framtiden
Citera
2025-07-29, 05:10
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Ett par ”smarta” glasögon och en smartwatch, då gör man verkligen allt för att bränna hjärnan på överflödig information.

Sedan sätter man sig i en modern bil med dubbla touchscreens och 10 olika varningsljud och system innan man ens kört iväg så är härdsmältan ett faktum.

Varför tänder folk på att överstimulera hjärnan?
Räcker det inte med 5 minuters Yotube tittande där man av misstag råkar sätta på en ADHD-youtuber som skriker och skränar?
Citera
2025-09-28, 23:55
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Min sambo har en hörselskada och skulle ha extremt stor nytta av glasögon som transkiberar tal till skrift. Så hoppas den möjligheten kommer.

Nya Meta gen 2 gör det. Finns att köpa på meta.com för 5500kr.
Citera
2025-09-29, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nya Meta gen 2 gör det. Finns att köpa på meta.com för 5500kr.

Säger du det, ska kolla. Tack för info!
Citera
2025-09-29, 10:24
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Säger du det, ska kolla. Tack för info!

Finns på rayban.se också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera