2025-07-28, 09:38
Medlem
Osäker på om denna trådstart accepteras, men jag prövar.

Fick precis reklam från Synsam med erbjudande om att beställa mig ett par solglasögon; Ray-Ban Meta.

Säljpitchen:
Ta dig an dagen med AI-verktyg som får allt att flyta på. När du aktiverar Meta AI analyserar den dina omgivningar och ger kontextbaserade förslag – så att du kan ställa frågor om det du ser, skapa påminnelser eller automatiskt fånga och organisera foton och videor.

Länk till produkten:
https://www.synsam.se/guide/solglasogon/ray-ban/meta?utm_campaign=SE_CAMPAIGN_RayBanMeta_2025-07-15&utm_medium=email&utm_source=crm

De behöver vara uppkopplade till wifi för att användas, så klart. Kommer suga slut batteriet i luren och kosta massor i mobildata, får man anta (tänker på internetdelning från telefon. Jag menar, hur mycket använder man solglasögon hemma där man har wifi, egentligen?).

Konstant övervakning av allt du har framför dig.

Så vad tycker Flashback? Hade du kunnat tänka dig att bära det nya övervakningsverktyget så fort du går ut en solig dag?

Övriga tankar?
Senast redigerad av Rektumfrans 2025-07-28 kl. 10:35.
Citera
2025-07-28, 09:46
Avstängd
Man får ju hoppas att solen går ner efter 4 timmar, för då ska glasögonen laddas igen...
Citera
2025-07-28, 09:55
Medlem
VetusSpirituss avatar
Idiot produkt till idioter som inte kan leva utan internet. Kommer även bli pedofilens,stalkers och statens nya favoritverktyg.
Helt jävla sinnessjukt att skit som detta får sälja och ännu värre att idioter kommer köpa skiten.
Människans undergång är nog inte långt borta.
Citera
2025-07-28, 09:55
Medlem
triptykens avatar
Varför?

Minns nån dom där stora touchskärmarna i Minority Report? Några år efter den kom ut var jag på besök på en IT firma i Stockholm och såg dom ENORMA skärmarna i deras konferensrum stå nedsläckta medans folk skrev på en vingligt uppställd whiteboard brevid.
Tydligen så ser det visserligen coolt ut men tre möten in och hela företaget har förslitningsskador i axlarna.

Samma här. Vad är värdet? Bortom det filmatiskt coola att ha dom?
Varför ska jag sortera bilder när jag är utomhus?
Citera
2025-07-28, 10:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Idiot produkt till idioter som inte kan leva utan internet. Kommer även bli pedofilens,stalkers och statens nya favoritverktyg.
Helt jävla sinnessjukt att skit som detta får sälja och ännu värre att idioter kommer köpa skiten.
Människans undergång är nog inte långt borta.

Ååååh minns du Google Glass? Och dom som hade dom och kallade sig själva "early adopters" och alla andra kallade dom "glassholes"?

Jag tror genuint folk vill leka scifi tills dom är tvingade att faktiskt göra det. Som UI gränssnitt som ska efterlikna Star Trek konsoler. Ett helvete att göra och ingen blir nöjd för dom är nästan poänglösa och tar mest massa utrymme på en skärm utan att för den delen göra nåt
Citera
2025-07-28, 10:14
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ååååh minns du Google Glass? Och dom som hade dom och kallade sig själva "early adopters" och alla andra kallade dom "glassholes"?

Jag tror genuint folk vill leka scifi tills dom är tvingade att faktiskt göra det. Som UI gränssnitt som ska efterlikna Star Trek konsoler. Ett helvete att göra och ingen blir nöjd för dom är nästan poänglösa och tar mest massa utrymme på en skärm utan att för den delen göra nåt
Yes,minns Google Glass.
Kunde ana att skiten skulle komma tillbaka på ett eller annat sätt,för eller senare.
Citera
2025-07-28, 10:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Helt onödig produkt igen.

På alla ställen med fotoförbud så kommer det nu också vara glasögonförbud kan jag tänka mig.

Står inget hur lång tid batteriet håller innan man måste lägga ner dem i laddfodralet som då hela tiden måste vara med.

Folk klagar över övervakningsamhället och att staten eller något företag vet vart man befinner sig. Vips så har meta fått tillgång till exakt vart du är och även vad du tittar på och vilka du träffar. Mycke information som går att sälja eller skicka reklam på. Tittar du på ett klädesplagg så kommer du timmen efter ha reklam om just denna typ av kläder men från andra butiker osv osv.

Hade jag inte haft behov av en hel del funktioner i min smartphone i jobbet så hade jag faktiskt kunna tänka mig byta ner mig.

I vissa fall hade
Citera
2025-07-28, 10:30
Medlem
Paris24s avatar
Förstörde inte google den tanken för länge sedan med sina glasögon? Det finns ingen anledning att vara uppkopplad även när man går. Tvärtom går världen mot lägre uppkoppling.

Jag tror TS får en chock om han köper dem och sedan efter 3 dagar tröttnar. Exakt som med 3D-TV, jag tittade EN gång på den sedan använde jag den som vanlig TV. helt enkelt en produkt som ingen vill ha.
Citera
2025-07-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt onödig produkt igen.

På alla ställen med fotoförbud så kommer det nu också vara glasögonförbud kan jag tänka mig.

Står inget hur lång tid batteriet håller innan man måste lägga ner dem i laddfodralet som då hela tiden måste vara med.

Folk klagar över övervakningsamhället och att staten eller något företag vet vart man befinner sig. Vips så har meta fått tillgång till exakt vart du är och även vad du tittar på och vilka du träffar. Mycke information som går att sälja eller skicka reklam på. Tittar du på ett klädesplagg så kommer du timmen efter ha reklam om just denna typ av kläder men från andra butiker osv osv.

Hade jag inte haft behov av en hel del funktioner i min smartphone i jobbet så hade jag faktiskt kunna tänka mig byta ner mig.

I vissa fall hade

Håller helt och hållet med dig.
Citera
2025-07-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Förstörde inte google den tanken för länge sedan med sina glasögon? Det finns ingen anledning att vara uppkopplad även när man går. Tvärtom går världen mot lägre uppkoppling.

Jag tror TS får en chock om han köper dem och sedan efter 3 dagar tröttnar. Exakt som med 3D-TV, jag tittade EN gång på den sedan använde jag den som vanlig TV. helt enkelt en produkt som ingen vill ha.

Jag är nog den sista på jorden som skulle ta på mig något som hela tiden kunde analysera, filma och spela in min omgivning.

Anekdot:
Jag köpte faktiskt en beggad 3D-TV en gång i tiden men bemödade mig inte ens att testa 3D funktionen.
Citera
2025-07-28, 10:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Jag är nog den sista på jorden som skulle ta på mig något som hela tiden kunde analysera, filma och spela in min omgivning.

Anekdot:
Jag köpte faktiskt en beggad 3D-TV en gång i tiden men bemödade mig inte ens att testa 3D funktionen.
3D är ett bra exempel. Det kommer en 3D-våg på bio ungefär vart 10e år sedan 1953 när folk sitter med glasögon på sig. Den vågen håller alltid 3 filmer sedan är det dött men återkommer igen när alla glömt hur ointressant det var för 10 år sedan. Det sista som överger människan är hoppet.
Citera
2025-07-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Varför?

Minns nån dom där stora touchskärmarna i Minority Report? Några år efter den kom ut var jag på besök på en IT firma i Stockholm och såg dom ENORMA skärmarna i deras konferensrum stå nedsläckta medans folk skrev på en vingligt uppställd whiteboard brevid.
Tydligen så ser det visserligen coolt ut men tre möten in och hela företaget har förslitningsskador i axlarna.

Samma här. Vad är värdet? Bortom det filmatiskt coola att ha dom?
Varför ska jag sortera bilder när jag är utomhus?

Jag håller med dig.

Googlar man lite kan man dock se att Ray-Ban Meta sålt i över 2 000 000 exemplar sedan lanseringen 2023(?!).

Denna info kom från xrtoday via ChatGPT så jag förbehåller att det är felaktig information.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in