2026-06-15, 22:25
Medlem
KillenArCPs avatar
https://youtu.be/WekOxgPpQB0
Räcker att lyssna på låten varför den ska tillbaka i våra butiker.

För er som inte vet är definitionen av mellanöl, så är det öl mellan 2,8% till 4.5%.

Dagens folköl smakar blaskigt och tyvärr har jag inte druckit en riktigt god folköl. Även de som är ordentligt gjorda utan man har hällt i vatten från starköl.

Vill man ha en pilsner på 4,2%. Då behöver man traska till glasbanken. Oftast inga problem men när man är ute på landet och det är en lång bit är det fan irriterande.

Mellanölen borde tillbaka till butikshyllan i livsmedelsbutiken. Så man åter igen kan få hem god öl när man ändå är och handlar mat.

Mikrobryggerier skulle gynnas då kan man kan sälja på lokala ICA eller Coop.

Att det skulle leda till ökad alkoholkonsumtion vet vi ju redan sedan innan att det är propaganda. Se bara vad som framfördes vid gårdsförsäljning och hur alkoholkonsumtionen minskade istället.
Senast redigerad av KillenArCP 2026-06-15 kl. 22:31.
Citera
2026-06-15, 22:34
Medlem
TUKs avatar
Löjligt liten skillnad mellan 4.5% och 5%.
Sälj vanlig jävla starköl istället i vanliga matbutiker. Helst vin också. 18 årsgräns såklart så att myndiga människor får ta sig en liten jävel i tid och otid.
Citera
2026-06-15, 22:38
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Löjligt liten skillnad mellan 4.5% och 5%.
Sälj vanlig jävla starköl istället i vanliga matbutiker. Helst vin också. 18 årsgräns såklart så att myndiga människor får ta sig en liten jävel i tid och otid.
Vid 4,2% kan man börja få fram riktigt bra öl och egentligen behöver man inte ha mer än så i vanliga butiker. Man får inte begära för mycket innan soctanten går i taket.
Citera
2026-06-15, 22:52
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Räcker det inte med den på 3,5%.
Citera
2026-06-15, 22:55
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Räcker det inte med den på 3,5%.
Jag skrev ju att den smakar blaskigt! Knappast något folk köper för den är så himla god.
Citera
2026-06-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
https://youtu.be/WekOxgPpQB0
Räcker att lyssna på låten varför den ska tillbaka i våra butiker.

För er som inte vet är definitionen av mellanöl, så är det öl mellan 2,8% till 4.5%.

Dagens folköl smakar blaskigt och tyvärr har jag inte druckit en riktigt god folköl. Även de som är ordentligt gjorda utan man har hällt i vatten från starköl.

Vill man ha en pilsner på 4,2%. Då behöver man traska till glasbanken. Oftast inga problem men när man är ute på landet och det är en lång bit är det fan irriterande.

Mellanölen borde tillbaka till butikshyllan i livsmedelsbutiken. Så man åter igen kan få hem god öl när man ändå är och handlar mat.

Mikrobryggerier skulle gynnas då kan man kan sälja på lokala ICA eller Coop.

Att det skulle leda till ökad alkoholkonsumtion vet vi ju redan sedan innan att det är propaganda. Se bara vad som framfördes vid gårdsförsäljning och hur alkoholkonsumtionen minskade istället.
Det fetade: Mellanöl är 3,6 till 4,5 procent. 2,8 till 3,5 procent är folköl (och får därmed säljas i butik).
Citera
2026-06-15, 22:57
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Mellanöl är 3,6 till 4,5 procent. 2,8 till 3,5 procent är folköl (och får därmed säljas i butik).
Det beror på vilken definition. Struntsamma, jag vill kunna köpa god öl i min matbutik!
Citera
2026-06-15, 22:58
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag skrev ju att den smakar blaskigt! Knappast något folk köper för den är så himla god.

Det beror mycket på vilken öl du köper!
Citera
2026-06-15, 23:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Det beror mycket på vilken öl du köper!
Ge mig tips då! Har aldrig varit med om en bra 3,5a även om den är gjord för att
vara 3,5%.
Citera
2026-06-15, 23:11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ge mig tips då! Har aldrig varit med om en bra 3,5a även om den är gjord för att
vara 3,5%.

Du får gå till bolaget, jag kan ta en vanlig Pripps till maten!
Citera
2026-06-15, 23:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Du får gå till bolaget, jag kan ta en vanlig Pripps till maten!
Smakar inte i närheten av en Pripps på dryga 5%. Det är ju just det jag skrev, att gå till Systembolaget hemma i stan är inga problem. Men på landet är det ungefär 4 mil till närmaste bolag.
Citera
2026-06-15, 23:23
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Smakar inte i närheten av en Pripps på dryga 5%. Det är ju just det jag skrev, att gå till Systembolaget hemma i stan är inga problem. Men på landet är det ungefär 4 mil till närmaste bolag.
Ja förstår, det borde säljas i vanliga affärer man ska fan inte behöva åka 4 mil för en god öl!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in