2026-06-15, 23:26
Medlem
TUKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Smakar inte i närheten av en Pripps på dryga 5%. Det är ju just det jag skrev, att gå till Systembolaget hemma i stan är inga problem. Men på landet är det ungefär 4 mil till närmaste bolag.

Jag har 5 mil tur och retur till närmsta system, var fan är miljötänket gällande den långa bilresan för att endast köpa riktig 5% öl?
Citera
2026-06-16, 01:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Mellanölen kommer aldrig att komma tillbaka i snabbköpet.
Citera
2026-06-16, 03:48
Medlem
Mellanöl var 3,6 % men då räknades öl i viktprocent. Idag räknar man i volymprocent och då motsvarar det 4,5 %. Så öl som är 4,5 % idag är som mellanöl var förr i vanlig butik. Tuborg Grön och Carlsberg Hof är bara 4,2 %. Ja, det vore trevligt att få tillbaka dem igen i butik. Tror faktiskt att många skulle nöjt sig med dem då och gått mindre på bolaget!
Citera
2026-06-16, 05:37
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Mellanöl var 3,6 % men då räknades öl i viktprocent. Idag räknar man i volymprocent och då motsvarar det 4,5 %. Så öl som är 4,5 % idag är som mellanöl var förr i vanlig butik. Tuborg Grön och Carlsberg Hof är bara 4,2 %. Ja, det vore trevligt att få tillbaka dem igen i butik. Tror faktiskt att många skulle nöjt sig med dem då och gått mindre på bolaget!
så är det har 6 mil t/r till bolaget... jobbat i norge där de säljer 4.7 i butiker o de funkar fint
Citera
2026-06-16, 05:41
Medlem
insertrandomnames avatar
I Norge kan man köpa öl upp till 4,7% i butiken. Är egna tider för när butikerna får lov att sälja öl, men ändå smidigt.
Citera
2026-06-16, 05:41
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
så är det har 6 mil t/r till bolaget... jobbat i norge där de säljer 4.7 i butiker o de funkar fint
Ja, dom där Ringnes pils går ju inte av för hackor.

Har själv va 4 mil t/r för att för att köpa god öl. Tänk vad många onödiga mil med bil vi kör för att få god öl.
Citera
2026-06-16, 05:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Smakar inte i närheten av en Pripps på dryga 5%. Det är ju just det jag skrev, att gå till Systembolaget hemma i stan är inga problem. Men på landet är det ungefär 4 mil till närmaste bolag.
Planera lite i förväg bara. Står 4 plattor starköl i min skuff redan nu, åker till sommarstugan i veckan. Kommer ha med mig kött, sill, potatis, fruntimmer och en del annat också. Så man slipper åka till skitdyra "lill-Ica" eller Handlarn. Planering is tha shit! Kommer vara tre familjer och var och en tar med sitt eget dricka, maten står jag för. Kommer det någon "Ove" med fyra 2,8 i en papperspåse räcker mina öl även till honom. Brukar alltid dyka upp en "Ove"

Annars skulle jag inte ha något emot om bolaget hade lite bättre öppettider, men det är en annan fråga.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-16 kl. 06:04.
Citera
2026-06-16, 05:50
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Om jag inte minns fel så var mellanölen samt starkölen förut mätt i viktprocent, sedan när dom kom med folkölen på 3 5% så var det helt plötsligt i volymprocent.
Misstänker att det var en fint för att lura oss lite där, 3,5 volymprocent blir nämligen 2,8 viktprocent. Numera är dock allt mätt i volymprocent, så egentligen har mellisarna på bolaget blivit svagare.
Citera
2026-06-16, 06:42
Medlem
DoktorNos avatar
Om ni har långt till närmaste Systembolag kan det vara bra att veta att de erbjuder hemleverans till de flesta adresser i Sverige.
Citera
2026-06-16, 07:35
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Om ni har långt till närmaste Systembolag kan det vara bra att veta att de erbjuder hemleverans till de flesta adresser i Sverige.
Mmm men alla människor skiter inte ut pengar.
Citera
2026-06-16, 07:40
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
https://youtu.be/WekOxgPpQB0
Räcker att lyssna på låten varför den ska tillbaka i våra butiker.

För er som inte vet är definitionen av mellanöl, så är det öl mellan 2,8% till 4.5%.

Dagens folköl smakar blaskigt och tyvärr har jag inte druckit en riktigt god folköl. Även de som är ordentligt gjorda utan man har hällt i vatten från starköl.

Vill man ha en pilsner på 4,2%. Då behöver man traska till glasbanken. Oftast inga problem men när man är ute på landet och det är en lång bit är det fan irriterande.

Mellanölen borde tillbaka till butikshyllan i livsmedelsbutiken. Så man åter igen kan få hem god öl när man ändå är och handlar mat.

Mikrobryggerier skulle gynnas då kan man kan sälja på lokala ICA eller Coop.

Att det skulle leda till ökad alkoholkonsumtion vet vi ju redan sedan innan att det är propaganda. Se bara vad som framfördes vid gårdsförsäljning och hur alkoholkonsumtionen minskade istället.

Det var mycket snack om mellanöl från bryggerierna början på 90 talet.

Det skulle vara det godaste ölet.

Sedan blev det fritt att brygga och sälja öl på bolaget med valfri alkoholhalt. Tidigare skattades och märktes all höl med högsta tillåtna alkoholhalt, tror det var 5,4%

Efter några år upphörde försäljningen av öl med mellanölsstyrka nästan helt, den smakar helt enkelt sämre än öl som ligger runt 5% och uppåt.

Mellanöl smakade inget vidare på 70 talet heller, det var försäljningen i butik som gjorde den populär.

LL
Citera
2026-06-16, 08:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
I Finland har man höjt den tillåtna alkoholgränsen i butiker två gånger. Från 4,5% till 5,5 och numera 8%. Nu kan man köpa alla sorters öl i matbutikerna och utbudet på utländska öl och från mikrobryggerier är riktigt bra i dom stora supermarketarna. Finns även 8% vin i butiken men det är ganska blaskigt. Går att köpa i nödfall på landet om man inte vill åka långt till närmsta alko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in