2026-06-15, 22:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
I alla fall skulle han få lämna sitt byggnadsverk. Konsekvensen av skilsmässa är att man inte har råd. Även det måste kännts hemskt, tydligen var mycket känslor i detta hus
Tror det med, mycket känslor i huset. De byggde sitt drömhus själva, slet dygnet runt i ett och ett halvt år. Men huset blev en belastning som kvävde och krävde och chansen att vårda relationen blev mindre och istället blev den mer frustrerande.

Tänk vilken besvikelse, att bo kvar i ett hus som han slitit med som sedan inte betyder något för ens fru.

De bodde i Nya Zeeland i tolv år men efter några år i Sverige blir det problem. Det som har hänt har sin orsak långt tillbaka i tiden innan de ens kom till Alvesta.
Citera
2026-06-15, 22:02
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du menar att soc ska tvångsomhänderta barn varje gång någon ropar vargen?
De kommer inte göra annat än flytta barn. Lika bra att kidnappa alla barn så är vi på säkra sidan om man följer den logiken.

Vad som kommer fram är nog en anteckning att krisstöd för pappan är beställd och påbörjas om 2 veckor.
Han har haft delad vårdnad och umgänge i 2 år före, inget där skulle skvallra om något akut.
Även fast alla hade gjorde allt rätt så hade det inte räckt här.

Vad som hade gjort skillnad är att sätta en personlig kontakt sen 2 år tillbaka som följt både mamman och pappan över telefon över tid och fungera som bollplank med tankar och känslor för att skingra detta vansinne.
LVU ska användas snabbt med sparsamt och kräver rättsäker grund, det skulle ges här om pappan inte vek sig då kunskapen om familjen varit god.

Finns bara en sak kvar att göra och det är att förbjuda män umgänge med barnen utan ett förkläde från soc om misstanke om våld/hot om våld förekommer. Föräldrars rätt till barn är åt helvete. Barns rätt till ett liv går före allt.
Citera
2026-06-15, 22:03
Medlem
Sista meningen är ytterst relevant, för hade du påstått det samma om kvinnor så hade det varit en lögn. End of story.

Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Sista meningen är befängd, för det var inte vad jag avsåg.
Citera
2026-06-15, 22:05
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imorgonkanske
Tragiskt att socialen i Alvesta inte tog mammans varningar på allvar. De borde utrett hennes och barnens skyddsbehov och flyttat henne till ett skyddat boende med barnen. Eller åtminstone inte låta pappan ha barnen om denna situationen påverkat hans mående negativt så pass mycket.

Alla med kunskap om våld i nära relationer vet att en skilsmässa är en av de största riskfaktorerna för dödligt våld av partner eller barn. Denna man har dessutom i över två års tid vägrat att acceptera att kvinnan vill skiljas och gjort allt för att förhala den. Skriker RISK, RISK, RISK!!!

Alla som är intresserade borde läsa Socialstyrelsens ”Dödsfallsutredningar”. Där finns mycket konkret information att lära sig av för att förhindra och förebygga att liknande våldsdåd händer igen.

Bästa inlägget i den här tråden! Barns rättigheter till ett liv fritt från våld, hot om våld m.m måste vara det viktigaste och inte föräldrars rätt till barnen.
Citera
2026-06-15, 22:05
Medlem
Känns lite väl avgränsat att bara ta med psyksjuka och försöka jämföra dom med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Bland fenomenet psyksjuka föräldrar som dödar sina egna barn är dock detta statiskt vanligare bland mammor (kvinnor) än pappor (män).
Källa https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0058981

I det totala antalet dominerar fortfarande män 66% men intressant att psyksjuka pappor inte dödar sina barn lika ofta som psyksjuka mammor.
Citera
2026-06-15, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hemrunkare
Nepp, aldrig slagit en kvinna. Blivit slagen. Kvinnohatare, ja, till viss del, det är en djungel av djur där ute. Det största problemet, som många med dig bara vägrar att inse är att den psykiska misshandeln från kvinnor är betydligt mer utbredd än vad majoriteten av er stenålders pk människor vill eller har förmåga och inse.

Sen var det aldrig så att skada ett barn hade varit acceptabelt, om mina egna barn hade varit i fara hade jag utan att blinka gjort mitt bästa för att skydda dem, med dödligt våld eller mindre, oavsett om hotet var kvinna man eller kreatur.

Poängen är att det saknas nyans att KVINNAN kan ha utlöst detta tillstånd hos mannen genom år av nedbrytande, givetvis bara en tanke, så behöver det inte vara. Men tråden handlar till 99% om hatet till mannen. Tänk om ni har fel (som vanligt)

Det kommer vi aldrig få reda på för kräket var feg och avslutade sitt liv (som vanligt). Dessutom att ge sig på sina egna barn, sitt eget kött och blod, för att straffa kvinnan för en skilsmässa, är så fruktansvärt stört. Så ja, han var nog ett kreatur. Hur du ens kan försvara honom är ju utom allt sant och vett.

Han verkar ha haft det tufft med sin självkänsla och sitt ego. Manisk verkar han också ha varit med tanke på hur frenetiskt han kunde tänka på sitt hus och inte sova på nätterna. Antagligen tänkte han lika frenetiskt på hur han skulle straffa hans ex-fru och kärlek sedan 20 år tillbaka, för att hon ville gå vidare. En normal människan söker hjälp. Han var tydligen inte normal.
Citera
2026-06-15, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har sin orsak långt tillbaka i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Tror det med, mycket känslor i huset. De byggde sitt drömhus själva, slet dygnet runt i ett och ett halvt år. Men huset blev en belastning som kvävde och krävde och chansen att vårda relationen blev mindre och istället blev den mer frustrerande.

Tänk vilken besvikelse, att bo kvar i ett hus som han slitit med som sedan inte betyder något för ens fru.

De bodde i Nya Zeeland i tolv år men efter några år i Sverige blir det problem. Det som har hänt har sin orsak långt tillbaka i tiden innan de ens kom till Alvesta.

Precis det är vad jag också tror och har trott.

Inget som uppstod hux flux väl i Sverige. Kanske trodde de genom att flytta till hennes hemland skulle deras förhållande repareras i en ny miljö. Fast du kan aldrig flytta ifrån dig själv. Du är den du är och detta lär ha framkommit under dessa 12 år tillsammans i Nya Zeeland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-15 kl. 22:14.
Citera
2026-06-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Att två gängkriminella 17-åringar skulle kunna rapporteras likadant.

den äldsta var 14/15.
Den yngre tror jag skulle vara runt 11 år gammal.
Citera
2026-06-15, 22:18
Medlem
Citat:
Att skada sina barn är naturligtvis hemskt men tänk om han är ett offer för hennes våldsverkande. Kvinnodjuren är i en klass för sig, kan driva män till sånt här. Det saknar nyans i hela tråden att faktiskt kvinnan kan vara orsaken o får lida konsekvensen nu, kvinnan är sällan helt utan skuld, de är bara djur, rovdjur, som oftast är kapabla till att driva män till vansinne och psykos.
Du menar att han är ett offer för kvinnans onska? Och hon ett rovdjur???
Herregud är du på riktigt?
Hoppas du inte har en familj.
En normal man klarar av en skilsmässa utan att bruka våld, Han får inte psykos av kvinnan. Den här mannen har helt en egen skuld i detta och har dessutom gett sig på sin familj förut.
Citera
2026-06-15, 22:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykiskt.Instabil
den äldsta var 14/15.
Den yngre tror jag skulle vara runt 11 år gammal.
Döttrarna var 10 och 7 är i oktober 2021 när reportaget om deras husbygge gjordes.
Om det stämmer vet jag inte. Ofta fel i artiklar.
Citera
2026-06-15, 22:21
Medlem
Citat:
Säkert synd om många tanter men lika många driver själva män till det ena o det andra. Det är stötande att se hur det förnekas, ni är själva offer för dessa fittdjur, specifikt du som kände dig extra träffad.
Hemrunkare var namnet ser jag!
Hoppas du fortsätter med det.
Kvinnan har inget och göra med att en sjuk väldsam man som försöker mörda sina barn..
Senast redigerad av Vemdalen62 2026-06-15 kl. 22:27.
Citera
2026-06-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I reportaget om huset:

"– När huset var klart var vi mycket slitna. Nu, tre år senare, börjar vi sakta återhämta oss. Men det var en pärs, konstaterar Lina.

Maui fyller i:

– Mot slutet kunde jag inte sova. Jag låg bara och tänkte på huset, om man skulle gjort något annorlunda och vad jag skulle göra dagen därpå.
"

https://www.smp.se/feature/lina-och-maui-byggde-nytt-hus-pa-landet/

Det kanske finns en slags besatthet hos mannen, om hur huset ska se ut, men kanske det gäller andra saker också. Hans pesonlighet kan skönjas.

Han har ju också lämnat sitt eget land, jobbat hårt (14 timmar om dagen, 7 dagar i veckan sägs det i reportaget) under uppbyggnaden. Han har gjort det mesta inuti huset själv.

Huset är kanske hans borg? Mer än bara pengar för honom.

Han förhalar skilsmässan genom överklagan i flera instanser (som jag uppfattat det av tråden). Knske hoppas han på att hon ska ändra sig, men kanske handlar det även om att han inte har råd att köpa ut henne. Det sitter hårt att även lämna huset?

Frågan kvarstår vad flickorna har för skuld i detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in