Citat:
Ursprungligen postat av
drmoo
Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att svordomar i text såväl som tal tyder på:
- torftigt språk och en begränsad förmåga att uttrycka sig
- svårt med impulskontroll
- en social markör
- en bristfällig bildning
Noter att man kan vara precis lika dryg otrevlig och komma med dräpande invektiv utan att använda svordomar.
Och ja jag hemfaller också till svordomar. Oftast i min ensamhet om jag slår i en tå etc.
Fast jag försöker använda längre haranger med religiösa såväl som sexuella anspelningar. Så som sig bör.
Jag skulle vilja hålla med dig, men kan inte göra det fullt ut.
Själv svär jag ytterst sällan, men det kan vara befogat om man sätter hammaren på tummen, eller när man slitit en timme med att sätta ihop en IKEA-möbel, och så visar det sig att det saknas en bit när man nästan är färdig.
Frun i huset svär något oftare.
Inte väldigt frekvent, men oftare, och då gärna "kreativt".
Hon talar fyra språk flytande och har undervisat i tre av dem, så man kan nog inte säga att hon har språkliga eller intellektuella svårigheter.
Häromkvällen sa hon följande om vår väldigt otrevliga granne:
Den där djävla smegmakuken borde fan låsas in.
Bristande impulskontroll?
Kanske, men hon uttryckte sina frustrerade känslor på ett ventilerande sätt.