2026-06-14, 21:40
Medlem
Balansaktens avatar
Jag har en ganska bred bekantskapskrets med folk med olika bakgrund, ursprung, utbildningsnivå och liknande.
En del har jag nog aldrig hört svära, en del svär när de är upprörda eller vill betona saker och några levererar svordomar i var och varannan mening.
Ovanstående gäller när de pratar.

Flashback är inte precis vältalighetens tempel, om man kan säga så om det som levereras i textform
Många misshandlar språket och förolämpningar, kränkningar, nidord, öknamn och liknande står som spön i backen.

Men det är påfallande ovanligt med svordomar här.
Varför är det så, och är det inte djävligt konstigt?
Senast redigerad av Balansakten 2026-06-14 kl. 21:48.
Citera
2026-06-14, 21:49
Medlem
Va fan i helvetes jävlar säger du?
Det måste vi ta mig fan råda bot på omedelbums!

Kan det bero på att man behöver addera fler ord till sin text och att vi alla innerst inne är rätt bekväma av oss?
Citera
2026-06-14, 22:04
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Va fan i helvetes jävlar säger du?
Det måste vi ta mig fan råda bot på omedelbums!

Kan det bero på att man behöver addera fler ord till sin text och att vi alla innerst inne är rätt bekväma av oss?

Satan vad du tar i!

Men allvarligt talat, är det inte märkligt?
Smädelser, öknamn, kränkningar och annat är vanligt, och sannolikt är det vanligare att folk använde det här än när de pratar med andra, men med svordomar är det tvärtom.
Citera
2026-06-14, 22:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Flashback borde utarbeta egna svordomar, kanske egen dialekt och vokabulär. Säg att svordomar generellt där ute kommer från fyra håll: religion ("helvete"), inälvor ("skit"), genitalier ("fitta"), och tillmälen ("idiot"). Svordomar relaterade till flashback'skt tyckande framför skärm skulle kunna vara typ "error", "svettarsle", "regel 1.10", "muslåsning", och "vid Axl Janson's cigg".
Citera
2026-06-14, 22:26
Medlem
svordomar används främst av efterblivna och amerikaner (vilka ofta är samma sak)
där är varannan mening 'fuck'
Citera
2026-06-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Satan vad du tar i!

Men allvarligt talat, är det inte märkligt?
Smädelser, öknamn, kränkningar och annat är vanligt, och sannolikt är det vanligare att folk använde det här än när de pratar med andra, men med svordomar är det tvärtom.
Ja det är lite tvärtom. Men generellt talar man väl inte som man skriver? Eller det kanske man gör?

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Flashback borde utarbeta egna svordomar, kanske egen dialekt och vokabulär. Säg att svordomar generellt där ute kommer från fyra håll: religion ("helvete"), inälvor ("skit"), genitalier ("fitta"), och tillmälen ("idiot"). Svordomar relaterade till flashback'skt tyckande framför skärm skulle kunna vara typ "error", "svettarsle", "regel 1.10", "muslåsning", och "vid Axl Janson's cigg".
Mycket bra ide
Citera
2026-06-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
svordomar används främst av efterblivna och amerikaner (vilka ofta är samma sak)
där är varannan mening 'fuck'
Verbalt svär jag definitivt för mycket och får ofta påminna min själv om att inte göra det
Citera
2026-06-14, 22:41
Medlem
zombie-nations avatar
Ja, det är sant. Det känns som jag är en av dem som svär mest här. Och då är det mest jävlar och fan. Och det används inte i bråk mot någon utan handlar om det jag berättar. Det är som det är förbjudet att användas i löpande text. Folk tror att det betyder att man är korkad och har dålig vokabulär. Jag gjorde ett test en gång hur stort mitt ordförråd var och det var absolut över medel.

Däremot använder flashbackare mer än gärna fula ord, sådana som räknas som "folkliga, kan uppfattas som stötande". Men dessa är ju inte svordomar. Iallafall inte som de använder dem.
Citera
2026-06-14, 22:42
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Ja det är lite tvärtom. Men generellt talar man väl inte som man skriver? Eller det kanske man gör?

Nej, det finns skillnader mellan hur man pratar och hur man skriver, men hur förklarar det fenomenet?
Skulle det vara så att vi rent generellt är mer noga med vad vi skriver än vad vi säger så borde det vara färre smädelser och förolämpningar mot andra människor här, i skrift, men så är det ju inte, eller?
Citera
2026-06-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Jag har en ganska bred bekantskapskrets med folk med olika bakgrund, ursprung, utbildningsnivå och liknande.
En del har jag nog aldrig hört svära, en del svär när de är upprörda eller vill betona saker och några levererar svordomar i var och varannan mening.
Ovanstående gäller när de pratar.

Flashback är inte precis vältalighetens tempel, om man kan säga så om det som levereras i textform
Många misshandlar språket och förolämpningar, kränkningar, nidord, öknamn och liknande står som spön i backen.

Men det är påfallande ovanligt med svordomar här.
Varför är det så, och är det inte djävligt konstigt?
Jag har börjat svära sjukt mycket det senaste året och låter som min mamma. Hon svär ständigt och jag svor nog mycket själv som tonåring men förändringen nu i det vardagliga har jag inte haft sedan jag var femton känns det som.

AI. Jag försöker hela tiden föra dialog och be om svar från AI och svär alltmer hela tiden för jag blir förbannad. Jag skulle aldrig låta så illa mot en människa att hela tiden irritera mig och svära men frustrationen ökar av dessa ständiga tekniska fel från IQ blomjordsapparna som får resten av samhället att tindra saligt.

Det är inte normalt att svära i var och varannan meningen men tydligen är det mitt nya vardagsspråk.

Det är inte heller normalt med dessa vulgära medelådersmänniskor som tar i så de skiter på sig med att spela just normbrytande med ofräsch rasism och annat. Att de inte svär men är grova i munnen beror påa tt de spelar över. De lever ut allt de inte skulle våga irl. Det är (var) typ bara enstaka lågbegåvade tjackisar som kräks ur sig stötande saker om invandrare eller kvinnor vanligtvis. Dvs de mest missanpassade du kan hitta som det står lågbegåvad i pannan på. Det är dem som folk sitter här och försöker låta som. De hörde väl någon, någon gång säga något normbrytande och i anonymiteten så sitter de här och ser en chans att ta revasch för de inre, tonåriga mupparna att få bli en värsting.

Värsting innebär väl iallafall att man är värst i klassen?
Citera
2026-06-14, 22:52
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, det är sant. Det känns som jag är en av dem som svär mest här. Och då är det mest jävlar och fan. Och det används inte i bråk mot någon utan handlar om det jag berättar. Det är som det är förbjudet att användas i löpande text. Folk tror att det betyder att man är korkad och har dålig vokabulär. Jag gjorde ett test en gång hur stort mitt ordförråd var och det var absolut över medel.

Däremot använder flashbackare mer än gärna fula ord, sådana som räknas som "folkliga, kan uppfattas som stötande". Men dessa är ju inte svordomar. Iallafall inte som de använder dem.

Tack för svaret, men inte heller det förklarar ju fenomenet.
Sajten är full av folk som på riktigt misshandlar språket å det grövsta och tydligt visar att de inte kan uttrycka sig skriftligt, men inte ens de svär i någon högre utsträckning när de skriver.
Citera
2026-06-14, 22:52
Medlem
För att de flesta lite äldre (antar det inte är en majoritet fjortisar här) än så länge fortfarande använder svordomar som det de var avsedda som, förstärkningsord. Den som lägger bombmattor av könsord o dyl i var och varannan mening visar väl mest på sitt fattiga ordförråd och brist på förmåga att bete sig eller kunna kommunicera och övertyga sakligt? Eller så går man omkring med ohälsosamt uppdämda känslor som inte får något utlopp och nog är någon man bör hålla koll på/avstånd till.

Du tappar all tyngd i dramaturgi och argumentation om du ständigt håller samma skrikiga aningen vulgära tonläge och språkbruk i stället för att använda dalar och toppar i nivån och tar till storsläggan enbart undantagsvis. Utmattande att lyssna på gapande om din morsa hit och dit, från morgon till kväll.

För de flesta finns nog rejäl skillnad mellan tal- och skriftspråk. Se bara på en utskrift av ett samtal. Fullt av svammel, velande, och åtminstone enstaka svordomar smyger sig in hos rätt många, även milda harmlösa människor som aldrig i text får en att reagera på vad de skriver.

Med kortare uppmärksamhetsspann och mer sms-språk kommer väl tal och skrift ändras generellt. Rivigt, kort och snärtigt vill många ha det, med gödsling av bildligt och verkligt horande i språket.

Ingen kommer att slå dig på käften bara för att du stretar emot och pratar/skriver med lite höjd. Klass? Åtminstone inte utan klass.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in