2026-06-15, 21:14
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BempaG
Ja men fisken behöver vatten för att överleva

Det jag vill få fram är att det man letar efter är det man ser.

När man mår på det där viset, vilket många gör så fastnar man i dom negativa tankarna och spiralerna neråt. Det blir bara mörkare och mörkare och man får tunnelseende. Man ser bara dom dåliga sakerna
Det är inte lätt men någonstans så måste man komma ihåg att man är en bra människa i grunden och att man betyder något för någon. Börjar man leta efter dom är det lättare att se dom helt enkelt

Jag skulle vilja påstå att större delen av vuxna har en nära relation någonstans.
Föräldrar/partner/barn/kollegor o.s.v har den större delen av vuxna befolkningen.

Detta är såklart ingen exklusiv lösning på en mående, det är helt av avvägt till personens förutsättningar och det är mycket annat som måste komma till rätta också.

Men det kan vara något som kanske kan göra det lite lättare för TS iallafall och jag bidrar med det jag kan utifrån mina erfarenheter

samtidigt har vi problemet att många är peoplepleasers och det blir en orsak till måendet
gör saker som du vill och för din egen skull
men jag tror vi är överens
vi är alla en del av samhället med rättighet att inte piska oss själva
kanske nån variation av gyllene regeln
tycker du andra ska känna som du gör?

vet att det inte finns nån enkel lösning
men finns det något steg för steg mantra att bryta tankemönstret?
typ en länk?
ta en timmes promenad
läs 10 min
planera något att se fram emot
blunda och lyssna på lugn musik 10 min
planera dina matvanor, läs på om tröstätning
https://www.reddit.com/r/DecidingToBeBetter/comments/3t97qo/how_to_get_rid_of_ingrained_habits_and_thinking/
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-15 kl. 21:24.
2026-06-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaumjau321
Jag vill egentligen inte ta livet av mig, men har kommit till en punkt i livet där det nu känns helt oundvikligt. Jag ser ingen annan väg ut längre. Samtidigt tar det emot så mycket att tänka så illa som jag gör om mig själv och hur jag måste göra det för att få sluta på allt. Ser inte mig själv som en bra människa, trodde alltid att jag var det förut.

Köpte rep idag, grinade hela vägen hem för jag vill ju egentligen inte men det måste bli så. Ändå så är det enda som lindrar ångesten att planera. Just nu är planen till sensommaren.

Har ingen i närheten att prata med, skäms för mycket. Har kontakt med psykiatrin men kan ju inte prata med dem heller då det bara hade lett till LPT. Har varit inlagd förut och det späder bara på självhatet ännu mer, mår också sämre av att behöva pausa livet och all stress som det innebär.

Vad gör man ens?

Vad du gör.
Du förstår att livet är värdefullt.

Du kanske värderar nya saker in i ditt liv.
Och du försöker inte låta självmordstankarna dominera.

Åtminstone är det så jag gör.
Jag är väldigt självmordsbenägen.
Men samtidigt måste jag visa mina fiender vad jag går för.

Jag är väldigt självmordsbenägen.
Men samtidigt vet jag inte vad som händer efter detta livet.

Detta är två saker jag kan lyfta fram.
Som kan vara intressant.

Vill du. Så kan du kontakta mig privat.
Så ställer jag upp så gott jag kan.

Vad jag vill ha sagt.
Livet är skönt att leva efter allt.

Och alla har vi ondska i oss.
Inget att skämmas över.
2026-06-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
samtidigt har vi problemet att många är peoplepleasers och det blir en orsak till måendet
gör saker som du vill och för din egen skull
men jag tror vi är överens
vi är alla en del av samhället med rättighet att inte piska oss själva
kanske nån variation av gyllene regeln
tycker du andra ska känna som du gör?

vet att det inte finns nån enkel lösning
men finns det något steg för steg mantra att bryta tankemönstret?
typ en länk?
ta en timmes promenad
läs 10 min
planera något att se fram emot
blunda och lyssna på lugn musik 10 min

Självklart så tycker jag inte att andra ska tycka som jag gör,

Jag kan bara bidra med mina egna erfarenheter utefter hur jag är som person och hur min situation va/är.

Och alla situationer blir ju unika utefter den drabbades person och situation.

Det jag vill är att kunna förhoppningsvis komma med något slags input som är positvit för TS, då har jag iallafall gjort ett försök istället för att stå å titta på medans en medmänniska mår dåligt.
2026-06-15, 21:23
Medlem
Nej mannen ge aldrig upp !! Utan kämpa precis som alla andra i den här h****tet 🤭 sen kommer vi bli gammla och dö naturligt 😊 gör nåt bra så det blir bättre för alla 👍
2026-06-15, 21:26
Medlem
Citat:
Jag vill egentligen inte ta livet av mig, men har kommit till en punkt i livet där det nu känns helt oundvikligt. Jag ser ingen annan väg ut längre. Samtidigt tar det emot så mycket att tänka så illa som jag gör om mig själv och hur jag måste göra det för att få sluta på allt. Ser inte mig själv som en bra människa, trodde alltid att jag var det förut.

Köpte rep idag, grinade hela vägen hem för jag vill ju egentligen inte men det måste bli så. Ändå så är det enda som lindrar ångesten att planera. Just nu är planen till sensommaren.

Har ingen i närheten att prata med, skäms för mycket. Har kontakt med psykiatrin men kan ju inte prata med dem heller då det bara hade lett till LPT. Har varit inlagd förut och det späder bara på självhatet ännu mer, mår också sämre av att behöva pausa livet och all stress som det innebär.

Vad gör man ens?

Kontakta akutpsyk NU! du ska fan inte ta livet av dig! DU ÄR STARK! och du har livsvilja men behöver hjälp! Det blir bättre!
2026-06-15, 21:35
Avslutad
Du ser, vi är snillen spekulerar allihop. Ingen jävel vet varför vi lever. Skit i det nu. Tryck ut 50 inlägg och säg hej! Du fixar det. Jag vet att du fixar det. Jag kan skriva första åt dig om du vill. Sen är det fritt fram att börja googla på hur man knyter knutar och knopar och sånt. Det är fan en förlorad konst. Inte så lät som man kan tro. Inte för mig i alla fall. Inte en riktigt bra en. Jag körde på piller, riktigt riktigt många piller. Men som du märker så kvicknade jag till. Repet hade nog blivit nästa steg. Men jag har inte haft tid. Så mycket att göra. Du kanske kan hjälpa mig med det om du vill?
2026-06-15, 21:41
Medlem
Jag hoppas att du har valt att fortsätta leva. Det kommer att bli bättre. Så länge det finns liv, finns det hopp. Känslor som ångest, panik och sorg är övergående. Jag lovar- livet kan bli mycket lättare för dig. Tala med dina kontakter inom psykiatrin.
2026-06-15, 21:54
Medlem
Citat:

Vad gör man ens?

Älskade du. Vad är det som har hänt? Vi är många här som vill hjälpa dig. Är du en man?

Vad har du för intressen? Vad tycker du är roligt och vad brinner du för?

Livet är tufft och går upp och mer men... det finns mycket fint att leva för.

Varför självförakt? Har du gjort något som du ångrar? Ta hand om dig ♡ & hälsan!

Har du någon vän, barn, föräldrar, släktingar, kollegor, grannar etc som du kan prata med?

Vad behövs för att du ska hitta gnistan igen?
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2026-06-15 kl. 21:56.
2026-06-15, 21:59
Moderator
evilhoneys avatar
Tack alla som bidragit med fina svar och råd i tråden. Vi har dock som regel att inte tillåta "självmordstrådar", dvs trådar som bara handlar om hur eller om man ska livet av sig, däremot är det helt okej att starta trådar om sitt mående och be om råd framåt.
TS, du får gärna starta en ny tråd om måendet.

Jag vill upprepa rådet till TS att ringa 112 om han har sluta självmordstankar!
Det är många här som kan vittna om att det blir bättre!

Med det sagt låser vi tråden.
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in