Citat:
Ursprungligen postat av
Rcv80
Jag delar också samma tankar som flera andra här inne om att morföräldrarna inte kan ha varit helt sunda. Det jag hittills tagit del av ger bilden av att de är konflikträdda men att fasaden utåt sätt ändå verkar ha varit det viktigaste. Som i: Vad ska andra tänka, tycka och tro?.
I det har de valt att ”inte lägga sig i”, tittat bort och låtsats som ingenting in i det längsta. Exempelvis har ju mormorn i samtal med soc tillrättalagt och styrkt mammans berättelse trots att de ju ändå samtidigt själva menar att de inte velat ”störa” (och därmed inte heller kan ha haft insyn). Varför uppgav mormorn till soc att det inte stämde med att flickan lämnades själv så långa stunder?
Den värsta kategorin är just de som så noga putsar sin fasad utåt samtidigt som de i rädsla väljer titta åt andra hållet när deras anhöriga beter sig som skit. Det är så psykopaternas möjligheter att utverka sig frodas.
Läste personutredning men där framkommer endast mammans egna uppgifter är det någon som känner till om hon har några diagnoser annat än sin ptsd diagnos som hon tycks använda som ursäkt till att hon lämnat sin flicka själv i nästan ett dygn och vid minst 41 gånger?
Precis likadant som i fallet jag skrev ovan, mormorn var väldigt noga med att understryka i rätten vilket fint och bra hem hon kom ifrån, dvs. väldigt narcissistiska drag.. Putsa fasaden var viktigare än att se till att barnbarnen var trygga på riktigt.
Sedan verkar de också ha gett mamman allt hon pekade på, materiellt, men missat allt om uppfostran och omtanke för andra.
Sånt här går i led