2026-06-15, 19:28
Medlem
Ja, eller de facto att Emma berättat för sin mamma att det inkommit orosanmälan gällande D från hennes egna psykolog. Lite för många varningssignaler (?)

Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Enligt fup:en hade de inte hälsat på hemma hos Emma på väldigt länge, bara det säger väl en hel del, då de bodde nära varandra. Grinden såg de inga konstigheter med och misären i lägenheten måste oxå ungått dom. Eller att barnrummet (icke) växte med flickans ålder, inget ser ut att ha ändrats sedan flickan var i 2-årsåldern. Normala morföräldrar hade reagerat.
Citera
2026-06-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rcv80
Jag delar också samma tankar som flera andra här inne om att morföräldrarna inte kan ha varit helt sunda. Det jag hittills tagit del av ger bilden av att de är konflikträdda men att fasaden utåt sätt ändå verkar ha varit det viktigaste. Som i: Vad ska andra tänka, tycka och tro?.
I det har de valt att ”inte lägga sig i”, tittat bort och låtsats som ingenting in i det längsta. Exempelvis har ju mormorn i samtal med soc tillrättalagt och styrkt mammans berättelse trots att de ju ändå samtidigt själva menar att de inte velat ”störa” (och därmed inte heller kan ha haft insyn). Varför uppgav mormorn till soc att det inte stämde med att flickan lämnades själv så långa stunder?

Den värsta kategorin är just de som så noga putsar sin fasad utåt samtidigt som de i rädsla väljer titta åt andra hållet när deras anhöriga beter sig som skit. Det är så psykopaternas möjligheter att utverka sig frodas.

Läste personutredning men där framkommer endast mammans egna uppgifter är det någon som känner till om hon har några diagnoser annat än sin ptsd diagnos som hon tycks använda som ursäkt till att hon lämnat sin flicka själv i nästan ett dygn och vid minst 41 gånger?

Precis likadant som i fallet jag skrev ovan, mormorn var väldigt noga med att understryka i rätten vilket fint och bra hem hon kom ifrån, dvs. väldigt narcissistiska drag.. Putsa fasaden var viktigare än att se till att barnbarnen var trygga på riktigt.
Sedan verkar de också ha gett mamman allt hon pekade på, materiellt, men missat allt om uppfostran och omtanke för andra.
Sånt här går i led
Citera
2026-06-15, 19:39
Medlem
Har förstått att det har funnits väldiga missförhållanden i hemmet, och att hon var ensam hemma när det började brinna? Fruktansvärt om detta stämmer!!
Har inte hunnit läsa fupen då jag såg att den var på ca 1500 sidor.
Har någon möjligtvis koll på vilka stycken i fup som innehåller info om vad som hänt, eller orkar redogöra i korthet här?
Om det stämmer det som jag läst här i tråden så kan detta inte vara mindre än dråp... Hon måste ha insett riskerna med att lämna ett litet flickebarn hemma som kanske redan hade lite problem...
Mvh
Citera
2026-06-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rcv80
Jag delar också samma tankar som flera andra här inne om att morföräldrarna inte kan ha varit helt sunda. Det jag hittills tagit del av ger bilden av att de är konflikträdda men att fasaden utåt sätt ändå verkar ha varit det viktigaste. Som i: Vad ska andra tänka, tycka och tro?.
I det har de valt att ”inte lägga sig i”, tittat bort och låtsats som ingenting in i det längsta. Exempelvis har ju mormorn i samtal med soc tillrättalagt och styrkt mammans berättelse trots att de ju ändå samtidigt själva menar att de inte velat ”störa” (och därmed inte heller kan ha haft insyn). Varför uppgav mormorn till soc att det inte stämde med att flickan lämnades själv så långa stunder?

Den värsta kategorin är just de som så noga putsar sin fasad utåt samtidigt som de i rädsla väljer titta åt andra hållet när deras anhöriga beter sig som skit. Det är så psykopaternas möjligheter att utverka sig frodas.

Läste personutredning men där framkommer endast mammans egna uppgifter är det någon som känner till om hon har några diagnoser annat än sin ptsd diagnos som hon tycks använda som ursäkt till att hon lämnat sin flicka själv i nästan ett dygn och vid minst 41 gånger?
Exakt skrivit precis samma tankar tidigare, de verkar inte vilja tappa ansiktena utåt. De vägrar inse att de förmodligen misslyckats katastrofalt med Emmas egna uppfostran.

Mormor nämner (skryter) i förhören att hon varit chef i 20 år isch, hon nämnde någon förkortning på tre bokstäver men orkar inte leta upp. Någon som minns var hon arbetat? Läste i tråden att hon "jobbat inom psykiatrin"?
Citera
2026-06-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Har förstått att det har funnits väldiga missförhållanden i hemmet, och att hon var ensam hemma när det började brinna? Fruktansvärt om detta stämmer!!
Har inte hunnit läsa fupen då jag såg att den var på ca 1500 sidor.
Har någon möjligtvis koll på vilka stycken i fup som innehåller info om vad som hänt, eller orkar redogöra i korthet här?
Om det stämmer det som jag läst här i tråden så kan detta inte vara mindre än dråp... Hon måste ha insett riskerna med att lämna ett litet flickebarn hemma som kanske redan hade lite problem...
Mvh
Fup:en är förhållandevis lättläst, den har styckindelare (innehållsförteckning) så man enkelt kan välja det man vill utgå från.
Citera
2026-06-15, 19:52
Medlem
Emma skrev väl något sms till en vän eller hennes pojkvän att "mormor o morfar" var så krävande och hade synpunkter på henne(?) eller som mamma(?) "som hon inte orkade med" men att "de vill väl". Jag tror hon använt flickan som en sköld mot dem och kommit undan med sitt uppenbara störda beteende. Och oavsett om de varit naiva eller ej så tror jag ingen, inte ens någon här i tråden hade kunnat gissa hur fruktansvärd hon varit mot sin dotter.
Citera
2026-06-15, 19:52
Medlem
Jag har läst hela FUPen, men jag har den inte framför mig nu medan jag skriver det här.

Mormor verkade vara i stark förnekelse inför att Emma skulle ha kunnat lämna dottern ensam på det sättet. Jag tror inte att hon visste om det. Det måste vara väldigt svårt att tackla det känslomässigt. Hon har förlorat sitt barnbarn. Om det går upp för henne vad Emma har gjort så kommer hon att förlora sin dotter också.

Jag undrar om någon vet vilken sorts hund det var som Emma skaffade efter att dottern hade dött? Och hur ska mormor och morfar kunna ta hand om den? De verkar vara gamla och sjuka.

Jag undrar varför alla accepterar att Daya var autistiskt, när hon inte har fått någon diagnos? Har hon ens varit nära att utredas? Om hon hade vuxit upp under normala förhållanden kanske hon hade varit som vilket barn som helst. Jag tolkar hennes beteende mer som ett symptom på det som hon har varit med om.

Det störde mig något otroligt när Emma började att babbla på under förhöret om hur synd det hade varit om henne och att hon kämpade emot självmordstankar och tankar som "det hade varit bättre om inte jag fanns". Ja, då hade hennes barn kanske fått leva istället. Det hade varit bättre. Hoppas att hon kommer till insikt med det nu när hon får tid över till att tänka.
Citera
2026-06-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Jag har läst hela FUPen, men jag har den inte framför mig nu medan jag skriver det här.

Mormor verkade vara i stark förnekelse inför att Emma skulle ha kunnat lämna dottern ensam på det sättet. Jag tror inte att hon visste om det. Det måste vara väldigt svårt att tackla det känslomässigt. Hon har förlorat sitt barnbarn. Om det går upp för henne vad Emma har gjort så kommer hon att förlora sin dotter också.

Jag undrar om någon vet vilken sorts hund det var som Emma skaffade efter att dottern hade dött? Och hur ska mormor och morfar kunna ta hand om den? De verkar vara gamla och sjuka.

Jag undrar varför alla accepterar att Daya var autistiskt, när hon inte har fått någon diagnos? Har hon ens varit nära att utredas? Om hon hade vuxit upp under normala förhållanden kanske hon hade varit som vilket barn som helst. Jag tolkar hennes beteende mer som ett symptom på det som hon har varit med om.

Det störde mig något otroligt när Emma började att babbla på under förhöret om hur synd det hade varit om henne och att hon kämpade emot självmordstankar och tankar som "det hade varit bättre om inte jag fanns". Ja, då hade hennes barn kanske fått leva istället. Det hade varit bättre. Hoppas att hon kommer till insikt med det nu när hon får tid över till att tänka.
För hon manipulerade hela sin omgivning inkl förskola. Sen att hon vanskötte sin roll som mamma på det mest vidriga sätt en mor kan göra bidrog till att dottern inte utvecklades i språk m.m. - Kan peka på autism och ingen kommer be om att få se papper på det. Vore konstigt att göra dessutom.
Senast redigerad av anyaellerd 2026-06-15 kl. 20:02.
Citera
2026-06-15, 20:03
Medlem
Hur länge har hon suttit häktad?
Citera
2026-06-15, 20:28
Medlem
Fup?
Citera
2026-06-15, 20:29
Medlem
2026-02-27 BESLUT Häktning
2026-03-27 BESLUT Häktning
2026-04-27 BESLUT Häktning
2026-05-29 BESLUT Häktning
2026-06-04 BESLUT Häktning

Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Hur länge har hon suttit häktad?
Citera
2026-06-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka

Mamman hade förmåga att dupera andra , Var ju en sanning i att bvc- psykolog skickat remiss för utredning och säger då E att utredning är på gång så är det ju sant , gick ju att säga till alla att de står i kö .
Hade de kommit till utredning var risken att det snabbt blivit uppenbart att beteendet inte berodde på autism och det hade lett till anmälningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in