2026-06-15, 18:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaumjau321
Jag vill egentligen inte ta livet av mig, men har kommit till en punkt i livet där det nu känns helt oundvikligt. Jag ser ingen annan väg ut längre. Samtidigt tar det emot så mycket att tänka så illa som jag gör om mig själv och hur jag måste göra det för att få sluta på allt. Ser inte mig själv som en bra människa, trodde alltid att jag var det förut.

Köpte rep idag, grinade hela vägen hem för jag vill ju egentligen inte men det måste bli så. Ändå så är det enda som lindrar ångesten att planera. Just nu är planen till sensommaren.

Har ingen i närheten att prata med, skäms för mycket. Har kontakt med psykiatrin men kan ju inte prata med dem heller då det bara hade lett till LPT. Har varit inlagd förut och det späder bara på självhatet ännu mer, mår också sämre av att behöva pausa livet och all stress som det innebär.

Vad gör man ens?
Men om du behöver medicinering, behöver du prata med dem och vara öppen och ärlig.

Det går att bli välmående efter åratal av psykisk ohälsa. Problemet är att när drt är som värst så verkar det omöjligt. Det är det inte.
2026-06-15, 18:57
  #14
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack! Ja, fick också en magkänsla angående trådstarten.


Oändligt lättare, tyvärr (när man är på den plats TS är).
Nej, det är det inte.

Det är lättare att ge livet en ny chans
Någon måste bara påminna TS att den möjligheten faktiskt finns, som jag precis gjorde.

Nu vänder vi blad (om TS lever)
Och så börjar vi i ena änden och små små steg i rätt riktning.

Det du inte tycker om att du gör, gör du inte om. Och det du tycker om med dig själv, fortsätter du med. Tillslut har du en ny personlighet som du tycker om, och plötsligt är du din bästa vän och då vänder livet men du måste ju börja gå i rätt riktning, göra en förändring annars KAN inget förändras.
2026-06-15, 19:06
  #15
Medlem
VoidEngineers avatar
Det är depression som talar.
Det är därför du känner tvång .
Sök genast hjälp och få ner depressionen.
2026-06-15, 19:17
  #16
Medlem
Hej!
Försökt att skicka PM till dig, dock verkar du vara en nyreggad användare. Finns inget som inte går att lösa! Du kan alltid skriva till mig om du vill och kan!

Mvh Sommarnatt
2026-06-15, 19:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Nej, det är det inte.

Det är lättare att ge livet en ny chans
Någon måste bara påminna TS att den möjligheten faktiskt finns, som jag precis gjorde.

Nu vänder vi blad (om TS lever)
Och så börjar vi i ena änden och små små steg i rätt riktning.

Det du inte tycker om att du gör, gör du inte om. Och det du tycker om med dig själv, fortsätter du med. Tillslut har du en ny personlighet som du tycker om, och plötsligt är du din bästa vän och då vänder livet men du måste ju börja gå i rätt riktning, göra en förändring annars KAN inget förändras.
Jo, tyvärr är det så. Har man hamnat djupt nere i ett svart hål - om man en gång passerat händelsehorisonten - då ser man endast en framtid som möjlig, där och då. Och det är rakt in i singulariteten, till intigheten.

Det är det som är kruxet: när man behöver hjälpen som allra mest är man som allra minst benägen att be om den. För man tänker inte logiskt.

Låt oss hoppas att TS kan ta sig ur djupet - jag håller tummarna!
2026-06-15, 19:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoidEngineer
Det är depression som talar.
Det är därför du känner tvång .
Sök genast hjälp och få ner depressionen.
Precis så.

När man är i detta tillstånd är man inte sig själv.
2026-06-15, 19:39
  #19
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jo, tyvärr är det så. Har man hamnat djupt nere i ett svart hål - om man en gång passerat händelsehorisonten - då ser man endast en framtid som möjlig, där och då. Och det är rakt in i singulariteten, till intigheten.

Det är det som är kruxet: när man behöver hjälpen som allra mest är man som allra minst benägen att be om den. För man tänker inte logiskt.

Låt oss hoppas att TS kan ta sig ur djupet - jag håller tummarna!
Läs TS trådstart igen.
Personen vill inte

Men känner att han/hon måste det för att personen inte hittar lösningar, så jag ger förslag.

Till TS
Berätta vad det är som gjorde att du insåg att du inte var en bra människa? Vill faktiskt veta.. ingen människa är felfri? Och det är väl bättre att få insikt om sig själv så man får chansen att ändra sig än att leva i förnekelse?
2026-06-15, 19:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Läs TS trådstart igen.
Personen vill inte

Men känner att han/hon måste det för att personen inte hittar lösningar, så jag ger förslag.
Det ville inte jag heller, men jag såg ingen annan utväg. Men jag tror inte vi förstår varandra, så det är nog bäst att avsluta här och fokusera på trådstarten.

Edit:
TS verkar ha loggat ut, men kämpa på! Försök öppna upp dig för någon medmänniska, precis som du gjorde här för oss. Det finns hjälp och det finns en framtid
__________________
Senast redigerad av ladicius 2026-06-15 kl. 19:47.
2026-06-15, 19:49
  #21
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjaumjau321
Jag vill egentligen inte ta livet av mig, men har kommit till en punkt i livet där det nu känns helt oundvikligt. Jag ser ingen annan väg ut längre. Samtidigt tar det emot så mycket att tänka så illa som jag gör om mig själv och hur jag måste göra det för att få sluta på allt. Ser inte mig själv som en bra människa, trodde alltid att jag var det förut.

Köpte rep idag, grinade hela vägen hem för jag vill ju egentligen inte men det måste bli så. Ändå så är det enda som lindrar ångesten att planera. Just nu är planen till sensommaren.

Har ingen i närheten att prata med, skäms för mycket. Har kontakt med psykiatrin men kan ju inte prata med dem heller då det bara hade lett till LPT. Har varit inlagd förut och det späder bara på självhatet ännu mer, mår också sämre av att behöva pausa livet och all stress som det innebär.

Vad gör man ens?
Men alla kan göra goda saker och bättra sig efter sina förutsättningar. Det är inte ett rationellt hat som du känner, du skriver själv att du har med psykiatrin att göra.

Är det möjligt att du inte vill dö men planering av ett självmord gör att du åtminstone känner makten att planera och styra ditt liv?
2026-06-15, 20:01
  #22
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det ville inte jag heller, men jag såg ingen annan utväg. Men jag tror inte vi förstår varandra, så det är nog bäst att avsluta här och fokusera på trådstarten.

Edit:
TS verkar ha loggat ut, men kämpa på! Försök öppna upp dig för någon medmänniska, precis som du gjorde här för oss. Det finns hjälp och det finns en framtid
Och du lever!

Vill man inte dö, så överlever man.
Nu är vi två survivors, snart är vi 3 med TS!
Håller tummarna att vi får en uppdatering imorgon. Eller framöver och att personen sökte hjälp.
2026-06-15, 20:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Och du lever!

Vill man inte dö, så överlever man.
Nu är vi två survivors, snart är vi 3 med TS!
Håller tummarna att vi får en uppdatering imorgon. Eller framöver och att personen sökte hjälp.
Ja, hoppas det kommer en uppdatering imorgon - håller tummarna 🙏
2026-06-15, 20:07
  #24
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, hoppas det kommer en uppdatering imorgon - håller tummarna 🙏
Tycker att TS ska tänka att vi är 2 kackerlackor som spelar gitarr och har sombreros på oss och sjunger och att vi blir 3 om han vill vara med oss och överleva livet en stund till..

En liten fniss kan vi väl få? La cucaracha.. 🎸🥹🪇

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in