2026-05-15, 23:30
  #1
Medlem
erikp121s avatar
Hej alla tuffingar.

Vad är ert bästa minne när det kommer till graffiti (och street art) oavsett om det är självförvållad skadegörelse/åverkan eller något ni har skådat som betraktare?

Jag kan dra mitt.



Ett fint minne i graffens tecken, med kärleksfull och folklig/völkisch uppbackning.

Har ni någon fin historia att dela med er av när det kommer till personlig erfarenhet av penna, kanna eller liknande?

Nassa, writea, men aldrig bajta.
Citera
2026-05-15, 23:58
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Jag var väl typ tio år gammal eller vad man nu var i mellanstadiet. Morsan hade lagt en stor fet svart spritpenna på vardagsrumsbordet. Jag är rätt säker på att min pryda morsa inte hade för vana att ränna ute om nätterna för att tagga. Hon hade den garanterat för något av hennes konstiga konstprojekt. Hon brukade sitta och lyssna på Otis Redding och nynna falskt medan hon dekorerade lerkrukor i mönster hon hittade på.

Jag fick något infall och bara tog pennan när ingen såg. Det var sen höstkväll i Stockholm. Så närmast helt jävla bäckmörkt ute. Därför vågade jag mig ut i mörkret och bort till den lokala fotbollsplanen. Helt sjukt nervös och kände mig gangsta som fan när jag prydligt skrev "Zoinks!" på den rostiga vita stolpen i fotbollsmålet. Yeah. I'm an outlaw, baby!

Zoinks ser inte bara gangsta ut. Det var Shaggys, i Scooby Doo, hushållsuttryck när något monster eller så dök upp och han och Scooby Doo blev rädda som fan. Yo! Peace out! Zoinks!
Citera
2026-05-16, 08:55
  #3
Medlem
Ibn.habibis avatar
Min vän målade mycket grafitti för typ tjugo år sedan och jag ”höll knas” flera gånger. En gång missade jag en inkommande person som upptäckte vårt bus. Vi blev tagna och frös till i några sekunder men vi lyckades springa ifrån åskådaren.
Citera
2026-05-16, 14:38
  #4
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag var väl typ tio år gammal eller vad man nu var i mellanstadiet. Morsan hade lagt en stor fet svart spritpenna på vardagsrumsbordet. Jag är rätt säker på att min pryda morsa inte hade för vana att ränna ute om nätterna för att tagga. Hon hade den garanterat för något av hennes konstiga konstprojekt. Hon brukade sitta och lyssna på Otis Redding och nynna falskt medan hon dekorerade lerkrukor i mönster hon hittade på.

Jag fick något infall och bara tog pennan när ingen såg. Det var sen höstkväll i Stockholm. Så närmast helt jävla bäckmörkt ute. Därför vågade jag mig ut i mörkret och bort till den lokala fotbollsplanen. Helt sjukt nervös och kände mig gangsta som fan när jag prydligt skrev "Zoinks!" på den rostiga vita stolpen i fotbollsmålet. Yeah. I'm an outlaw, baby!

Zoinks ser inte bara gangsta ut. Det var Shaggys, i Scooby Doo, hushållsuttryck när något monster eller så dök upp och han och Scooby Doo blev rädda som fan. Yo! Peace out! Zoinks!
Härligt att vara ung eller till och med barn. När du nämner fotboll och stolpar så minns jag med tydlighet barndomens skolgård och fotbollsplan där någon hade skrivit numret till Efterlyst (programmet på tv3).

Outlaws, bönor och harmoni, men vi dricker ej vsop - Vi dricker mf og oe (Pripps Blå). Follefest för folket med foliehattar och foliebongar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Min vän målade mycket grafitti för typ tjugo år sedan och jag ”höll knas” flera gånger. En gång missade jag en inkommande person som upptäckte vårt bus. Vi blev tagna och frös till i några sekunder men vi lyckades springa ifrån åskådaren.
Där ser man, låter inte som ett riktigt häftigt minne, men allas betraktelser "är lika mycket värda". Jag hade först tänkt att göra tråden dualistisk med såväl knas som fröjd-minnen, men valde att fokusera på det fina med graff och skadegörelse.

---


Tråden är tänkt att vara "feel good" och så.
Citera
2026-05-16, 14:40
  #5
Medlem
Jag graffade ett gäng anarkist-A'n vid ett tillfälle precis bredvid min dåvarande tagg "anarchoboyz" på en tunnelbanestation i utkanten av Stockholm. I ett dolt hörn, inte mitt på stationen. Jag var maskerad såklart, var helt folktomt förvisso, och klockan var 04 på natten. Precis då kom två tjejer förbi, tiopoängare, tyckte mina taggar var supercoola vilket resulterade i trekant. Sedan sprang jag iväg och körde parkour. Kan göra både bak- och framåtvolter. Givetvis hände det hela samtidigt som jag hade Promoe - these walls don't lie på repeat på min bärbara högtalare under hela händelseförloppet.
__________________
Senast redigerad av MpunktM 2026-05-16 kl. 14:46.
Citera
2026-05-17, 22:15
  #6
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Morgonen när man klev av vid Universitetet och kände kromstanken från PMSARMY.

https://www.youtube.com/watch?v=u72jZ3rRoqs
Citera
2026-05-18, 17:38
  #7
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Morgonen när man klev av vid Universitetet och kände kromstanken från PMSARMY.

https://www.youtube.com/watch?v=u72jZ3rRoqs
Man kan kalla folk för det ena och det andra, men de som utförde denna station var åtminstone inga famebögar.

---

Tråden behöver inte nödvändigtvis handla om personliga upplevelser (alltså "in action") utan kan också handla om kåserier där man suttit och tittat på Area-08 tillsammans och rökt hasch eller något.

Fast roligare om det droppas lite personliga stories, mitt i all repression.
Citera
2026-05-19, 02:53
  #8
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Kameruns avbytarbänk minns man ju. det är ju snart trettiofem år sen...tiden går fort.
Citera
2026-05-19, 03:59
  #9
Medlem
ziracorns avatar
Såg en giraff på Borås djurpark när jag var liten.
Citera
2026-06-15, 20:02
  #10
Medlem
Morsan och farsan hade skillt sig och vi hade flyttat från blåa till gröna linjen. Det var kul att se nya tags där jag bodde. Det var sommarlov och man vart lite intresserad av en tjej. Vi var bara polare för man vågade aldrig riktigt sätta in stöten. En kväll klättrade vi över stängslet in till badet och tog ett kvällsbad när det var stängt. På vägen hem skulle jag försöka imponera på henne med att dra en tag. Hon frågade om hon fick låna pennan vilket hon fick. Då drar HON en tag som jag sett i området. Betydligt bättre handstyle än mig!!! Blev helt chockad, kanske därför jag inte vågade sätta in stöten. Vi hängde som polare hela sommaren men när skolan började igen och vi gick på olika skolor så tappade vi kontakten. Ibland tänker jag fortfarande på henne.
Citera
2026-06-15, 22:35
  #11
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMW-BMX
Morsan och farsan hade skillt sig och vi hade flyttat från blåa till gröna linjen. Det var kul att se nya tags där jag bodde. Det var sommarlov och man vart lite intresserad av en tjej. Vi var bara polare för man vågade aldrig riktigt sätta in stöten. En kväll klättrade vi över stängslet in till badet och tog ett kvällsbad när det var stängt. På vägen hem skulle jag försöka imponera på henne med att dra en tag. Hon frågade om hon fick låna pennan vilket hon fick. Då drar HON en tag som jag sett i området. Betydligt bättre handstyle än mig!!! Blev helt chockad, kanske därför jag inte vågade sätta in stöten. Vi hängde som polare hela sommaren men när skolan började igen och vi gick på olika skolor så tappade vi kontakten. Ibland tänker jag fortfarande på henne.

Fan vilken skön story Helt förståeligt att man fortfarande tänker på en sån brud.
Citera
2026-06-17, 11:06
  #12
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag har väl egentligen inte något minne så, men däremot minns jag en bild som någon målat utefter pendeltågslinjen mellan Västerhaninge och Kungsängen, det borde ha varit typ vid Sundbyberg eller Karlberg, eller däremellan. Eller kan det ha varit innan Spånga? Nåväl, däromkring i alla fall. Bilden var på höger sida om tåget om man åkte norrut från Centralen.
Det här måste ha varit cirka 40-45 år sedan.

Hur som helst föreställde den två fiskar i form av ett manligt och ett kvinnligt könsorgan, om jag minns rätt simmade dom åt vänster, alltså norrut, och det var fittan som jagade kuken.
Jag minns hur jag i tioårsåldern tyckte att denna bild var så oerhört välgjord och komisk.
Skulle vara kul att veta om flera sett den, och om ni upplevde den lika rolig som jag gjorde.
__________________
Senast redigerad av Epimetheus 2026-06-17 kl. 11:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in