2026-05-15, 23:30
Medlem
erikp121s avatar
Hej alla tuffingar.

Vad är ert bästa minne när det kommer till graffiti (och street art) oavsett om det är självförvållad skadegörelse/åverkan eller något ni har skådat som betraktare?

Jag kan dra mitt.

Ett fint minne i graffens tecken, med kärleksfull och folklig/völkisch uppbackning.

Har ni någon fin historia att dela med er av när det kommer till personlig erfarenhet av penna, kanna eller liknande?

Nassa, writea, men aldrig bajta.
Citera
2026-05-15, 23:58
Moderator
Nospheratus avatar
Jag var väl typ tio år gammal eller vad man nu var i mellanstadiet. Morsan hade lagt en stor fet svart spritpenna på vardagsrumsbordet. Jag är rätt säker på att min pryda morsa inte hade för vana att ränna ute om nätterna för att tagga. Hon hade den garanterat för något av hennes konstiga konstprojekt. Hon brukade sitta och lyssna på Otis Redding och nynna falskt medan hon dekorerade lerkrukor i mönster hon hittade på.

Jag fick något infall och bara tog pennan när ingen såg. Det var sen höstkväll i Stockholm. Så närmast helt jävla bäckmörkt ute. Därför vågade jag mig ut i mörkret och bort till den lokala fotbollsplanen. Helt sjukt nervös och kände mig gangsta som fan när jag prydligt skrev "Zoinks!" på den rostiga vita stolpen i fotbollsmålet. Yeah. I'm an outlaw, baby!

Zoinks ser inte bara gangsta ut. Det var Shaggys, i Scooby Doo, hushållsuttryck när något monster eller så dök upp och han och Scooby Doo blev rädda som fan. Yo! Peace out! Zoinks!
Citera
2026-05-16, 08:55
Medlem
Ibn.habibis avatar
Min vän målade mycket grafitti för typ tjugo år sedan och jag ”höll knas” flera gånger. En gång missade jag en inkommande person som upptäckte vårt bus. Vi blev tagna och frös till i några sekunder men vi lyckades springa ifrån åskådaren.
Citera
2026-05-16, 14:38
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag var väl typ tio år gammal eller vad man nu var i mellanstadiet. Morsan hade lagt en stor fet svart spritpenna på vardagsrumsbordet. Jag är rätt säker på att min pryda morsa inte hade för vana att ränna ute om nätterna för att tagga. Hon hade den garanterat för något av hennes konstiga konstprojekt. Hon brukade sitta och lyssna på Otis Redding och nynna falskt medan hon dekorerade lerkrukor i mönster hon hittade på.

Jag fick något infall och bara tog pennan när ingen såg. Det var sen höstkväll i Stockholm. Så närmast helt jävla bäckmörkt ute. Därför vågade jag mig ut i mörkret och bort till den lokala fotbollsplanen. Helt sjukt nervös och kände mig gangsta som fan när jag prydligt skrev "Zoinks!" på den rostiga vita stolpen i fotbollsmålet. Yeah. I'm an outlaw, baby!

Zoinks ser inte bara gangsta ut. Det var Shaggys, i Scooby Doo, hushållsuttryck när något monster eller så dök upp och han och Scooby Doo blev rädda som fan. Yo! Peace out! Zoinks!
Härligt att vara ung eller till och med barn. När du nämner fotboll och stolpar så minns jag med tydlighet barndomens skolgård och fotbollsplan där någon hade skrivit numret till Efterlyst (programmet på tv3).

Outlaws, bönor och harmoni, men vi dricker ej vsop - Vi dricker mf og oe (Pripps Blå). Follefest för folket med foliehattar och foliebongar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Min vän målade mycket grafitti för typ tjugo år sedan och jag ”höll knas” flera gånger. En gång missade jag en inkommande person som upptäckte vårt bus. Vi blev tagna och frös till i några sekunder men vi lyckades springa ifrån åskådaren.
Där ser man, låter inte som ett riktigt häftigt minne, men allas betraktelser "är lika mycket värda". Jag hade först tänkt att göra tråden dualistisk med såväl knas som fröjd-minnen, men valde att fokusera på det fina med graff och skadegörelse.

---

Tråden är tänkt att vara "feel good" och så.
Citera
2026-05-16, 14:40
Medlem
Jag graffade ett gäng anarkist-A'n vid ett tillfälle precis bredvid min dåvarande tagg "anarchoboyz" på en tunnelbanestation i utkanten av Stockholm. I ett dolt hörn, inte mitt på stationen. Jag var maskerad såklart, var helt folktomt förvisso, och klockan var 04 på natten. Precis då kom två tjejer förbi, tiopoängare, tyckte mina taggar var supercoola vilket resulterade i trekant. Sedan sprang jag iväg och körde parkour. Kan göra både bak- och framåtvolter. Givetvis hände det hela samtidigt som jag hade Promoe - these walls don't lie på repeat på min bärbara högtalare under hela händelseförloppet.
Senast redigerad av MpunktM 2026-05-16 kl. 14:46.
Citera
Igår, 22:15
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Morgonen när man klev av vid Universitetet och kände kromstanken från PMSARMY.

https://www.youtube.com/watch?v=u72jZ3rRoqs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in