2026-06-15, 15:11
Medlem
depressed.worlds avatar
Tycker det är dags att väcka lite nytt liv här nu!

Så frågan är, vilka är dina senaste favoritserier som du kollat på under de senaste 5-10 åren?

Inkludera gärna betyg, motivering eller en kort recension.

Min topp 10-lista utan specifik ordning

1. 3 Body Problem
En av de mest fascinerande sci-fi-serierna på länge. Kombinationen av storslagna vetenskapliga idéer, mysterium och thrillerinslag gör den komplett! Snyggt filmad också.
Betyg: 10/10
Genre: Sci-fi

2. Alice in Borderland
Intensiv överlevnadsthriller med kreativa spel som. Förutom actionsekvenserna finns dessutom stark karaktärsutveckling och mysterium som bara blev mer fängslande för varje avsnitt.
Betyg: 8/10
Genre: Thriller

3. Pluribus
En tankeväckande serie som blandar stora idéer med mänskligt drama på ett snyggt sätt. Serien bygger upp sina mysterier skickligt och skapar en konstant känsla av att något större döljer sig under ytan. Vince Gilligan + Rhea Seehorn = perfektion.
Betyg: 9/10 (än så länge, bara en säsong atm)
Genre: Drama

4. SILO
Varje avsnitt avslöjar precis tillräckligt för att väcka ännu fler frågor, samtidigt som karaktärerna känns genuina och engagerande. En av de bästa dystopiska serierna på senare år. Sjukt taggad inför säsong 3!
Genre: Drama/Sci-fi

5. Your Friends & Neighbours
En mörk och underhållande dramathriller som balanserar humor, spänning och samhällssatir på ett imponerande sätt. Jon Hamm är sjukt bra i huvudrollen och gör serien både charmig och obehagligt relaterbar. Älskar när huvudkaraktären pratar direkt till tittarna, likt Dexter och Mr Robot.
Genre: Drama/thriller

6. FROM
En av de mest beroendeframkallande mysterieserierna just nu. Alla teorier, de ständiga frågetecknen och känslan av att ingen är säker skapar en spänning som håller i sig från första avsnittet till det senaste.
Genre: Skräck/drama

7. Paradise
En serie som ständigt överraskar. Börjar som en politisk thriller men utvecklas snabbt till något mycket större, med smarta vändningar, starka karaktärer och ett mysterium som håller tittaren engagerad hela vägen.
Betyg: 9/10
Genre: Sci-fi/drama

8. The White Lotus
Skarp och elegant satir som blandar drama, mörk humor och social kritik på ett mästerligt sätt. Färgstark och obekväm, med fantastiska karaktärer och en ständigt närvarande känsla av att något kommer gå väldigt fel. Inväntar säsong 4 som spelas in i Frankrike!
Genre: Drama/komedi

9. Landman
Riktigt bra storytelling med maktspel, affärer och familjekonflikter med starka karaktärer och skarp dialog. Serien känns både realistisk och underhållande. Taylor Sheridan + Billy Bob Thornton = perfect match!

10. Severance
En unik blandning av psykologisk thriller, sci-fi och mörk satir. Det geniala konceptet kompletteras av fantastisk atmosfär, starka prestationer och ett mysterium som är beroendeframkallande. Tack så mycket Ben Stiller!

Honorable mentions:
• The Walking Dead: Daryl Dixon
• Dexter: Resurrection
• The Beast in Me
• The Last of Us
• Widow’s Bay
• Ted Lasso
• SMOKE
• DEVS
• SEE
Citera
2026-06-15, 16:40
Medlem
HBTKuks avatar
From!
Citera
2026-06-15, 16:49
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
From!

From är ganska bra men jag stör mig något oerhört på dialekten som morsan ibland har. Jag vet att hon är ifrån Colombia men det känns som att hennes dialekt kommer och går ifrån scen till scen.
Citera
2026-06-15, 16:53
Avstängd
Lacerdas avatar
Mr Inbetween, de flesta produktioner är så jävla usla nu för tiden så inget är värt att se.
Citera
2026-06-15, 17:33
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
From är ganska bra men jag stör mig något oerhört på dialekten som morsan ibland har. Jag vet att hon är ifrån Colombia men det känns som att hennes dialekt kommer och går ifrån scen till scen.
Ska tänka på det i kvällens avsnitt.

Inte så ny, men kollar om på Arrested development. Den är guld.
Citera
2026-06-15, 17:35
Medlem
Room531s avatar
Tror itne jag ser något nu....propagandan de ska köpa in sig på hos manusförfattare och regissörer, skådisar i Hollywood hela tiden som ger med sig för att behålla sina karriärer inom Hollywood, när de bara vill propagera in äcklig regnbågsskräp för sakens skull, helt utan relevans för storyn eller någonting annat än "ni måste ha det, annars får ni inte blablabla och är blablabla" är störigt och gör det mesta motbjudande. Stänger av direkt, men de flesta serier därifrån har serie skapare utan integritet som ger med sig och säljer ut.

Kollade på några avsnitt av spongebob SquarePants för någon månad sedan barnsligt kanske men kul humor ibland haha.

väntar på säsong 2 av:
Shogun 8.5-9/10
Spinners (sydafrikansk serie, om drifting och gäng. drama/krim) 7/10

Säsong 3 eller om det är 4 av
Joe picket. Om Polisen Joe ute någonstans i glesbygden i usa. 6.5-7/10

nästa säsong av dexter, ifall det fortfarande planeras, vet inte..

många säger att Dexter tappat, tyckte senaste säsongen var topp 8/10

Svårt att hitta bra serier värt tiden. brukar stänga av rätt snabbt av det mesta som rekommenderas där ute.
Senast redigerad av Room531 2026-06-15 kl. 17:55.
Citera
2026-06-15, 18:40
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Tror itne jag ser något nu....propagandan de ska köpa in sig på hos manusförfattare och regissörer, skådisar i Hollywood hela tiden som ger med sig för att behålla sina karriärer inom Hollywood, när de bara vill propagera in äcklig regnbågsskräp för sakens skull, helt utan relevans för storyn eller någonting annat än "ni måste ha det, annars får ni inte blablabla och är blablabla" är störigt och gör det mesta motbjudande. Stänger av direkt, men de flesta serier därifrån har serie skapare utan integritet som ger med sig och säljer ut.

Kollade på några avsnitt av spongebob SquarePants för någon månad sedan barnsligt kanske men kul humor ibland haha.

väntar på säsong 2 av:
Shogun 8.5-9/10
Spinners (sydafrikansk serie, om drifting och gäng. drama/krim) 7/10

Säsong 3 eller om det är 4 av
Joe picket. Om Polisen Joe ute någonstans i glesbygden i usa. 6.5-7/10

nästa säsong av dexter, ifall det fortfarande planeras, vet inte..

många säger att Dexter tappat, tyckte senaste säsongen var topp 8/10

Svårt att hitta bra serier värt tiden. brukar stänga av rätt snabbt av det mesta som rekommenderas där ute.
Hollywood har helt tappat det de senaste åren. Förutom propagandan så är de inte alls bra längre. Om jag ska välja någon ny så får det bli:

Mobland. En av få serier nu för tiden som är gjord för män. Som en av Guy Ritchies filmer. Men mer än 8/10 är den inte.

The White lotus. Den enda nya serien som fortfarande känns som gamla HBO. Långa bra obekväma dialoger och skeenden. Fina miljöer.

Svenska serier har gått om Hollywood.

Nattryttarna. Obekväm och Jonas Karlsson känns ända in märgen av obehag.

Jakten på en mördare. Nedtonad men samtidigt baserad på sjuk riktig historia.

Barracuda queens. En tjejig härlig serie med fina miljöer och bra karaktärer.
Citera
2026-06-15, 19:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Widows bay. Steven king inspirerad lät inget vidare då jag inte gillat hans dramatiseringar de sista åren.

Men varit en positiv överraskning.

Nya rick and morty avsnitt 3 än så länge.

Skall det bli en ny säsong av shogun? wow!

De sista 10 ¨åren insåg jag nu (inte i veckan).

Ett par av avsnitten av första säsongen av severence är de mest spännade jag sett på över 10 år. Säsong två inte lika bra. Men så är det alltid :C

Line of duty var en djävla bra serie. Jag gillade inte någon av karaktärerna. Men det var samtidigt styrkan på något sätt.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-15 kl. 19:20.
Citera
2026-06-15, 19:14
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Hollywood har helt tappat det de senaste åren. Förutom propagandan så är de inte alls bra längre. Om jag ska välja någon ny så får det bli:

Mobland. En av få serier nu för tiden som är gjord för män. Som en av Guy Ritchies filmer. Men mer än 8/10 är den inte.

The White lotus. Den enda nya serien som fortfarande känns som gamla HBO. Långa bra obekväma dialoger och skeenden. Fina miljöer.

Ska kolla in, sen, kanske.

Kollade precis upp shogun. (slarvigt) Såg ut som den blivit avslutad helst först men..

Det verkar ha avslutat det som en serie för sig, och fortsätter med en ny, uppföljare i samma tidslinje/historiska värld, fast 10 år senare. Vet inte om det kommer vara samma skådisar, karaktärer osv ens, men vi får väl se. Hoppas de lyckas hålla lika bra kvalitet.

Planeras bli klar någon gång för släpp under 2027....

Jo just det, jag såg en säsong av The Gentlemen tror jag den hette! Den ska ses s2 av när den kommer ut. Påmindes om den när jag kollade upp mobland på imdb nu. Krim/knark/maffia/adel/komediserie från Storbritannien.. 7+/10

Finns en film med samma namn som jag inte sett som den verkar ha baserats på..
Senast redigerad av Room531 2026-06-15 kl. 19:25.
Citera
2026-06-15, 19:52
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depressed.world
Tycker det är dags att väcka lite nytt liv här nu!

Så frågan är, vilka är dina senaste favoritserier som du kollat på under de senaste 5-10 åren?

Inkludera gärna betyg, motivering eller en kort recension.

Min topp 10-lista utan specifik ordning

1. 3 Body Problem
En av de mest fascinerande sci-fi-serierna på länge. Kombinationen av storslagna vetenskapliga idéer, mysterium och thrillerinslag gör den komplett! Snyggt filmad också.
Genre: Sci-fi

2. Alice in Borderland
Intensiv överlevnadsthriller med kreativa spel som. Förutom actionsekvenserna finns dessutom stark karaktärsutveckling och mysterium som bara blev mer fängslande för varje avsnitt.
Betyg: 8/10

3. Pluribus
En tankeväckande serie som blandar stora idéer med mänskligt drama på ett snyggt sätt. Serien bygger upp sina mysterier skickligt och skapar en konstant känsla av att något större döljer sig under ytan. Vince Gilligan + Rhea Seehorn = perfektion.
Betyg: 9/10 (än så länge, bara en säsong atm)

4. SILO
Varje avsnitt avslöjar precis tillräckligt för att väcka ännu fler frågor, samtidigt som karaktärerna känns genuina och engagerande. En av de bästa dystopiska serierna på senare år. Sjukt taggad inför säsong 3!
Genre: Drama/Sci-fi

5. Your Friends & Neighbours
En mörk och underhållande dramathriller som balanserar humor, spänning och samhällssatir på ett imponerande sätt. Jon Hamm är sjukt bra i huvudrollen och gör serien både charmig och obehagligt relaterbar. Älskar när huvudkaraktären pratar direkt till tittarna, likt Dexter och Mr Robot.
Genre: Drama/thriller

6. FROM
En av de mest beroendeframkallande mysterieserierna just nu. Alla teorier, de ständiga frågetecknen och känslan av att ingen är säker skapar en spänning som håller i sig från första avsnittet till det senaste.
Genre: Skräck/drama

7. Paradise
En serie som ständigt överraskar. Börjar som en politisk thriller men utvecklas snabbt till något mycket större, med smarta vändningar, starka karaktärer och ett mysterium som håller tittaren engagerad hela vägen.
Genre: Sci-fi/drama

8. The White Lotus
Skarp och elegant satir som blandar drama, mörk humor och social kritik på ett mästerligt sätt. Färgstark och obekväm, med fantastiska karaktärer och en ständigt närvarande känsla av att något kommer gå väldigt fel. Inväntar säsong 4 som spelas in i Frankrike!
Genre: Drama/komedi

9. Landman
Riktigt bra storytelling med maktspel, affärer och familjekonflikter med starka karaktärer och skarp dialog. Serien känns både realistisk och underhållande. Taylor Sheridan + Billy Bob Thornton = perfect match!

10. Severance
En unik blandning av psykologisk thriller, sci-fi och mörk satir. Det geniala konceptet kompletteras av fantastisk atmosfär, starka prestationer och ett mysterium som är beroendeframkallande. Tack så mycket Ben Stiller!

Honorable mentions:
• The Walking Dead: Daryl Dixon
• Dexter: Resurrection
• The Beast in Me
• The Last of Us
• Widow’s Bay
• Ted Lasso
• SMOKE
• DEVS
• SEE

Bara en tanke?
Inkludera vilken streamingtjänst de finns på?
Senast redigerad av Mecanicus 2026-06-15 kl. 19:54. Anledning: Stavning
Citera
2026-06-15, 20:26
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Bara en tanke?
Inkludera vilken streamingtjänst de finns på?
lookmovie2.to har mycket...

inte alls men mycket.

Behöver aktivera VPN för tillgång. Verkar bara vara spärrat i Sverige.
Citera
2026-06-23, 22:55
Medlem
Moobs avatar
Har fått 3 månader gratis netflix, men finns inte ett skit att se. Funderar på att avsluta gratisabonnemanget.

Enda kategorin som kan innehålla något är "europeiskt". Allt nytt amerikanskt är skräp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in