2026-06-15, 02:52
  #1
Medlem
DonLatinos avatar
Enligt mig minskar det betydelsen av fysisk kondition, spel under press och förmågan att hantera matchen.

En del av det som gör fotboll unik är att fotboll alltid spelats i två, i stort sett oavbrutna halvlekar på 45 minuter. Pressen byggs upp kontinuerligt. Tröttheten smyger sig på, koncentrationen börjar svikta och lagen måste själva hantera de situationerna ute på planen.

När alla får en gratis timeout mitt i varje halvlek bryts den dynamiken. Spelarna får möjlighet att återhämta sig, tränarna får ytterligare ett tillfälle att omorganisera laget och momentum kan avbrytas precis när ett lag har satt motståndaren under hård press.

Det missgynnar också lag som använder överlägsen kondition som ett konkurrensmedel. Alla lag kan inte matcha de största klubbarnas tekniska kvalitet eller taktiska skicklighet, men fysisk kapacitet och arbetsinsats har alltid varit legitima sätt att jämna ut spelplanen över 90 minuter.


Tycker ni att de här pauserna förbättrar fotbollen eller är det ännu ett steg bort från det som gjort sporten unik?
Citera
2026-06-15, 03:16
  #2
Medlem
goseigens avatar
På amerikanska heter reklam, hydration.
Citera
2026-06-15, 03:40
  #3
Medlem
Avskaffa detta genast, det ska inte vara en obligatorisk timeout varje halvlek för att kunna visa reklam.

Osportsligt dessutom då matchtempot och matchbilden bryts . Visst kan man hävda att även om ett sämre tränat lag får återhämta sig så får även de i bättre kondition tillfälle att bli ännu starkare och vila men jag anser ändå att detta gynnar de sämre lagen.

Argumenten TS framför är helt korrekta.
Citera
2026-06-15, 04:21
  #4
Medlem
Belters avatar
Har man varit i USA sommartid så kan man förstå att avbrotten är nödvändiga. Fruktansvärt klimat som jag inte kan fatta att så många uthärdar.
Citera
2026-06-15, 07:13
  #5
Medlem
Håller med ts.
Dessa reklampauser, dåligt maskerade som hydration break, försämrar både upplevelsen av sporten och själva sporten. Tempo och dynamik störs. Förut gick väl spelarna ut en snabbis och tog en klunk från nån flaska ståendes utanför linjen, så fanns ju fortfarande möjlighet att hydrera sig.

Det är väl pga av dessa hela 3 min hydration-commercials som de snabbar på inkast mm. Måste ju ta tid någonstans ifrån.
Citera
2026-06-15, 08:00
  #6
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Har man varit i USA sommartid så kan man förstå att avbrotten är nödvändiga. Fruktansvärt klimat som jag inte kan fatta att så många uthärdar.
Det gick ju bra utan i VM '94.
Citera
2026-06-15, 10:43
  #7
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det gick ju bra utan i VM '94.
Ja, det är ett senare påfund och fanns inte då. Nu är man bättre upplyst.
Citera
2026-06-15, 11:29
  #8
Medlem
engammalfisks avatar
De borde få lite aning kalldusch & kalla fläktar, dricka ger kramp.
Citera
2026-06-15, 13:54
  #9
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Har man varit i USA sommartid så kan man förstå att avbrotten är nödvändiga. Fruktansvärt klimat som jag inte kan fatta att så många uthärdar.


Men det har ju fungerat ända tills nu!
Inte alla matcher spelas i extrem värme, och som sagts, det hör till spelet att planera sina resurser väl.
Som lag och individ. Nu har dom tagit bort massa onödiga spelavbrott genom dom nya reglerna, så det blir än viktigare att spela klokt.
Förövrigt så gjorde Sverige detta genom att spela lungt i perioder... precis som andra lag.

Bort med dessa "Hydration breaks".
Citera
2026-06-15, 18:25
  #10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, det är ett senare påfund och fanns inte då. Nu är man bättre upplyst.
I ärlighetens namn så tycker jag att det snarare verkar som en bajsifiering av fotbollen. Det är inte så att det är första gången det spelas fotboll i hög värme.
Citera
2026-06-15, 18:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, det är ett senare påfund och fanns inte då. Nu är man bättre upplyst.


Dog någon under VM 94?
Citera
2026-06-15, 18:40
  #12
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Dog någon under VM 94?
Måste man dö? Måste det vara så drastiskt? Värmen i USA är outhärdlig och inget vi är vana vid hursomhelst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in