Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Du jämför mobboffer och sexuellt utnyttjade med Gäddor.
Menar du att Gäddorna blir mobbade?
Rent tekniskt är det mobbnin.
Mobbning är ett sådant där ord som de flesta använder utan att egentligen fundera särskilt mycket över vad det innebär. Men tittar man närmare på saken är definitionen förhållandevis tydlig.
Det handlar om att en eller flera personer upprepade gånger, under en längre tid, utsätter någon annan för handlingar som är avsedda att såra, förnedra eller trycka ned. Och det sker mot någon som har svårt att försvara sig eller ta sig ur situationen.
För att man ska tala om mobbning brukar tre saker vara uppfyllda.
För det första ska handlingarna vara medvetna. Det är inte fråga om ett missförstånd eller ett ogenomtänkt ord i stundens hetta. Syftet är att såra, skrämma eller få den andra personen att må dåligt.
För det andra ska det vara återkommande. Ett enstaka gräl eller en konflikt mellan två jämnstarka personer är något annat. Mobbning kännetecknas av att beteendet upprepas och blir en del av vardagen för den som drabbas.
Och för det tredje finns det en obalans i styrka. Den som utsätts befinner sig i underläge, känner sig maktlös och saknar möjlighet att försvara sig på lika villkor.
Mobbning behöver heller inte se ut på ett visst sätt. Den kan ta sig många olika uttryck, och den som står bredvid märker inte alltid vad som pågår.
Den kan vara verbal. Elaka kommentarer, öknamn, hån, förlöjliganden eller rena hot.
Den kan vara fysisk. Knuffar, slag, sparkar, att hålla fast någon eller medvetet förstöra personens tillhörigheter.
Den kan vara social. Att frysa ut någon ur gemenskapen, sprida rykten, viska när personen går förbi eller behandla någon som om den inte existerade.
Och i vår tid sker den allt oftare digitalt. Elaka meddelanden, kränkande kommentarer, ryktesspridning och publiceringar vars syfte är att hänga ut, förödmjuka eller få andra att vända sig mot en viss person.
Det som gör mobbning så allvarlig är att den sällan stannar vid själva handlingarna. Den kryper in under huden på människor.
Den som blir utsatt känner sig ofta ensam, rädd och värdelös. Självförtroendet bryts ned bit för bit. Magont, sömnsvårigheter, oro och ångest blir inte ovanliga följeslagare. För vissa går det så långt att skolan eller arbetsplatsen blir något man fruktar snarare än en plats där man ska känna trygghet och utvecklas.
Kort sagt handlar mobbning om att steg för steg beröva en människa hennes trygghet och handlingsfrihet genom systematiska handlingar som syftar till att skada. Och kanske är det just därför vi aldrig borde avfärda den som något obetydligt. För den som utsätts är det sällan småsaker. Det är en verklighet som kan sätta spår långt efter att omgivningen har gått vidare.
Vad anser du själv är mobbning?