2026-06-15, 15:53
  #106297
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Med den logiken är det den som mobbas som har ansvar för sina egna handlingar när de väljer att avsluta lidandet? Eller är det så att den som mobbar har visst ansvar? Det är många barn och även vuxna som väljer att avsluta lidandet.

Samma för de som utsätts för sexuella övergrepp då. Det kan ju inte vara förövarens ansvar?

För likt bägge dessa har Dumpen en direkt koppling till vad som sker och där igenom ett ansvar. Annars kan man ju inte lägga ansvar för självmord på någon annan än den som avslutar sitt liv? Alltså anser meggie att förövaren går fri ifrån ansvar.
Du jämför mobboffer och sexuellt utnyttjade med Gäddor.
Menar du att Gäddorna blir mobbade?
__________________
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-06-15 kl. 16:07.
Citera
2026-06-15, 16:20
  #106298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Du jämför mobboffer och sexuellt utnyttjade med Gäddor.
Menar du att Gäddorna blir mobbade?

Rent tekniskt är det mobbnin.

Mobbning är ett sådant där ord som de flesta använder utan att egentligen fundera särskilt mycket över vad det innebär. Men tittar man närmare på saken är definitionen förhållandevis tydlig.

Det handlar om att en eller flera personer upprepade gånger, under en längre tid, utsätter någon annan för handlingar som är avsedda att såra, förnedra eller trycka ned. Och det sker mot någon som har svårt att försvara sig eller ta sig ur situationen.

För att man ska tala om mobbning brukar tre saker vara uppfyllda.

För det första ska handlingarna vara medvetna. Det är inte fråga om ett missförstånd eller ett ogenomtänkt ord i stundens hetta. Syftet är att såra, skrämma eller få den andra personen att må dåligt.

För det andra ska det vara återkommande. Ett enstaka gräl eller en konflikt mellan två jämnstarka personer är något annat. Mobbning kännetecknas av att beteendet upprepas och blir en del av vardagen för den som drabbas.

Och för det tredje finns det en obalans i styrka. Den som utsätts befinner sig i underläge, känner sig maktlös och saknar möjlighet att försvara sig på lika villkor.

Mobbning behöver heller inte se ut på ett visst sätt. Den kan ta sig många olika uttryck, och den som står bredvid märker inte alltid vad som pågår.

Den kan vara verbal. Elaka kommentarer, öknamn, hån, förlöjliganden eller rena hot.

Den kan vara fysisk. Knuffar, slag, sparkar, att hålla fast någon eller medvetet förstöra personens tillhörigheter.

Den kan vara social. Att frysa ut någon ur gemenskapen, sprida rykten, viska när personen går förbi eller behandla någon som om den inte existerade.

Och i vår tid sker den allt oftare digitalt. Elaka meddelanden, kränkande kommentarer, ryktesspridning och publiceringar vars syfte är att hänga ut, förödmjuka eller få andra att vända sig mot en viss person.

Det som gör mobbning så allvarlig är att den sällan stannar vid själva handlingarna. Den kryper in under huden på människor.

Den som blir utsatt känner sig ofta ensam, rädd och värdelös. Självförtroendet bryts ned bit för bit. Magont, sömnsvårigheter, oro och ångest blir inte ovanliga följeslagare. För vissa går det så långt att skolan eller arbetsplatsen blir något man fruktar snarare än en plats där man ska känna trygghet och utvecklas.

Kort sagt handlar mobbning om att steg för steg beröva en människa hennes trygghet och handlingsfrihet genom systematiska handlingar som syftar till att skada. Och kanske är det just därför vi aldrig borde avfärda den som något obetydligt. För den som utsätts är det sällan småsaker. Det är en verklighet som kan sätta spår långt efter att omgivningen har gått vidare.

Vad anser du själv är mobbning?
Citera
2026-06-15, 16:23
  #106299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Rent tekniskt är det mobbnin.

Mobbning är ett sådant där ord som de flesta använder utan att egentligen fundera särskilt mycket över vad det innebär. Men tittar man närmare på saken är definitionen förhållandevis tydlig.

Det handlar om att en eller flera personer upprepade gånger, under en längre tid, utsätter någon annan för handlingar som är avsedda att såra, förnedra eller trycka ned. Och det sker mot någon som har svårt att försvara sig eller ta sig ur situationen.

För att man ska tala om mobbning brukar tre saker vara uppfyllda.

För det första ska handlingarna vara medvetna. Det är inte fråga om ett missförstånd eller ett ogenomtänkt ord i stundens hetta. Syftet är att såra, skrämma eller få den andra personen att må dåligt.

För det andra ska det vara återkommande. Ett enstaka gräl eller en konflikt mellan två jämnstarka personer är något annat. Mobbning kännetecknas av att beteendet upprepas och blir en del av vardagen för den som drabbas.

Och för det tredje finns det en obalans i styrka. Den som utsätts befinner sig i underläge, känner sig maktlös och saknar möjlighet att försvara sig på lika villkor.

Mobbning behöver heller inte se ut på ett visst sätt. Den kan ta sig många olika uttryck, och den som står bredvid märker inte alltid vad som pågår.

Den kan vara verbal. Elaka kommentarer, öknamn, hån, förlöjliganden eller rena hot.

Den kan vara fysisk. Knuffar, slag, sparkar, att hålla fast någon eller medvetet förstöra personens tillhörigheter.

Den kan vara social. Att frysa ut någon ur gemenskapen, sprida rykten, viska när personen går förbi eller behandla någon som om den inte existerade.

Och i vår tid sker den allt oftare digitalt. Elaka meddelanden, kränkande kommentarer, ryktesspridning och publiceringar vars syfte är att hänga ut, förödmjuka eller få andra att vända sig mot en viss person.

Det som gör mobbning så allvarlig är att den sällan stannar vid själva handlingarna. Den kryper in under huden på människor.

Den som blir utsatt känner sig ofta ensam, rädd och värdelös. Självförtroendet bryts ned bit för bit. Magont, sömnsvårigheter, oro och ångest blir inte ovanliga följeslagare. För vissa går det så långt att skolan eller arbetsplatsen blir något man fruktar snarare än en plats där man ska känna trygghet och utvecklas.

Kort sagt handlar mobbning om att steg för steg beröva en människa hennes trygghet och handlingsfrihet genom systematiska handlingar som syftar till att skada. Och kanske är det just därför vi aldrig borde avfärda den som något obetydligt. För den som utsätts är det sällan småsaker. Det är en verklighet som kan sätta spår långt efter att omgivningen har gått vidare.

Vad anser du själv är mobbning?

Tråden handlar om Dumpen.
Citera
2026-06-15, 16:27
  #106300
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Rent tekniskt är det mobbnin.

Mobbning är ett sådant där ord som de flesta använder utan att egentligen fundera särskilt mycket över vad det innebär. Men tittar man närmare på saken är definitionen förhållandevis tydlig.

Det handlar om att en eller flera personer upprepade gånger, under en längre tid, utsätter någon annan för handlingar som är avsedda att såra, förnedra eller trycka ned. Och det sker mot någon som har svårt att försvara sig eller ta sig ur situationen.

För att man ska tala om mobbning brukar tre saker vara uppfyllda.

För det första ska handlingarna vara medvetna. Det är inte fråga om ett missförstånd eller ett ogenomtänkt ord i stundens hetta. Syftet är att såra, skrämma eller få den andra personen att må dåligt.

För det andra ska det vara återkommande. Ett enstaka gräl eller en konflikt mellan två jämnstarka personer är något annat. Mobbning kännetecknas av att beteendet upprepas och blir en del av vardagen för den som drabbas.

Och för det tredje finns det en obalans i styrka. Den som utsätts befinner sig i underläge, känner sig maktlös och saknar möjlighet att försvara sig på lika villkor.

Mobbning behöver heller inte se ut på ett visst sätt. Den kan ta sig många olika uttryck, och den som står bredvid märker inte alltid vad som pågår.

Den kan vara verbal. Elaka kommentarer, öknamn, hån, förlöjliganden eller rena hot.

Den kan vara fysisk. Knuffar, slag, sparkar, att hålla fast någon eller medvetet förstöra personens tillhörigheter.

Den kan vara social. Att frysa ut någon ur gemenskapen, sprida rykten, viska när personen går förbi eller behandla någon som om den inte existerade.

Och i vår tid sker den allt oftare digitalt. Elaka meddelanden, kränkande kommentarer, ryktesspridning och publiceringar vars syfte är att hänga ut, förödmjuka eller få andra att vända sig mot en viss person.

Det som gör mobbning så allvarlig är att den sällan stannar vid själva handlingarna. Den kryper in under huden på människor.

Den som blir utsatt känner sig ofta ensam, rädd och värdelös. Självförtroendet bryts ned bit för bit. Magont, sömnsvårigheter, oro och ångest blir inte ovanliga följeslagare. För vissa går det så långt att skolan eller arbetsplatsen blir något man fruktar snarare än en plats där man ska känna trygghet och utvecklas.

Kort sagt handlar mobbning om att steg för steg beröva en människa hennes trygghet och handlingsfrihet genom systematiska handlingar som syftar till att skada. Och kanske är det just därför vi aldrig borde avfärda den som något obetydligt. För den som utsätts är det sällan småsaker. Det är en verklighet som kan sätta spår långt efter att omgivningen har gått vidare.

Vad anser du själv är mobbning?
Mobbning är dagliga trakasserier under lång tid.
Att jämföra detta med Gäddorna som har satt sig i en dålig sits är fult mot de som utsätts för mobbning.
Sluta tyck synd om Gäddorna nu.
Kolla in senaste Gäddan, en polis i Malmö som söker barn att våldta.
__________________
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-06-15 kl. 16:29.
Citera
2026-06-15, 16:49
  #106301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Med den logiken är det den som mobbas som har ansvar för sina egna handlingar när de väljer att avsluta lidandet? Eller är det så att den som mobbar har visst ansvar? Det är många barn och även vuxna som väljer att avsluta lidandet.

Samma för de som utsätts för sexuella övergrepp då. Det kan ju inte vara förövarens ansvar?

För likt bägge dessa har Dumpen en direkt koppling till vad som sker och där igenom ett ansvar. Annars kan man ju inte lägga ansvar för självmord på någon annan än den som avslutar sitt liv? Alltså anser meggie att förövaren går fri ifrån ansvar.
Ja, det kallas för dumpenlogik att de facto tala emot sig själv, vilket sektmedlemmar har svårt att förstå för de är inte vana att tänka självständigt överhuvudtaget.
Citera
2026-06-15, 16:56
  #106302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mobbning är dagliga trakasserier under lång tid.
Att jämföra detta med Gäddorna som har satt sig i en dålig sits är fult mot de som utsätts för mobbning.
Sluta tyck synd om Gäddorna nu.
Kolla in senaste Gäddan, en polis i Malmö som söker barn att våldta.

Lugna dig nu lite.

Jag försvarar ingen i det där inlägget. Du ställde en fråga om huruvida de blir mobbade, och jag svarade att de, utifrån den definition av mobbning som vi är relativt överens om, tekniskt sett faktiskt blir det.

Och du verkar i sak hålla med om det.

Sedan kan man naturligtvis diskutera orsakerna bakom varför någon hamnar i den situationen. Man kan tycka att den är självförvållad, att personen bär ansvar för handlingar som lett fram till konsekvenserna eller att ens sympati är begränsad. Men det är en annan diskussion.

Frågan du ställde handlade om huruvida beteendet uppfyller kriterierna för mobbning, inte hur mycket ansvar den utsatte själv bär.

Om en människa upprepade gånger utsätts för hån, utfrysning, förlöjliganden, hot eller trakasserier från människor som personen har svårt att värja sig mot, då förändras inte definitionen bara för att man ogillar personen i fråga.

Antingen uppfyller beteendet kriterierna för mobbning eller så gör det inte.

Och om vi börjar ändra definitionen beroende på vem som drabbas, då handlar det inte längre om principer. Då handlar det om vilka människor vi tycker förtjänar att omfattas av dem.

Det är två helt olika diskussioner, och det är klokt att hålla isär dem.
Citera
2026-06-15, 16:57
  #106303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Rent tekniskt är det mobbnin.

Mobbning är ett sådant där ord som de flesta använder utan att egentligen fundera särskilt mycket över vad det innebär. Men tittar man närmare på saken är definitionen förhållandevis tydlig.

Det handlar om att en eller flera personer upprepade gånger, under en längre tid, utsätter någon annan för handlingar som är avsedda att såra, förnedra eller trycka ned. Och det sker mot någon som har svårt att försvara sig eller ta sig ur situationen.

För att man ska tala om mobbning brukar tre saker vara uppfyllda.

För det första ska handlingarna vara medvetna. Det är inte fråga om ett missförstånd eller ett ogenomtänkt ord i stundens hetta. Syftet är att såra, skrämma eller få den andra personen att må dåligt.

För det andra ska det vara återkommande. Ett enstaka gräl eller en konflikt mellan två jämnstarka personer är något annat. Mobbning kännetecknas av att beteendet upprepas och blir en del av vardagen för den som drabbas.

Och för det tredje finns det en obalans i styrka. Den som utsätts befinner sig i underläge, känner sig maktlös och saknar möjlighet att försvara sig på lika villkor.

Mobbning behöver heller inte se ut på ett visst sätt. Den kan ta sig många olika uttryck, och den som står bredvid märker inte alltid vad som pågår.

Den kan vara verbal. Elaka kommentarer, öknamn, hån, förlöjliganden eller rena hot.

Den kan vara fysisk. Knuffar, slag, sparkar, att hålla fast någon eller medvetet förstöra personens tillhörigheter.

Den kan vara social. Att frysa ut någon ur gemenskapen, sprida rykten, viska när personen går förbi eller behandla någon som om den inte existerade.

Och i vår tid sker den allt oftare digitalt. Elaka meddelanden, kränkande kommentarer, ryktesspridning och publiceringar vars syfte är att hänga ut, förödmjuka eller få andra att vända sig mot en viss person.

Det som gör mobbning så allvarlig är att den sällan stannar vid själva handlingarna. Den kryper in under huden på människor.

Den som blir utsatt känner sig ofta ensam, rädd och värdelös. Självförtroendet bryts ned bit för bit. Magont, sömnsvårigheter, oro och ångest blir inte ovanliga följeslagare. För vissa går det så långt att skolan eller arbetsplatsen blir något man fruktar snarare än en plats där man ska känna trygghet och utvecklas.

Kort sagt handlar mobbning om att steg för steg beröva en människa hennes trygghet och handlingsfrihet genom systematiska handlingar som syftar till att skada. Och kanske är det just därför vi aldrig borde avfärda den som något obetydligt. För den som utsätts är det sällan småsaker. Det är en verklighet som kan sätta spår långt efter att omgivningen har gått vidare.

Vad anser du själv är mobbning?

Ditt inlägg är alldeles för komplext , vilket de svar du får visar med all tydlighet.
Waste of time!
Citera
2026-06-15, 17:12
  #106304
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Lugna dig nu lite.

Jag försvarar ingen i det där inlägget. Du ställde en fråga om huruvida de blir mobbade, och jag svarade att de, utifrån den definition av mobbning som vi är relativt överens om, tekniskt sett faktiskt blir det.

Och du verkar i sak hålla med om det.

Sedan kan man naturligtvis diskutera orsakerna bakom varför någon hamnar i den situationen. Man kan tycka att den är självförvållad, att personen bär ansvar för handlingar som lett fram till konsekvenserna eller att ens sympati är begränsad. Men det är en annan diskussion.

Frågan du ställde handlade om huruvida beteendet uppfyller kriterierna för mobbning, inte hur mycket ansvar den utsatte själv bär.

Om en människa upprepade gånger utsätts för hån, utfrysning, förlöjliganden, hot eller trakasserier från människor som personen har svårt att värja sig mot, då förändras inte definitionen bara för att man ogillar personen i fråga.

Antingen uppfyller beteendet kriterierna för mobbning eller så gör det inte.

Och om vi börjar ändra definitionen beroende på vem som drabbas, då handlar det inte längre om principer. Då handlar det om vilka människor vi tycker förtjänar att omfattas av dem.

Det är två helt olika diskussioner, och det är klokt att hålla isär dem.
Nej Gäddorna blir inte mobbade.
De flesta glöms bort och går vidare med sina dumheter.
Till skillnad mot för mobboffer och sexuellt utnyttjade som kan få livslånga skador.
Nu får vi hoppas att polisgäddan blir kallad till chefen för samtal.
Skulle gärna vilja höra vad som sägs där.
Eller hur?
Bra gjort Dumpen!
Citera
2026-06-15, 17:28
  #106305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej Gäddorna blir inte mobbade.
De flesta glöms bort och går vidare med sina dumheter.
Till skillnad mot för mobboffer och sexuellt utnyttjade som kan få livslånga skador.
Nu får vi hoppas att polisgäddan blir kallad till chefen för samtal.
Skulle gärna vilja höra vad som sägs där.
Eller hur?
Bra gjort Dumpen!

Det är bättre att fokusera stöd på överlevare som Föreningen Dumpen gör med traumabehandlingar.

Det är väl rätt åt gäddorna att de svider när de blir uthängda. Håller med. Med tanke på hur många de är så glöms de nog bort snabbt tyvärr.

Hundra gånger värre för överlevare som måste leva hela livet med att ha blivit utsatta.
Citera
2026-06-15, 17:46
  #106306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej Gäddorna blir inte mobbade.
De flesta glöms bort och går vidare med sina dumheter.
Till skillnad mot för mobboffer och sexuellt utnyttjade som kan få livslånga skador.
Nu får vi hoppas att polisgäddan blir kallad till chefen för samtal.
Skulle gärna vilja höra vad som sägs där.
Eller hur?
Bra gjort Dumpen!
I mindre orter blir dom definitivt inte bortglömda, och deras barn och anhöriga utsätts för trakasserier. Gäddan själv får självklart stå sitt kasst. Men det trista är anhöriga till gäddorna som blir utsatta.
Citera
2026-06-15, 17:48
  #106307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej Gäddorna blir inte mobbade.
De flesta glöms bort och går vidare med sina dumheter.
Till skillnad mot för mobboffer och sexuellt utnyttjade som kan få livslånga skador.
Nu får vi hoppas att polisgäddan blir kallad till chefen för samtal.
Skulle gärna vilja höra vad som sägs där.
Eller hur?
Bra gjort Dumpen!

Nej, inte alla kanske. Men vissa av dem blir det. Och det kan du rimligen inte påstå något annat om. Titta bara på Gräv gruppen som Dumpen medarbetare är med i.

Om man nu är överens om vad mobbning faktiskt är, upprepade trakasserier, hån, utfrysning och förlöjliganden riktade mot någon som har svårt att värja sig, då går det inte att låtsas som att fenomenet upphör att existera bara för att man tycker illa om den som drabbas. Sedan kan man naturligtvis anse att situationen är självförvållad.

Sen tycker jag faktiskt att man åtminstone borde vara ärlig. Om man anser att den typen av sociala konsekvenser är både önskvärda och nödvändiga, då får man väl också stå för det. Det var ju inte länge sedan det talades om vikten av att människor ska "stå för vad de gjort". Då borde man rimligen föregå med gott exempel och stå för att man tycker att hån, utfrysning och social bestraffning är en del av poängen. Det vill säga mobbning.

Det är åtminstone mer hederligt än att först applådera konsekvenserna och sedan låtsas bli förnärmad när någon beskriver dem med de ord som passar in.

Jag är inte särskilt intresserad av vad människor eventuellt säger till varandra bakom stängda dörrar i privata samtal.
Citera
2026-06-15, 17:52
  #106308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Nej, inte alla kanske. Men vissa av dem blir det. Och det kan du rimligen inte påstå något annat om. Titta bara på Gräv gruppen som Dumpen medarbetare är med i.

Om man nu är överens om vad mobbning faktiskt är, upprepade trakasserier, hån, utfrysning och förlöjliganden riktade mot någon som har svårt att värja sig, då går det inte att låtsas som att fenomenet upphör att existera bara för att man tycker illa om den som drabbas. Sedan kan man naturligtvis anse att situationen är självförvållad.

Sen tycker jag faktiskt att man åtminstone borde vara ärlig. Om man anser att den typen av sociala konsekvenser är både önskvärda och nödvändiga, då får man väl också stå för det. Det var ju inte länge sedan det talades om vikten av att människor ska "stå för vad de gjort". Då borde man rimligen föregå med gott exempel och stå för att man tycker att hån, utfrysning och social bestraffning är en del av poängen. Det vill säga mobbning.

Det är åtminstone mer hederligt än att först applådera konsekvenserna och sedan låtsas bli förnärmad när någon beskriver dem med de ord som passar in.

Jag är inte särskilt intresserad av vad människor eventuellt säger till varandra bakom stängda dörrar i privata samtal.

Man måste knäcka några ägg om man vill göra en omelett.

Har du någon källa på det? Eller är det fria fantasier som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in