2026-06-13, 11:40
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Samhällskostnaden nu för skador av elsparkcyklar är 1-2 miljarder, käkfrakturer och liknande inräknat. Så om de hade en teknisk marchfart på 100, dvs man bara blir en blöt fläck om det går snett, skulle vi få ner utgifterna.

https://www.svd.se/a/JOl87P/investeringsprofilen-och-edestras-styrelseordforande-robert-ahldin-vill-se-storre-reglering-av-elspa rkcyklar-nar-olyckorna-okar

Den humanitära kostnaden som uppstår när fotgängare skadas, när dessa ynglingar till vettvillingar ( även debila vuxna) gör sina framstötar till att nomineras för en Darwin award.

Styggelser till elektroniska mackapärer, cykla ffs
Citera
2026-06-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
DU LJUGER! Han har inte alls kört så fort. Sluta sprid lögner.

Lås tråden och släng i papperskorgen.

Och du TS. Det här var sista gången du startade en tråd på forumet, förstår du?
Trådrubriken baseras på hur informationen framställdes i Expressen, att någon journalist felöversattr från norska är inte mitt ansvar. Läs artikeln om din dyslexi klarar det.
Citera
2026-06-15, 13:29
Medlem
redan vid 50km/h på en elsparkcykel så saknas självbevarelsedriften
Citera
2026-06-15, 13:32
Medlem
KulStyvings avatar
Hur fort går det att köra en elsparkcykel?
Citera
2026-06-15, 13:44
Medlem
Skaplig luftfärd om man råkar köra på en refug i 120 km/h. Jag hittade elsparkcykel som toppar 110 km/h när jag sökte.
Hade vart kul att se tävlingar på gokart-bana med sådana.
Citera
2026-06-15, 14:03
Medlem
Räcker med att köra på en liten sten
Så får man sitt livs luftfärd
Finns ju ingenting som skyddar en, eller dämpar
Citera
2026-06-15, 14:08
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
Trådrubriken baseras på hur informationen framställdes i Expressen, att någon journalist felöversattr från norska är inte mitt ansvar. Läs artikeln om din dyslexi klarar det.
Var det 143 norska kilometer
edit det var i testmaskinen
"– Med litt motstand, altså vekt på person på sykkelen, går det nok ikke så fort, men ifølge nettsiden hvor sykkelen er kjøpt kan den gå opp mot 120 km/t, sier politioverbetjent Thomas Wold."

så här ser 120km ut, dela ut dem till epa åkare
https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/1ev3gb9/ninebot_g30_goes_120kmh/

brittisk polis har koll
https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/1mjwio2/uk_laws_are_crazy/
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-15 kl. 14:19.
Citera
2026-06-15, 14:32
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
Det kan ju inte mena allvar att du tar din information från Expressen med förhoppning om att skildra en rättvis och faktabaserad bild av verkligheten? Nåja nu fick du dig en näsbränna och lära dig en läxa.
Citera
2026-06-15, 15:18
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/vill-sla-varldsrekord-vansinniga-farten/

Kostar strax under 300 000 att köpa enligt artikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Citera
2026-06-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Enligt polisen så snurrade hjulen i 143 km/t när de testade sparkcykeln i deras maskin. Han åkte alltså inte så snabbt.

Det som är mera spektakulärt är hur en 13-åring hade råd att köpa den för 70 000?

Är sjukt besviken får jag erkänna. Oansvarigt ja men lite credd ska man ändå ha om man lyckas framföra en sparkcykel i den hastigheten
Citera
2026-06-15, 17:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
snabbaste kommersiella ligger nånsans runt 150km/h men det har inte mycket likt det vi ser på gatorna, det är mer byggt som motorcykel med ståbräda, rekordet ligger på 198km/h och sattes med en motorcykel som byggts om.
Citera
2026-06-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur vanligt är det idag att ungdomar bygger A-traktorer egentligen? Jag har en känsla av att det ofta rör sig om fabrikstillverkade A-traktorer och isf utgör det inte det minsta problem. Annars är det oavsett ganska begränsat problem eftersom den är efter konvertering inte längre att räkna som en personbil utan som en A-traktor.
Det finns inga fabrikstillverkade A-traktorer. Dessa tillverkas antingen av slyngeln själv med farsgubben, eller tillverkas av privata små hobbyister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in