2026-06-14, 23:29
Medlem
Helt rimligt att spara pengar med fängelse mat. De har gourmet nat jämfört med barn i grundskolan, satsa istället för bättre mat i skolan!
Citera
2026-06-14, 23:59
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är lite svårt att veta vilka som är lata och vilka som bara behöver en utbildning.

Sen tror jag att alla håller med om att personer som inte bidrar till samhället ska flytta ut från landet igen.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
M kan ju börja med att avskaffa subventioneringen av anställda upp till 28 år som staten ersätter arbetsgivaren med halva lönen. Det var M själv som införde detta under Alliansen och det har kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder. M är ett bidragsparti, men inte för folket utan för företagen!

Men då blir det väldigt svårt för mig att veta vem jag ska rösta på. För då är min uppfattning så här.

M = Bidragparti för dom rika
S = Bidragparti för dom lata

Men vi som arbetar? Vad ska vi rösta på? Jag personligen har ju fått mer i plånboken med nuvarande regering. Men om man ska lyssna på vissa, så kommer det bli mycket sämre för oss arbetare på sikt.

Jag har aldrig varit så kluven inför ett val som jag är i år. Enligt dom valkompasser jag har gjort är jag antingen Sverigedemokrat eller Moderat.

Sen har SD svikit mig i mina tre stora frågor som var. Invandringsstopp, ut ur EU samt aldrig att gå med i Nato.

Den frågan som är viktig för mig just nu känner jag, är skatteslöseri. Är så jävla trött på slösandet av skattemedel på massa låsasprojekt, grönaprojekt, "konstverk". Jag vill att folk ska ställas till svars. Är så satans trött på all korruption i detta landet. Och det gäller fan både höger och vänster!
Citera
2026-06-15, 00:21
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Handlar om solidaritet men det har aldrig högern brytt sig om

Ni är så jävla solidariska när det gäller andra människors pengar. Det är er bild av solidaritet. Så är ni programmerade.
Lyssna; människor vill hjälpa andra människor. Människor vill dela med sig. De vill däremot inte bli bestulna av det maktfullkomliga sosseriet som klampar in och säger att de har rätt att ta det de jobbat och slitit ihop. Jag har inget hopp om att du någonsin ska förstå innebörden i det jag säger.
Citera
2026-06-15, 00:25
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Men då blir det väldigt svårt för mig att veta vem jag ska rösta på. För då är min uppfattning så här.

Men vi som arbetar? Vad ska vi rösta på? Jag personligen har ju fått mer i plånboken med nuvarande regering. Men om man ska lyssna på vissa, så kommer det bli mycket sämre för oss arbetare på sikt.

Jag har aldrig varit så kluven inför ett val som jag är i år. Enligt dom valkompasser jag har gjort är jag antingen Sverigedemokrat eller Moderat.

Sen har SD svikit mig i mina tre stora frågor som var. Invandringsstopp, ut ur EU samt aldrig att gå med i Nato.

Den frågan som är viktig för mig just nu känner jag, är skatteslöseri. Är så jävla trött på slösandet av skattemedel på massa låsasprojekt, grönaprojekt, "konstverk". Jag vill att folk ska ställas till svars. Är så satans trött på all korruption i detta landet. Och det gäller fan både höger och vänster!

Alla som röstar på något av partierna som just nu sitter i Riksdagen röstar för en fortsättning av detta genomruttna korrupta system. Det svenska "demokratiska" enpartisystemet.
Citera
2026-06-15, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Om du ansöker om medel till att köpa tidning får du nog låta bli att ansöka om ersättning för internetuppkoppling. Vet inte om du har missförstått eller om du begriper överhuvudtaget vad du talar om. Riksnormen är vad du anses kunna ha rätt till, det är existensminimum. Sen är det självklart så att riksnormen medger att man kan få ett månadskort i kollektivtrafiken beviljad om det anses nödvändigt, att du kan få elräkningen betald om det anses nödvändigt osv. Precis som att riksnormen medger att en rimlig hyreskostnad för tak över huvudet kan vara rimlig eller medicinkostnader eller tandläkarbesöket du själv nämner som exempel.

Det vore ju sanslöst korkat om riksnormen hade inneburit de drygt 5000 kr man kan ha rätt till för inköp av mat, eventuella kläder, hygienartiklar osv skulle räcka till även en hyra på kanske 6000kr.
Haha, vet du själv vad du pratar om? För det första söker du inte medel till dagstidning, det får du ändå. Sen kan du söka extra för tex tandvårdskostnader. Så att du bara skulle få riksnormen när du går på soc är ju helt fel, du får ju även som sagt massa annat, inte minst hyran betald.
Citera
2026-06-15, 09:04
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
För att hålla nere lönerna...
Så de har alltså lägre löner än Alfakassan? Tror du på det själv?
Citera
2026-06-15, 10:04
Medlem
Citat:

Är du kluven?

Vill du ha högre matpriser, elpriser, soppapriser ihop med en ökad invandring av den sortens människor som kommer hit och lever på bidrag och vägrar ta ett jobb?
Ja då är det ju den rödgröna sidan som gäller.
Annars så bör du ju rösta emot det.
Citera
2026-06-15, 10:41
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Rösta rödgrönt såklart. Då kan du känna dig god och solidarisk när vänsterpartierna ökar biståndet till diverse länder i Afrika och Asien. Du slipper kärnkraft, det har Miljöpartiet lovat. Kärnkraft är jättefarligt, vi ska ha tusentals vindkraftverk istället. Att de ofta står still och är katastrofala förlustmaskiner gör inget. Vill du verkligen att stackars människor som råkat mörda någon eller våldtagit nån gammal tant på ett äldreboende ska ha hårdare straff? Det är ju omänskligt. De hjärtlösa högerpartierna vill skärpa straffen för de stackars människor som haft oturen att bli kriminella.

En annan stor fördel med Magdalena Anderssons regeringsalternativ är att Sveriges miljösatsningar kommer öka enormt. Pensionsfonderna kan satsa miljardbelopp på fabriker som säger att dom är gröna. T ex svensk batteritillverkning eller grönt stål (som tyvärr ingen vill köpa). Enorma skattehöjningar på bensin och diesel säkerställer att koldioxidnivåerna i hela universum kommer att minska — det vill du väl hjälpa till med?

Rösta rödgrönt, allt annat är omänskligt.
Senast redigerad av Månsan 2026-06-15 kl. 11:32.
Citera
2026-06-15, 11:50
Medlem
EpicUsernames avatar
Rösta bort korrupta Tidö som älskar att sparka på folket som har som sämst och berika giriga rika.

Rösta på vadsomhelst bara inte högern/Tidö. Var inte korkade och lurade av deras floskler och propaganda.
Dom är korrupta af.

Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Tröttsamt att dessa muppar som knappt gjort ett vettigt handtag i sina liv ska prata om ”arbetslinjen”. De klarar inte av att lösa ett enda grundproblem, kommer gå åt helvete med landet. En dag vaknar vi upp och upptäcker att vi är motsvarande Litauen under tidigt 90-tal.
Tack, du verkar vara någon som besitter ett intellekt.

Högern vill rasera det som skapat Sveriges välstånd och gjort Sverige bra. Helt otroligt att så många invånare kan vara korkade och gå på högerns lögner och propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Ni är så jävla solidariska när det gäller andra människors pengar. Det är er bild av solidaritet. Så är ni programmerade.
Lyssna; människor vill hjälpa andra människor. Människor vill dela med sig. De vill däremot inte bli bestulna av det maktfullkomliga sosseriet som klampar in och säger att de har rätt att ta det de jobbat och slitit ihop. Jag har inget hopp om att du någonsin ska förstå innebörden i det jag säger.
Sluta snacka skit, dom jobbar, har jobbat & betalat skatt, alternativt har många släktingar som jobbar ifall dom själv skulle vara sjuka och inte kunna försörja sig själv. Nästan ingen väljer självmant att gå fattig utan ett arbete, lägg ner.
Garanterar också att du tagit del av bidrag, välfärden, det allmänna som du så efterblivet kallar för "sosseriet"(som egentligen gjort Sverige till ett bra land, istället för ett uland). Korkade människor som tror att dom är intelligenta som dig är värst.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Alla som röstar på något av partierna som just nu sitter i Riksdagen röstar för en fortsättning av detta genomruttna korrupta system. Det svenska "demokratiska" enpartisystemet.
Men vilka är alternativen? Utländska påverkansagenter såsom AfS?
Piratpartiet verkar vara väldigt intressant och ett realistiskt alternativ, men behöver växa mycket för att kunna få inflytande.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-15 kl. 12:06.
Citera
2026-06-15, 12:04
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället

Vart skulle gränsen gå där?
Det som är stötande är att alla med uppehållstillstånd får barnbidrag, bostadsbidrag och alla jävla bidrag som finns. Utan att vara medborgare.
Kan inte finnas många länder i världen som ger bidrag till andra länders medborgare.
Citera
2026-06-15, 12:05
Medlem
depressed.worlds avatar
Detta är det värsta jag har hört!

1. Lägre A-kassa
Helt stört, jag har jobbat hela mitt liv och tjänade ca 50 tusen netto på min senaste arbetsplats men blev tyvärr nyligen av med mitt jobb.

Går nu för första gången A-kassa (med extra inkomstförsäkring) och jag får ut 15 tusen netto.

Det räcker knappt till hyra och el i princip.

2. Sämre fängelsemat
Väldigt, väldigt dålig idé. Folk i fängelset är där för att tjäna av sitt straff, och eftersom maten är det enda man kan se fram emot där inne i princip så skulle det skapa en dålig stämning för alla där inne som går ut över kriminalvårdarna.

Kost & hälsa är A och O för personer med psykiska problem (vilket gäller 90% av alla intagna). Viktigt för att man ska kunna må bättre och förhoppningsvis integreras i samhället om man kommer ut rehabiliterad, hälsosam och med en positiv inställning.

Alla som sitter i fängelse är inte mördare och våldtäktsmän, de flesta som sitter där inne är typ dömda för ringa narkotikabrott eller andra små brott faktiskt.
Citera
2026-06-15, 12:10
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depressed.world
Detta är det värsta jag har hört!

1. Lägre A-kassa
Helt stört, jag har jobbat hela mitt liv och tjänade ca 50 tusen netto på min senaste arbetsplats men blev tyvärr nyligen av med mitt jobb.

Går nu för första gången A-kassa (med extra inkomstförsäkring) och jag får ut 15 tusen netto.

Det räcker knappt till hyra och el i princip.

2. Sämre fängelsemat
Väldigt, väldigt dålig idé. Folk i fängelset är där för att tjäna av sitt straff, och eftersom maten är det enda man kan se fram emot där inne i princip så skulle det skapa en dålig stämning för alla där inne som går ut över kriminalvårdarna.

Kost & hälsa är A och O för personer med psykiska problem (vilket gäller 90% av alla intagna). Viktigt för att man ska kunna må bättre och förhoppningsvis integreras i samhället om man kommer ut rehabiliterad, hälsosam och med en positiv inställning.

Alla som sitter i fängelse är inte mördare och våldtäktsmän, de flesta som sitter där inne är typ dömda för ringa narkotikabrott eller andra små brott faktiskt.

Håller med, akassa är redan lågt som det är och räcker knappast till räkningar numera är min erfarenhet.

Folk som är i fängelse ska man rehabilitera för att dessa personer ska kunna återvända till samhället (om det är möjligt att rehabilitera, vissa går ju inte, men man bör försöka), därav är det viktigt med bra näring, i det långa loppet lär det bli ett plus för samhället. En kriminell som inte kommer rehabiliteras och istället behandlas som skit kommer bara vilja vara ännu mer kriminell när denne kommer ut.

Högern tänker extremt kortsiktigt, medan vänstern tvärtom tänker långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Åh en kommunist i tråden, oväntat svar.
Se till att fångarna jobbar av sin egen matkostnad, annars ska dom fan inte ha någon mat. Dom har själva satt sig i den situation dom är i. Det är ett jävla daltande med folk som inte gör rätt för sig.
Har ni verkligen inte något bättre att komma med? Kalla alla som inte håller med er nazistiska propagandan och hjärnröta för "kommunister"? Nu vet jag att ni nazister hatar kommunister men det klär inte er att ljuga och kalla alla meningsmotståndare för kommunister bara för ni ogillar deras åsikter.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-15 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in