2026-06-12, 21:32
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man betalar dagens arbetslöshetsförsäkring själv också via skattsedeln. Det är kollektivt och betalas även av de som inte använder den. Men man betalar fortfarande.

Försämrad A-kassa vore en sak om den innebar ett annat system där skatten är betydligt lägre.

Men som vanligt erbjuder Moderaterna marginellt lägre skatter med att man får väsentligt mindre tillbaka för det man betalar ihop med en retorik om att man inte har rätt till mer.

Det går inte ihop och det har aldrig gått ihop. Skall folk betala skyhöga skatter på sossenivå har de också rätt att förvänta sig en socialdemokratisk välfärdspolitik med en sådans förmåner.

Medlemmarna finansierar ca 20 % av A-kassan. Resterande del finansieras av samtliga arbetsgivare/egenföretagare via en del av de sociala avgifterna. Skulle den delen tas bort är det långtifrån sjävklart att alla anställda får motsvarande belopp i höjd lön.
Citera
2026-06-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag har jobbat i 28 år och var tvungen att säga upp mig från tidigare arbete som var fysiskt då jag skadat axel och lider av artros. Nekades sjukskrivning och lever nu på 11 000 per mån i a-kassa. Har tappat säkert 10 kg då jag knappt har råd att käka, blir ett mål mat om dagen och ett par mackor till kvällen.

Har tappat förtroendet för välfärdsstaten i sig, vi som har finansierat den kommer i sista hand. För mig som ensamstående vit cis-man finns inga bidrag att söka (bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg m.m). Jag har som tur är ganska låg hyra och har de senaste 5-6 åren sanerat min ekonomi, om inte så hade jag varit hemlös nu.

Samtidigt får många grupper som aldrig bidragit nästan hela sin hyra betald av bostadsbidrag+extra tillägg. På det har de försörjningsstöd och barnbidrag med flerbarnstillägg och etableringsstöd och allt vad det kallas. Äckligt tycker jag.

Och så undrar flashback-folket varför Socialdemokraterna och Vänsterpartiet växer. Jo, för att socialdemokraterna och vänsterpartiet tänker på de svaga!
Citera
2026-06-12, 21:39
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Varför det? Den enda som resonerar i de banorna är antingen kriminell eller nån lat jävel som inte vill göra rätt för sig…eller båda kategorierna på en gång vilket inte sällan är fallet.

Handlar om solidaritet men det har aldrig högern brytt sig om
Citera
2026-06-12, 21:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Och så undrar flashback-folket varför Socialdemokraterna och Vänsterpartiet växer. Jo, för att socialdemokraterna och vänsterpartiet tänker på de svaga!
Varför ska mördare i fängelser få oxfilé tycker du?
Citera
2026-06-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Varför ska mördare i fängelser få oxfilé tycker du?

Varför vill du att A-kassan ska vara dålig?
Citera
2026-06-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man borde låta inlåsta kriminella få bekosta sin egen jävla mat.

Vill man ha något annat än en multivitamin, en skål ris och vatten som täcker det basala dagsbehovet, så får man bekosta det själv genom att arbeta i fängelset.

Arbeta med vadå, hade du tänkt?
Citera
2026-06-12, 21:54
Avstängd
Vatten & bröd till fängelsekunderna helt okej för mig..lite gröt kanske 🍼
SPAR PÅ BARA!
Citera
2026-06-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Arbeta med vadå, hade du tänkt?

Med vad som helst som kan förläggas till/nära ett fängelse, eller skötas remote.

Det är väl egentligen bara fantasin som sätter begränsningen (och såklart sånt som kriminella ev skullebiunna missbruka går väl bort).

Men enklare jobb som att plocka i varor i förpackningar t.e.x, eller någon slags produktion.
Citera
2026-06-12, 22:18
Medlem
Pinoputchins avatar
Dra ner a-kassan, sparka på de som redan ligger- är det så dessa as tror att dom ska vinna valet?
Citera
2026-06-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie

Nej den har jag sett igenom för längesen. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har tagit in islamister i sitt parti i utbyte mot deras röster. Hur man som svensk kan rösta på dessa partier kommer jag aldrig att förstå. Men det är inte första gången i historien ni med vänstersympatier ger bort ett lands styre till fientliga ideologier.

A-kassan var inte bättre under sossarna, tvärtom. Och arbetar man ska man ha ut duktigt mycket mer i plånboken än någon som inte gör det. Det är sunt förnuft. Jag kan ju inte vara en korttänkt egoist bara för att jag själv lever på a-kassa just nu.
Citera
2026-06-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Inte istället men det vore en lämplig reform.

För barnlösa arbetslösa bör det vara existensminimum direkt, ska inte ens finnas någon a-kassa. Finns det barn med i bilden bör samhället agera mer generöst (för barnens skull).
För dom flesta är dagens A-kassa redan existensminimum.
Citera
2026-06-12, 22:31
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Låter rimligt tycker jag. Arbetslinje, mindre dalt med kriminella och lägre skatt till skötsamma arbetare.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/m-vill-spara-70-miljarder-l%C3%A4gre-a-kassa-och-s%C3%A4mre-f%C3%A4ngelsemat/ar-AA25sHpl

Frågor på detta?
Varför slänger de bara inte ut några arbetslösa bidragsinvandrare och några kriminella blattar,

så sparar vi mycket mer än 70 miljarder och kan samtidigt behålla trygghet vid arbetslöshet och värdig mat för alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in