2026-06-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Ska det vara existensminimum direkt när man förlorar ett jobb? Är du seriös? Folk betalar förövrigt en försäkringspremie för A-kassa. Även om den inte täcker hela kostnaden.

Att folks liv ska raseras dag ett när de förlorar jobbet är inte värdigt. Snart kan de flesta av oss förlora jobben som följd av AI:s framfart. Glöm inte det.

Tanken med a-kassan har alltid varit att hålla uppe lönerna i samhället. Att du inte ska behöva acceptera första låglönejobb. Rikemanspartiernas plan är inte att ditt liv ska raseras. Det är att lönerna ska pressas ner för vanligt folk medan den lilla klicken rika kan göda sig mer. De blir våta i byxan av tanken att du som vanlig knegare ska krypa fram till arbetsgivaren och vara glad att du har ett jobb när han lägger ett par slantar i din hand.
Senast redigerad av Doosing 2026-06-14 kl. 19:07.
Citera
2026-06-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Medel till tidning som sagt, och de kan även söka extra bidrag för tex tandvård, som vi andra måste stå för själva.

Om du ansöker om medel till att köpa tidning får du nog låta bli att ansöka om ersättning för internetuppkoppling. Vet inte om du har missförstått eller om du begriper överhuvudtaget vad du talar om. Riksnormen är vad du anses kunna ha rätt till, det är existensminimum. Sen är det självklart så att riksnormen medger att man kan få ett månadskort i kollektivtrafiken beviljad om det anses nödvändigt, att du kan få elräkningen betald om det anses nödvändigt osv. Precis som att riksnormen medger att en rimlig hyreskostnad för tak över huvudet kan vara rimlig eller medicinkostnader eller tandläkarbesöket du själv nämner som exempel.

Det vore ju sanslöst korkat om riksnormen hade inneburit de drygt 5000 kr man kan ha rätt till för inköp av mat, eventuella kläder, hygienartiklar osv skulle räcka till även en hyra på kanske 6000kr.
Citera
2026-06-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället
Behovsprövat barnbidrag kommer!

De kan inte ta det i valet bara
Citera
2026-06-14, 19:42
Medlem
Dra in socialbidrag för invandrare och sluta ge pengar till globalistiskt krigs och klimat trams och ekonomin kommer att blomstra
Citera
2026-06-14, 20:19
Medlem
Citat:
Dom som sitter i fängelse ska ju bli bättre människor och integreras med samhället igen så är det ju tänkt och då tror jag inte att slaktavfall till fängelsekunderna är rätt väg att gå.

Den principen var säkert god på 70-talet. Men de som sitter i fängelse idag var ju inte och ville inte bli integrerade i samhället från första början. De kan knappt svenska och skulle inte ens ha bott här om det inte vore för obefintliga krav och bidrag. Det blir kontraproduktivt att då ösa på med lyx i fängelset.
Citera
2026-06-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
JAG JA! För JAG har gjort mig förtjänt utav det.

Du får CSN FÖR ATT PLUGGA (du vill ställa upp för samhället). Det är GRATIS att bli något i Sverige.

Jag har jobbat med så mycket blattar i mitt liv. Allt ifrån folk ifrån Balkan till Algeriet. Dessa har jobbat sedan DAG 1 i Sverige. Utan någon som helst utbildning eller språkkunskap i engelska eller svenska. Så det går BARA MAN VILL!

Jag har väl aldrig sagt att jag tycker att folk som vill göra något för samhället inte förtjänar att ta del av våra system?

Fattar du inte? Det är dom lata parasiterna som jag inte vill ska ta del utav våra förmåner!

Sådana som har valt att vara sitta och är sjukskriven för massa hittepå!

Men det är just sådana sossarna och övriga vänster tycker ska ha exakt lika bra som jag och alla andra som gör något vettigt för samhället!

Det är lite svårt att veta vilka som är lata och vilka som bara behöver en utbildning.

Sen tror jag att alla håller med om att personer som inte bidrar till samhället ska flytta ut från landet igen.
Citera
2026-06-14, 21:31
Medlem
M kan ju börja med att avskaffa subventioneringen av anställda upp till 28 år som staten ersätter arbetsgivaren med halva lönen. Det var M själv som införde detta under Alliansen och det har kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder. M är ett bidragsparti, men inte för folket utan för företagen!
Citera
2026-06-14, 21:53
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
M kan ju börja med att avskaffa subventioneringen av anställda upp till 28 år som staten ersätter arbetsgivaren med halva lönen. Det var M själv som införde detta under Alliansen och det har kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder. M är ett bidragsparti, men inte för folket utan för företagen!

Tja, dessa miljarder har ju betalat åtskilliga hyror, restauranger, frisörer, butiker osv, för att inte tala om Momsen som dessa företag genererat via dessa subventioneringar!
Citera
2026-06-14, 21:59
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
det har kostat skattebetalarna åtskilliga miljarder. M är ett bidragsparti, men inte för folket utan för företagen!

Exakt så är det!

M skiter i arbetarna, och har full fokus på att göra de rikaste (som parasiterar på arbetare) ännu rikare. Det är sinnessjukt.

Att M alltid döljer hur deras politik mest gynnar de redan rika, visar tydligt att de är medvetna om sin ondska och därför döljer den.
Citera
2026-06-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Tja, dessa miljarder har ju betalat åtskilliga hyror, restauranger, frisörer, butiker osv, för att inte tala om Momsen som dessa företag genererat via dessa subventioneringar!
Det hade de ju även gjort om de själv stod för lönen. Subventionerade förtag har vi ingen nytta av. Är de inte själv livsduktiga är de inte nödvändiga. Varvsindustrin med subventionerade båtar la man ner för det tillförde inget mer än dålig ekonomi. Dessutom leder det bara till att äldre blir arbetslösa eller t.o.m. långtidsarbetslösa.
Citera
2026-06-14, 22:40
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Och gamlingarna på ålderdomshemmen är inte tärande? Vad exakt bidrar de med?

De intagna på anstalterna har åtminstone potential att återanpassas och bidra till samhället. Samma sak kan inte sägas om gamlingarna.
Hur tänker du?

Om du är svensk, då har du varit tärande från samma stund din mor spottade ur sig dig ur sin fitta, sedan har du fått studera.

Du är tärande samhället, oss andra svenskar, och vi skiter i dig, när du signalerar att du är emot oss.

Vem tror du betalade?

Det är dags för dig att betala tillbaka till de som lät dig få luft, som betalade din skolgång, vaccinationsprogram o.s.v.

Jag är så trött på sådana som du, som inte kan "tänka"!

Jag buntar ihop er med tiggare och blattar.

Ni ska sättas med slutdestination till landet "Långtbortomstan"!

Jag menar det!
Senast redigerad av Kallis 2026-06-14 kl. 22:45.
Citera
2026-06-14, 23:06
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Dra in barnbidraget för dom allra rikaste istället

Åh en kommunist i tråden, oväntat svar.
Se till att fångarna jobbar av sin egen matkostnad, annars ska dom fan inte ha någon mat. Dom har själva satt sig i den situation dom är i. Det är ett jävla daltande med folk som inte gör rätt för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in