2026-06-15, 09:19
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Pappan var från Nya zeeland om det nu har någon betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Mamman svensk, pappan från Nya Zeeland.

Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Pappan är från nya zeland mamman är svensk tror jag, men det är nog fortfarande oklart. Men hon ser iaf svensk ut.

Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Det är inte det minsta oklart.
Mamman är svensk.
Är inte GM helkiwi?
Citera
2026-06-15, 09:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Didelidadelido
Här i tråden har vi ju ”bestämt oss” för vem GM är. Jag är inne på samma. MEN. Dödsfall reggas snabbt på Skatteverket och på ratsit inom ett dygn efter det.
Och ”vår” GM står fortfarande som högst levande.
Så vi avvaktar lite tycker jag tills vi får mer bekräftat.
Jag har ju nästan också bestämt mig för att det är just den familjen, det är ju definitivt deras hus av bilderna att döma.
Men vem vet om det fanns någon inneboende eller liknande.
Eller har vi nya indicier som tyder på att vi tänker rätt?

Finns ju faktiskt en chans att det kan vara nån annan person. Inte kul för den som är uthängd isf.
Citera
2026-06-15, 09:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Mannen/pappan hade kanske kunnat få hjälp innan detta hände, tänker jag. Jag tror också dessa människor behöver fångas upp bättre av samhället, vården, människor runtomkring. Män har oftare svårare att söka hjälp än kvinnor och i detta fall blev han istället utagerande och extremt farlig, både för sig själv och andra. Man kan ju heller inte tvinga någon att söka hjälp men tänker att varningssignaler kanske funnits och inte tagits på allvar?

Citat:
Ursprungligen postat av makklo44
Jag tror snarare att det funnits noll varningssignaler för utomstående/kompisar/kollegor m.m. Sånt här mående döljs in i det sista många gånger. Att då samhället skulle kunna fånga upp honom är i princip omöjligt.

All hjälp som finns bygger på att personerna själv söker sig dit, vilket är alldeles för sent i en neråtgående spiral.

Sen är tyvärr den hjälpen som finns mer att betrakta som vilkorad.
Sociala myndigheter har en tråd fast i varenda samtal som görs och använder det för att härja runt, vilket gör att många undviker den hjälpen in till det sista. Vet många män söker hjälp från stödgrupper hellre än yrkesmässiga just pga det, inte få stämplar. Ribban är ganska hög för att söka hjälp i stödgrupper också dock, vi är tränade från barnsben att sköta oss själva och inte visa svaghet. Saknas familjekoppling och nära vänner att få stöd från så är man väldigt ensamen som man. Systemet är inte uppbyggd att hjälpa utan snarare skära bort problem vilket är ett stort problem här.

Alla nyskilda / separarerade borde automatiskt sättas ihop med folk som jobbar med relationsvård över telefon, helt vilkorsfria samtal, uppföljning varje vecka med möjlighet att ringa närsomhelst och bli uppringd av sin kontaktperson. En utsatt person i den situationen är så inne i sig själv att man måste ha uppsökande hjälp och intensivt första tiden för att göra skillnad. Ett par bra samtal tidigt kan avgöra om ton av sociala insatser domstolar, rätt och vårdinsatser behövs eller att personerna tar sig förbi och blir en bra och ansvarsfulla personer efter separationen.

Det bygger dock på att man radikalt ändrar synsätt inom socialvården, att se alla som värdefulla människor
och inte bara kör med spotlight efter de som trillat ner i diket för att skyffas bort på soptippen som nuvarande doktrin utgår från.
Citera
2026-06-15, 09:47
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Jo men här har du svart på vitt att detta inte var en fin person. Det är en myt att män i Sverige i dag kan förlora sina barn för att mamman sätter sig på tvären. Det ska enormt mycket till innan man beslutar om ensam vårdnad idag. I det här fallet gjorde de isf en korrekt bedömning. Om han nu har förlorat vårdnaden. Kan inte se annat än att det handlar om en man med en mörk personlighetsstörning som gör en sädan här sak. Man behöver nästan vara psykopat själv för att hitta någon förståelse i hans handlande. Att en "fin" person tar sitt liv pga deppretion kan jag köpa - men ingen normal människa gör illa sina barn på det här sättet utan att vara ond.

De som känt han före har sagt motsatsen: god fin person, inte dömd för något, inte våldsam, arbetsam sansad och balanserad. Handlingen är ond men jag tror du gör dig själv dum att stämpla det som något som alltid funnits men inte synts, sånt här har nog tagit form under kortare tid och från hat och irrationellt tänkande och som följd av saker som har byggts upp och runnit över i direkt närtid.

Nej det är ingen myt. Räcker med att konfliktnivån är hög så placeras barnen på godtycklig förälder, ofta felaktigt då den som driver konflikten är oftast den som sitter kvar i bråket och vill ge igen, men det upplevs som alla problem ligger på den andra sidan vilket skapar ytterligare en nivå av hat som driver mot vansinne.
Citera
2026-06-15, 10:15
Medlem
Jag orkar faktiskt inte läsa hela den här tråden igen. Har vi avfärdatteorin om spikpistol vid det här laget eller??
Citera
2026-06-15, 10:18
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är inte GM helkiwi?

Visserligen, men halvt av maoriblod, som jag förstått det.
Citera
2026-06-15, 10:19
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vet många säger det är helt sinnessjukt, men finns tyvärr en mörkare sanning bakom allt om man lyfter på locket.

Sånt här händer oftast i samband med skiljsmässor / separation eller stora skador i livet.
Ilska / hat / känkthet / hämd, allt kokar ihop till en nergående depression och sammanbrott som liknar psykos.

En person som tidigare var trygg och stabil blir mer och mer luttrad och irrationell ju längre han eller hon får vistas i de tankarna, kan visa sig snabbt eller ta år av nerbrytning men de landar i nån typ av primitiv hatdrift.
Röd tråd är att man vill ge igen på samhället eller på den som gjort han/hon illa, oftast partnern.
Börjar som tankar om våld och skadegörelse, kan i värre fall gå över till självmord och utökat självmord för att ta den ultimata hämnden som förövaren ser det: att låta den andra leva vidare med förlusten

Man kallar det psykisk ohälsa men det är som allt annat tyvärr en rätt förkastlig term, det är som att säga att någon är trasigt för att slippa prata om det. Som tur var är det ganska sällsynt att det går så långt som till handling, ofta stannar det bara med hat och självförstörelse. Det finns från tanke till verklighet för många väggar att bryta igenom för att mäkta med göra något. Kan vara löjligt banala saker som håller ihop allt på ett hårstrå.

Jag är säker på det det finns 100-tals personer där ute just nu, kanske tusentals som är mentalt lika nära göra något så fruktansvärt som det här mot antingen sin partner, våld mot sig själv, eller mot den utökade familjen.
Samhället behöver flytta upp risknivån på svåra skiljsmässor / separationer. Det måste in resurser tidigt och med kraft för att se till att allt flyter på smidigt utan onödig friktion. Utredningar, vårdnadstvister och kamp om barnen är det sista såna fall behöver driver bara spiralen neråt.

Jag tror det här fallet hade gått att hindras direkt de gick isär.. men samhället blundar för cancern.
Trakgiskt dubbelt upp, bara en tidsfråga innan nästa dyker upp.

Om man bortser från de hemska saker han gjorde mot sina döttrar är det förståeligt om den här fadern var deprimerad. Hans fru hade lämnat honom (kanske hade hon till och med hittat en ny pojkvän), och han var ensam, medan hans närmaste vuxna familj befann sig på andra sidan jorden. Språket var inte hans modersmål, och om han åkte hem skulle han förlora den dagliga kontakten med sina barn.
Citera
2026-06-15, 10:23
Medlem
Citat:
De som känt han före har sagt motsatsen: god fin person, inte dömd för något, inte våldsam, arbetsam sansad och balanserad. Handlingen är ond men jag tror du gör dig själv dum att stämpla det som något som alltid funnits men inte synts, sånt här har nog tagit form under kortare tid och från hat och irrationellt tänkande och som följd av saker som har byggts upp och runnit över i direkt närtid.

Nej det är ingen myt. Räcker med att konfliktnivån är hög så placeras barnen på godtycklig förälder, ofta felaktigt då den som driver konflikten är oftast den som sitter kvar i bråket och vill ge igen, men det upplevs som alla problem ligger på den andra sidan vilket skapar ytterligare en nivå av hat som driver mot vansinne.

Utåt sätt var han alldeles säkert sansad o balanserad. De farligaste ondaste människorna är ju oftast bra på att visa upp en fasad. En fin person kan inte drabbas av ett hat som ens kan leda till att skada andra människor på det här sättet oavsett hur mycket som byggts upp. Antar att vi båda kan konstatera vid det här laget att hans fasad var falsk.

Man placerar barnen vid allvarliga konflikter där man inte ser att ett samarbete är möjligt hos den part som visar mest vilja att involvera den andre föräldern. Ofta är det kvinnorna till våldsamma partners som drabbas här då de känner rädsla o inte visar tillräcklig villighet att lämna ifrån sig barnen till pappan.
Annan anledning til att man ger ensam vårdnad är att den andre partnern inte är lämplig att ta hand om barnen o det ska mycket till innan det händer också. Man får många chanser o man kan överklaga när som helst.
Citera
2026-06-15, 10:25
Medlem
Citat:

Äntligen någon som för sansade diskussioner och kan ha några tankar i huvudet samtidigt. Tack!
Det är nästan skrämmande hur fort folk dömer en person. Vi vet ingenting om den här människan. Folk här dömer honom för EN sak han har gjort. En väldigt hemsk sak. Jag förminskar inte handlingen, den är brutal på så många vis. Men det glöms också bort motiv och VEM han är och det vet vi inte. Det finns hundratals tänkbara orsaker. En bra utredare agerar inte på känslor. Att döma redan nu och inte vara öppensinnad kommer straffa sig i slutändan.
Citera
2026-06-15, 10:29
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumrad
Jag orkar faktiskt inte läsa hela den här tråden igen. Har vi avfärdatteorin om spikpistol vid det här laget eller??

Nej. Inget som motsätter det påståendet har framkommit, men det är möjligtvis lite märkligt att media (som ju läser den här tråden) inte har fått fram något alls om det om det stämmer.
Citera
2026-06-15, 10:33
Medlem
Jag är inte så säker på att motivet är hämnd denna gång. Jag ser mer en djupt deprimerad man som gått ner sig alltmer i självförakt men som försökt hålla sig flytande för barnen. De tycks ju ha haft gemensam vårdnad. Såg ett inlägg på FB från bara häromdagen där han svarar en engelsktalande vän att han inte kan delta på en fotbolls-pub 26/6 då det är hans barnhelg.

Kan skadan på barnen mer varit ett uttryck för självhat, ”jag är så vidrig att jag nu till och med gör så här mot mitt eget kött och blod”? En handling som sedan förseglade den enda utväg han såg, i ett land han kanske vantrivdes i men satsat allt för att bygga upp ett nytt liv, utan mening och mål när huset var byggt, frun lämnat- nämligen självmord. Får en känsla av att han inte ringde exet för att få henne att må dåligt, mer som ett desperat rop på hjälp ”look what I’ve done, now I can’t live with myself anymore, please forgive me”, typ.
Citera
2026-06-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagflickan
Jag har också tänkt tanken. Visst önskar man att båda överlever och blir läkt så småningom. Men jag själv skulle inte vilja överleva min egen syster och även en pappa (?) som mördar och tar sitt liv sen. Sånt fruktansvärt öde.

Man fascineras också av tanken på det funkar med begravningen av såna här odjur till föräldrar, vad skriver man i dödsannonsen och vem kommer gå dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in