Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Mannen/pappan hade kanske kunnat få hjälp innan detta hände, tänker jag. Jag tror också dessa människor behöver fångas upp bättre av samhället, vården, människor runtomkring. Män har oftare svårare att söka hjälp än kvinnor och i detta fall blev han istället utagerande och extremt farlig, både för sig själv och andra. Man kan ju heller inte tvinga någon att söka hjälp men tänker att varningssignaler kanske funnits och inte tagits på allvar?
Citat:
Ursprungligen postat av
makklo44
Jag tror snarare att det funnits noll varningssignaler för utomstående/kompisar/kollegor m.m. Sånt här mående döljs in i det sista många gånger. Att då samhället skulle kunna fånga upp honom är i princip omöjligt.
All hjälp som finns bygger på att personerna själv söker sig dit, vilket är alldeles för sent i en neråtgående spiral.
Sen är tyvärr den hjälpen som finns mer att betrakta som vilkorad.
Sociala myndigheter har en tråd fast i varenda samtal som görs och använder det för att härja runt, vilket gör att många undviker den hjälpen in till det sista. Vet många män söker hjälp från stödgrupper hellre än yrkesmässiga just pga det, inte få stämplar. Ribban är ganska hög för att söka hjälp i stödgrupper också dock, vi är tränade från barnsben att sköta oss själva och inte visa svaghet. Saknas familjekoppling och nära vänner att få stöd från så är man väldigt ensamen som man. Systemet är inte uppbyggd att hjälpa utan snarare skära bort problem vilket är ett stort problem här.
Alla nyskilda / separarerade borde automatiskt sättas ihop med folk som jobbar med relationsvård över telefon, helt vilkorsfria samtal, uppföljning varje vecka med möjlighet att ringa närsomhelst och bli uppringd av sin kontaktperson. En utsatt person i den situationen är så inne i sig själv att man måste ha uppsökande hjälp och intensivt första tiden för att göra skillnad. Ett par bra samtal tidigt kan avgöra om ton av sociala insatser domstolar, rätt och vårdinsatser behövs eller att personerna tar sig förbi och blir en bra och ansvarsfulla personer efter separationen.
Det bygger dock på att man radikalt ändrar synsätt inom socialvården, att se alla som värdefulla människor
och inte bara kör med spotlight efter de som trillat ner i diket för att skyffas bort på soptippen som nuvarande doktrin utgår från.