2026-06-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betulapendula
https://www.regionkronoberg.se/om-region-kronoberg/mediaservice/pressinformation/

Information om ålder på offren.

Edit: Samtidigt säger DN att båda är under 18 år. Hmm.

Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
På region Kronobergs sida står det 19-25 på den äldre. Vi är kanske helt fel ute på vilka det rör?!
Inkomna patienter:

Kvinna, 0-18 år

Initial bedömning av skadegrad: allvarlig

Kvinna, 0-18 år

Initial bedömning av skadegrad: livshotande

Övrig information om händelsen:

I en tidigare information angavs felaktig ålder på en av patienterna.
Citera
2026-06-15, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatstickling
Vilken sinnessjuk tortyr man mår fan illa.

Ofattbart. Undrar om de varit inlåsta och fastbundna? Borde de inte ha kunnat springa iväg annars och gömma sig, larma etc.?
Citera
2026-06-15, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsmandlar
Kunde ingen se eller märka att han var på väg att mörda sina barn? Hur fan kan någon inte märka att en människa har sådana sjuka tankar… Varför skiljde de sig? Mamman/ex frun borde ju för fan kunnat märka något på hans beteende i alla fall?

Hur menar du att man ser på en person att en person tänker på att döda sina barn? Inbillar du dig att det är något dessa personer pratar vitt och brett om? Sannolikt inte, eftersom personen då skulle läggas in med tvångsvård hos psykiatrin och inte kunna göra allvar av planerna… Det är dessutom rätt allvarligt att anklaga någon för en sån sak, även om man tror sig ha bevis-å särskilt om det inte finns något tydligt som ger den indikationen..

Det är en jävla skillnad att misstänka att någon mår psykiskt dåligt/är i en depression till att gå in i huvudet på andra och ”förstå” vilka specifika tankar de tänker… Tvärtom är det rätt få som har någon i sin närhet som de kan tro skulle kunna agera så här fruktansvärt, hur dåligt personen än mår..
Citera
2026-06-15, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan ju även vara en man som blivit arbetslös och tror sig inte kunna försörja barnen.Kanske även varit rädd för utvisning tex. Alla har ju i te nerver av stål.Ja vi får väl se.

Herregud. Det finns ingen ursäkt för vad pappan har gjort. Ingen.

Om det hade varit en mamma som hade försökt mörda sina barn, så hade du inte letat efter förklaringar till varför hon gjorde det. Du skulle bara ha kallat henne för ett monster.

Sluta leta efter förklaringar till vad pappan gjorde! Det finns inga, mer än att han var ett monster!
Citera
2026-06-15, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vet många säger det är helt sinnessjukt, men finns tyvärr en mörkare sanning bakom allt om man lyfter på locket.

Sånt här händer oftast i samband med skiljsmässor / separation eller stora skador i livet.
Ilska / hat / känkthet / hämd, allt kokar ihop till en nergående depression och sammanbrott som liknar psykos.

En person som tidigare var trygg och stabil blir mer och mer luttrad och irrationell ju längre han eller hon får vistas i de tankarna, kan visa sig snabbt eller ta år av nerbrytning men de landar i nån typ av primitiv hatdrift.
Röd tråd är att man vill ge igen på samhället eller på den som gjort han/hon illa, oftast partnern.
Börjar som tankar om våld och skadegörelse, kan i värre fall gå över till självmord och utökat självmord för att ta den ultimata hämnden som förövaren ser det: att låta den andra leva vidare med förlusten

Man kallar det psykisk ohälsa men det är som allt annat tyvärr en rätt förkastlig term, det är som att säga att någon är trasigt för att slippa prata om det. Som tur var är det ganska sällsynt att det går så långt som till handling, ofta stannar det bara med hat och självförstörelse. Det finns från tanke till verklighet för många väggar att bryta igenom för att mäkta med göra något. Kan vara löjligt banala saker som håller ihop allt på ett hårstrå.

Jag är säker på det det finns 100-tals personer där ute just nu, kanske tusentals som är mentalt lika nära göra något så fruktansvärt som det här mot antingen sin partner, våld mot sig själv, eller mot den utökade familjen.
Samhället behöver flytta upp risknivån på svåra skiljsmässor / separationer. Det måste in resurser tidigt och med kraft för att se till att allt flyter på smidigt utan onödig friktion. Utredningar, vårdnadstvister och kamp om barnen är det sista såna fall behöver driver bara spiralen neråt.

Jag tror det här fallet hade gått att hindras direkt de gick isär.. men samhället blundar för cancern.
Trakgiskt dubbelt upp, bara en tidsfråga innan nästa dyker upp.

Mannen/pappan hade kanske kunnat få hjälp innan detta hände, tänker jag. Jag tror också dessa människor behöver fångas upp bättre av samhället, vården, människor runtomkring. Män har oftare svårare att söka hjälp än kvinnor och i detta fall blev han istället utagerande och extremt farlig, både för sig själv och andra. Man kan ju heller inte tvinga någon att söka hjälp men tänker att varningssignaler kanske funnits och inte tagits på allvar?
Citera
2026-06-15, 08:03
Medlem
Här i tråden har vi ju ”bestämt oss” för vem GM är. Jag är inne på samma. MEN. Dödsfall reggas snabbt på Skatteverket och på ratsit inom ett dygn efter det.
Och ”vår” GM står fortfarande som högst levande.
Så vi avvaktar lite tycker jag tills vi får mer bekräftat.
Jag har ju nästan också bestämt mig för att det är just den familjen, det är ju definitivt deras hus av bilderna att döma.
Men vem vet om det fanns någon inneboende eller liknande.
Eller har vi nya indicier som tyder på att vi tänker rätt?
Citera
2026-06-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Mannen/pappan hade kanske kunnat få hjälp innan detta hände, tänker jag. Jag tror också dessa människor behöver fångas upp bättre av samhället, vården, människor runtomkring. Män har oftare svårare att söka hjälp än kvinnor och i detta fall blev han istället utagerande och extremt farlig, både för sig själv och andra. Man kan ju heller inte tvinga någon att söka hjälp men tänker att varningssignaler kanske funnits och inte tagits på allvar?
Jag tror snarare att det funnits noll varningssignaler för utomstående/kompisar/kollegor m.m. Sånt här mående döljs in i det sista många gånger. Att då samhället skulle kunna fånga upp honom är i princip omöjligt.
Citera
2026-06-15, 08:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Enligt Expressen ska pappan själv ha ringt SOS och sagt att han skjutit barnen och därefter begått självmord.

Utifrån de fakta kallas detta mordförsök (hoppas att flickorna klarar sig) för Revenge Filicide. En förälder mördar (eller försöker mörda) barnen för att orsaka den andra partnern skada, i hämndsyfte. Det finns en del studier i ämnet, googla på "revenge filicide".

Artikel: https://www.abc.net.au/news/2024-07-10/filicide-parent-killing-child-intimate-partner-violence-dv/104074678

Pubmed: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33611814/

Waldens university: https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=19208&context=dissertation s

Tack för länkarna.

Mordförsöken på flickorna handlade till 95% om hämnd. Att orsaka sin partner så mycket skada som möjligt. Vi känner alla till uttrycket "hämnden är ljuv".

Här är ett annat praktexempel på detta.

(FB) Avrättade sina söner 3, 4 och 7 år gamla: Chad Doerman, OH/USA (2023-06-15)
Citera
2026-06-15, 08:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av makklo44
Jag tror snarare att det funnits noll varningssignaler för utomstående/kompisar/kollegor m.m. Sånt här mående döljs in i det sista många gånger. Att då samhället skulle kunna fånga upp honom är i princip omöjligt.
Tror ungefär detsamma. Möjligtvis med den skillnaden att det kanske funnits signaler men att dessa är helt omöjliga att förstå att de kan leda till en sådan här katastrof. Att folk är osams med sina ex, mår dåligt efter skilsmässor osv är ju extremt vanligt. Att förstå att en person kan vara kapabel att skada andra eller "bara" sig själv tror jag är närmast omöjligt ifall personen inte uttalar direkte hot eller gör andra saker som är direkta varningssignaler.
Citera
2026-06-15, 08:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didelidadelido
Här i tråden har vi ju ”bestämt oss” för vem GM är. Jag är inne på samma. MEN. Dödsfall reggas snabbt på Skatteverket och på ratsit inom ett dygn efter det.
Och ”vår” GM står fortfarande som högst levande.
Så vi avvaktar lite tycker jag tills vi får mer bekräftat.
Jag har ju nästan också bestämt mig för att det är just den familjen, det är ju definitivt deras hus av bilderna att döma.
Men vem vet om det fanns någon inneboende eller liknande.
Eller har vi nya indicier som tyder på att vi tänker rätt?

Det är klart det är han.
Citera
2026-06-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Isf att man skyddar barnen genom att rädda de från monstret på andra sidan. Men även längst ner på botten så förstår man nog att vad man gör är mord och självmord. Tror bara hat kan driva genom den nivån om man inte är psykiskt sjuk på annat sätt.

Nånstans runt 500 dör i självmord varje år kopplat till separationsproblem, dessa går osynligt förbi som om de aldrig hänt. Läser just nu om en person i min stad som inte orkade mer efter att barnen togs från honom och 5 års kamp för att återfå kontakt utan bifall. Allt det självmordet gav var bara bekräftelsen på att han inte var klok från start (vilket han var, han var en jättefin person av allt jag kan läsa mig till)

Jo men här har du svart på vitt att detta inte var en fin person. Det är en myt att män i Sverige i dag kan förlora sina barn för att mamman sätter sig på tvären. Det ska enormt mycket till innan man beslutar om ensam vårdnad idag. I det här fallet gjorde de isf en korrekt bedömning. Om han nu har förlorat vårdnaden. Kan inte se annat än att det handlar om en man med en mörk personlighetsstörning som gör en sädan här sak. Man behöver nästan vara psykopat själv för att hitta någon förståelse i hans handlande. Att en "fin" person tar sitt liv pga deppretion kan jag köpa - men ingen normal människa gör illa sina barn på det här sättet utan att vara ond.
Citera
2026-06-15, 08:56
Medlem
Ingen som har hört mer om hur det går för flickorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in