2026-06-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Har Bitcoin lyckats med det eller inte?

Tolkningsfråga, beror på tidshorisonter osv. Men sedan betyder inte dåtiden att framtiden kommer se likadan ut. Under perioder framstod NFTer som värsta framtidsgrejen. Fram tills den inte längre gjorde det. Ser lite ut så med BTC för mig, just nu.
Citera
2026-06-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det finns ingen "guldinflation". Det är framtagningskostnaden som ökar på grund av inflationen. Om det var en inflation skulle guldvärdet minska. D.v.s det är fiat som minskar i värde, inte guld. Det behåller därigenom sin köpkraft. Det är det som är själva poängen med guld. Skulle det sjunka kraftigt i förhållande till fiat eller andra varor, skulle det vara en sorts inflation. D.v.s Du får mindre för samma mängd guld. Ungefär som du nämnde 2011-15, men frågan är om det var övervärderat tidigare, då det var en peak före och som jag menar nu, kommer att sjunka tillbaka.

Jag jämför Bitcoin med aktier och andra spekulations papper och där stämmer det mycket bättre än med guld. Det är förhoppningen om värdeökning som driver handeln med Bitcoin. Inte för att skydda sina hemtagna vinster för framtiden. Då är räntepapper en bättre jämförelse med guld.

Men Bitcoin är inte som guld, som du själv säger. Jag påstår att det var ett försäljningsargument. För det stämmer inte. Istället handlade det om att försöka skapa en extrem värdeökning. För det skulle bli resultatet om den skulle ersätta fiat. En enorm deflation som skulle göra de som startade den, till världens rikaste män som skulle få Musk att se ut som en fattiglapp. Att någon säger något, betyder inte att det är sant. Jag är säker på att en del var väl medvetna om det här. Om de är kvar än, vet jag inte. Det blev i alla fall inte som de ville.

Men som jag sagt tidigare i ett inlägg om Bitcoin, skulle man kunna skapa en kryptovaluta som beter sig som guld eller kanske bättre. Men vem skulle skaffa den, när den bara behåller sitt värde och man inte kan bli rik eller spekulera i den?

Sen är framtiden både för Bitcoin och faktiskt även blockkedjan oviss. Någon kanske kommer på något nytt som gör samma sak, snabbare billigare och bättre och blockkedjan blir lika förlegad som en ABC80. Kanske kvantdatorer kan göra det snart. Världen förändras, guld består.

Nu börjar det bli helt off topic, men du blandar ihop och talar om köpkraftsminskning, som kan ske av olika skäl. Inflation i den ursprungliga bemärkelsen handlar om mängdökning. Vi borde väl höja oss lite över KPI-snack och dylikt, kan jag tycka.

Men oavsett förstår du nog vad jag menar.

Guldmängden ökar under normala omständigheter med kanske en eller två procent per år. När priset rusar ökar mängden med kanske tre procent per år.

Bitcoinmängden ökar i nuläget med cirka 0,8 procent per år, oavsett prisutvecklingen.

Detta är en skillnad mellan bitcoin och guld, men om detta vore till guldets fördel, så vore silver, koppar, järn, vete, etc ännu bättre i detta avseende, eftersom mängden är betydligt mer elastisk för dessa tillgångsslag.

Vi har dock ältat detta förut. De flesta som placerar i bitcoin ser det som en fördel att bitcoin har en oelastisk mängd. De flesta som placerar i guld ser det som en fördel att guldmängden är mindre elastisk än alla andra jämförliga råvarors. Jag är själv guldplacerare sedan innan bitcoin existerade och vet hur de flesta resonerar och resonerade. Du lär vara tämligen unik i att du tvärtom ser guldets höga stock-to-flow-kvot som en svaghet för guldet i jämförelse med t.ex. silvret eller kopparn.

Det finns särskilda trådar om du vill dryfta altcoins. Det finns många altcoin som har elastisk mängd, men dessa intresserar mig inte och har inte i denna tråd att göra.

Jämförelsen med aktier är bara löjlig, så den tänker jag inte kommentera mer.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-06-14 kl. 20:10.
Citera
2026-06-14, 20:17
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Tolkningsfråga, beror på tidshorisonter osv. Men sedan betyder inte dåtiden att framtiden kommer se likadan ut. Under perioder framstod NFTer som värsta framtidsgrejen. Fram tills den inte längre gjorde det. Ser lite ut så med BTC för mig, just nu.

Polarna 2020 -Hur går det med dina Bitcoin, hö hö..

Polarna idag -Hur går det med dina Bitcoin, he he.
Citera
2026-06-14, 20:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bitcoin är upp 54% sedan 5 år tillbaka. Inte särskilt imponerande men ändå inte dåligt.
Men det betyder inte att Bitcoin är som guld.

Men visst är det hyfsat om man spekulerat i det. Men frågan är som med all spekulation, när ska man ta hem vinsten.
Hur ser det ut i framtiden. Inget man kan veta.
Citera
2026-06-14, 20:30
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det betyder inte att Bitcoin är som guld.

Men visst är det hyfsat om man spekulerat i det. Men frågan är som med all spekulation, när ska man ta hem vinsten.
Hur ser det ut i framtiden. Inget man kan veta.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag har många LUG sedan 2020 också. Fast de går ju lika pissigt. Det är synd om mig som blir allt fattigare.
Citera
2026-06-14, 20:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nu börjar det bli helt off topic, men du blandar ihop och talar om köpkraftsminskning, som kan ske av olika skäl. Inflation i den ursprungliga bemärkelsen handlar om mängdökning. Vi borde väl höja oss lite över KPI-snack och dylikt, kan jag tycka.

Men oavsett förstår du nog vad jag menar.

Guldmängden ökar under normala omständigheter med kanske en eller två procent per år. När priset rusar ökar mängden med kanske tre procent per år.

Bitcoinmängden ökar i nuläget med cirka 0,8 procent per år, oavsett prisutvecklingen.

Detta är en skillnad mellan bitcoin och guld, men om detta vore till guldets fördel, så vore silver, koppar, järn, vete, etc ännu bättre i detta avseende, eftersom mängden är betydligt mer elastisk för dessa tillgångsslag.

Vi har dock ältat detta förut. De flesta som placerar i bitcoin ser det som en fördel att bitcoin har en oelastisk mängd. De flesta som placerar i guld ser det som en fördel att guldmängden är mindre elastisk än alla andra jämförliga råvarors. Jag är själv guldplacerare sedan innan bitcoin existerade och vet hur de flesta resonerar och resonerade. Du lär vara tämligen unik i att du tvärtom ser guldets höga stock-to-flow-kvot som en svaghet för guldet i jämförelse med t.ex. silvret eller kopparn.

Det finns särskilda trådar om du vill dryfta altcoins. Det finns många altcoin som har elastisk mängd, men dessa intresserar mig inte och har inte i denna tråd att göra.

Jämförelsen med aktier är bara löjlig, så den tänker jag inte kommentera mer.
Det går förstås att köpa silver eller koppar istället för guld, det är bara mer skrymmande. Men samma princip gäller. Framtagningskostnaden. När det gäller grödor har de en lagringstid och även vädret spelar in, mindre idag än förr.

Samma gäller för guld som fiat när de gäller inflation, där det för guld är värdet per viktenhet. Börjar du alltid att svamla när du har fel?

Aktier är oelastiska också, för det mesta, men förändras vid eventuella nyemissioner. Så även det stämmer egentligen med aktier, Den stora skillnaden är avkastningen, Bitcoin har ingen avkastning. Det är bara eventuell värdeökning. Rent spekulationsvärde.
Citera
2026-06-15, 09:36
Medlem
Inga fler Gaps att behöva bry sig om, CME Futures trejdas nu 24/7
Citera
2026-06-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Inga fler Gaps att behöva bry sig om, CME Futures trejdas nu 24/7

Skönt om detta mönster kan falla i glömska.
Citera
2026-06-17, 23:04
Medlem
EgoistNs avatar
Måste ju älska Bitcoin.
Är ju pisslätt att göra 4X om du är lite välmöblerad i roten.
Citera
2026-06-18, 10:17
Medlem
Citat:
Måste ju älska Bitcoin.
Är ju pisslätt att göra 4X om du är lite välmöblerad i roten.

Vilken leverage brukar du köra med?
Citera
2026-06-19, 02:19
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Vilken leverage brukar du köra med?

Ingen alls. Finns taskiga market makers som jagar ditt bett.
Fundera över köp när det ser som allra jävligast ut.
Fast det kan absolut bli ännu värre veckan därpå.
Citera
2026-06-19, 22:50
Medlem
I’m back 🥹, efter 7 månader är det dags att börja DCA. Tror ja vi går ner mera, absolut, men jag träffar aldrig botten, oavsett.

Historiskt sett, har denna period fram till jan/feb varit en fantastisk fin ROI att börja DCA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in