2026-06-15, 00:29
  #27493
Medlem
Fantastiskt för världsekonomin.

Bra att allt fokus åter kan riktas mot att mala ner Putins orcarmé i Ukraina.

En fruktansvärd dag för det iranska folket, som nu ser sin islamistiska förtryckarregim stärkas och sitt hopp om frihet gå i sank.
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2026-06-15 kl. 00:32.
Citera
2026-06-15, 00:50
  #27494
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Innan kriget skröt folk hårt ang Irans militära kapacitet.
Dvs folk har nu facit, inget har fungerat för Iran, luftförsvaret slogs ut på drygt 1 timme, raketer har visa sig vara halvdassiga, den mäkta armé sittet hemma i civila kläder o ruva.
Enda Iran gjort är att försöka hota om ditten o datten, men inget har utgjort något större hot.

Det är inte så att Iran kommer dra någon kanin ut hatten o bli bättre. För Usa/Israel var det ett ganska enkelt krig, man gör sina anfall exakt när man vill, det är inte heller svårt o förstå iran inte kan stå emot länge, man tappar själv inkomster under tiden man utgör problem i sundet, det är som att fortstta gräva sig själv djupare, "just keep losing"

Ingen är så blind som den som inte vill se.
Citera
2026-06-15, 06:34
  #27495
Avslutad
Donald Trump, "Låt oljan flöda" Fredsavtal skrivs under den 19 juni ...
Citera
2026-06-15, 06:36
  #27496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ingen är så blind som den som inte vill se.
Ganska klart o tydligt vad som hänt, Iran fick sitt land, sin flotta osv sönderbombade, nu firar iran man uppnått fred.
Usa har gett tillbaka via likande metoder som terrorister från iran bruka göra. Vad som står på avtalet sakna betydelse, liksom vad som stod på det förra avtalet, poängen var o skicka tillbaka Iran o få starta om med uppbyggnaden, utvecklingen osv.
Citera
2026-06-15, 07:26
  #27497
Medlem
.nattramn.s avatar
Inget ändras fören på fredag, som jag fattar det, först då släpper USA på blockaden om avtal skrivs på. Men det är dit vi är på väg.
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Fantastiskt för världsekonomin.

Bra att allt fokus åter kan riktas mot att mala ner Putins orcarmé i Ukraina.

En fruktansvärd dag för det iranska folket, som nu ser sin islamistiska förtryckarregim stärkas och sitt hopp om frihet gå i sank.
Jag tänker ungefär lika som dig.

Tydligen så har Trump skrivit 2 brev till minst en anhörig till en som blivit dödad under Jannuari protesterna. Så här skriver han i det första.

“I will never forget and never forgive.” In that earlier letter, the U.S. president stated plainly: “I promise I will never forget or forgive the horrific events that took him (Erfan) from us,” and declared that his administration “will always stand with the people of Iran on the path to freedom and democracy” and would work to “bring the Ayatollah and his murderous regime to justice.” That letter, also shared with IranWire, was written on January 13 and reached Erfan’s family in the United States on February 2.

Tydligt att han har fokus på det Iranska folket och står på deras sida.

Så här i det andra.

In the second letter, signed by Trump and addressed to Erfan’s uncle, it reads: “I remain committed to advancing a foreign policy of peace through strength and ensuring that our military is prepared to deter threats and defend American freedom. My Administration will always protect the sovereignty of the United States by strengthening our defense and equipping the mightiest fighting force in the world. As Commander in Chief. I will always put our citizens, our values, and our Nation first. May God keep you safe and continue to bless the United States of America.” 
https://iranwire.com/en/features/153540-donald-trumps-second-letter-to-the-family-of-a-victim-of-the-january-protests/

När jag läste detta den 11 denna månad. Tänkte jag att det inte var så säkert att han stod med det Iranska folket längre. I brevet har han iallafall byt fokus till egen intressen.
Citera
2026-06-15, 07:30
  #27498
Medlem
negrofobens avatar
Lite tidigt att ropa hej ännu! Flera svåra frågor återstår. Trump kommer knappast få till ett avtal som är bättre för Usa än det var innan han började bomba...
Citera
2026-06-15, 07:49
  #27499
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Nu är inte Gideon Levy någon bra representant för det israeliska communityt, då han är brandad som självhatade jude pga sin objektivitet. Hans egna barn tar inte ens del av det han skriver, pga att det anses så laddat för gemene israel.

Men han jobbar för Haaretz, bor och verkar i Israel och är en del av ingruppen. Här är hans bedömning av läget i Al Jazeera:

Citat:
Gideon Levy, an Israeli political commentator, says the announcement of a deal between the US and Iran is being seen in Israel as “the defeat of Israel and the personal defeat of Netanyahu”.

Iran was Netanyahu’s “life project”, and now Israel has been “totally excluded from the negotiations” and can only resort to sabotage, Levy told Al Jazeera.

Such sabotage includes what he called “the ridiculous, childish attacks” Israel launched on the southern suburbs of Beirut on Sunday. But now, “it’s very clear that Israel only lost in this game,” he said.

Levy added that the test of Trump’s commitment to reining in Israel is “still to come” as Netanyahu would remain eager to spoil a ceasefire that fails to achieve key Israeli priorities.

“It’s very, very fragile. And I think that one of the biggest challenges of the agreement with Iran is the situation in Lebanon,” he said.

“Because the Iranians succeeded in creating a total linkage between Lebanon and the agreement, and now, really, I don’t see how it will work because Israel is still in Lebanon, has no intention to withdraw from Lebanon and, as long as the troops are there, there will be no ‘total ceasefire’ because there will always be resistance to the Israeli occupation of Lebanon.”

Det sista stycket där är intressant. Hur i all sin dar ska Trump få ordning på Netanyahu i Libanon nu då?

Israeliska höger-etablissemanget verkar i alla fall backa fortsatt trotsande mot Trump i Libanon, vilket leder till en situation där han eventuellt kommer behöva tygla dom. Har han det i sig att gå så långt?

Hela världen önskar också denna freden, och är väldigt lättade och glada nu. Hur blir det om Israel försöker grusa den? Kommer vi se sanktioner från EU, Kina, GCC mfl som ett vapen i så fall?
Citera
2026-06-15, 08:03
  #27500
Medlem
Grattis till alla, skriver Donald Trump på Truth Social, och uppger att Hormuzsundet ska öppnas
och bli tullfritt, precis som det var innan han inledde kriget för tre månader sedan.
Citera
2026-06-15, 08:05
  #27501
Medlem
eldrattans avatar
Iran är bankrutt så de måste få loss kapital för att börja bygga upp deras ondskefulla maskineri. När tillräckligt är återställt så kommer Iran styra om kapitalet till "forskningsreaktorer" och missilproduktion.

Helt klart så är baktanken med avtalet att vilja framstå som förhandlingsbara inför US. Så hoppas Iran på att nästa president blir en sådan som varit tidigare och allt kan återgå till det "normala" i Iran.

Hur ska ett avtal kunna skrivas där det finns implementerat skydd mot detta?

Eller så räknar och hoppas US/Israel på ett återbesök efter valet i US? Då finns det inga hinder för att avsluta arbetet.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2026-06-15 kl. 08:11.
Citera
2026-06-15, 08:09
  #27502
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Grattis till alla, skriver Donald Trump på Truth Social, och uppger att Hormuzsundet ska öppnas
och bli tullfritt, precis som det var innan han inledde kriget för tre månader sedan.

Bibi kommer säkerligen kasta grus i avtalet. Israel är ju elefanten j rummet. Inte uran eller annat.

Troligtvis kommer det bli en vedergällning från Iran som heter duga. Men, det lär ta en stund innan bomben med stort B är klar.
Citera
2026-06-15, 08:11
  #27503
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Grattis till alla, skriver Donald Trump på Truth Social, och uppger att Hormuzsundet ska öppnas
och bli tullfritt, precis som det var innan han inledde kriget för tre månader sedan.

Ja, otroligt fånigt försök att framstå som Messias för att ha löst ett problem han har skapat själv. Man ser tydligt att resten av maga-fjömparna har instruerats att spela med.

"Grattis Mr. President, bra gjort" osv.

Han har tvärtorskat, och skapat en regional stormakt i Iran som var en internationell skämtnation för 4 månader sen. Visst, avtal på gång vilket är bra, men en klar försämring för både USA, Israel och iranska folket.
Citera
2026-06-15, 08:14
  #27504
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Fler röster inifrån Israel, här Yair Golan:

Citat:
Yair Golan, the leader of the centre-left Democrats, has slammed the agreement.

“In one signature stroke, immense military achievements secured with the courage of our pilots and the blood of our fighters have been erased, while Netanyahu stood on the sidelines – weak, ill, isolated, and powerless,” he said in a social media post.

Golan called the deal “the culmination of many years of failure,” adding that Netanyahu is “ending his tenure with Israel’s enemies stronger, Israel weaker, and the deterrence built with the blood of our fighters eroding before our eyes.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in