2026-06-14, 13:50
  #27457
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Från nyss.

“The IDF has just struck Hezbollah terror targets in the Dahiyeh district of Beirut, in response to Hezbollah’s firing at Israeli territory,” they say in a joint statement.

“Israel will not tolerate fire directed at its territory,” they add.

https://www.timesofisrael.com/liveblog-june-14-2026/

Angrep på Israel resulterar i angrep från Israel.

Angrep på Hizbollah i Beirut var ju en röd linje för Iran och skulle ju resultera i angrepp från Iran. Oj, vad Israel bryr sig, inte.

Jag vet att Israel inte bryr sig, men USA bryr sig. Det är därför just precis sånt här kommer få konsekvenser.

Man fortsätter ta sig friheter man framåt antagligen inte kommer komma undan med. Hybrisen är för djupt rotad.

Poängen med attacken på Daniyeh är just att stresstesta responsen från USA och Iran. "Kommer vi undan med det här?".

Nej, tror jag. Inte efter avtalets påskrift.
Citera
2026-06-14, 14:06
  #27458
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Från nyss.

“The IDF has just struck Hezbollah terror targets in the Dahiyeh district of Beirut, in response to Hezbollah’s firing at Israeli territory,” they say in a joint statement.

“Israel will not tolerate fire directed at its territory,” they add.

https://www.timesofisrael.com/liveblog-june-14-2026/


Angrep på Israel resulterar i angrep från Israel.

Angrep på Hizbollah i Beirut var ju en röd linje för Iran och skulle ju resultera i angrepp från Iran. Oj, vad Israel bryr sig, inte.
Vilket guldläge för Trump att utföra "Operation Blameshift" där han kan skylla på Israel för att Irankriget inte tog slut idag.
Citera
2026-06-14, 14:18
  #27459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Och det förvånar absolut ingen att Israel gör allt de kan för att sabotera ett fredsavtal. Frågan är om Trump kommer tolerera det här, signerandet av MoU skulle vara grädden på moset på hans födelsedag. USA viker ned sig för Israel, det är inget nytt. Men som vi alla vet, personlig prestige är väldigt viktigt för Trump, och han kommer nog inte bli så glad över att inte kunna få sin deal på sin födelsedag.

Trams.

Israel svarar på ett drönar-angrepp från Hizbollah. Ett proportionerligt svar från Israel.

Iran har mycket att förlora på en attack mot Israel som nån slags hämnd för att Hizbollah försöker sabotera förhandlingarna i ett kritiskt skede.
Citera
2026-06-14, 14:21
  #27460
Medlem
swebarbs avatar
Väldigt liten chans att ett riktigt avtal skrivs under idag.
Citera
2026-06-14, 14:36
  #27461
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag vet att Israel inte bryr sig, men USA bryr sig. Det är därför just precis sånt här kommer få konsekvenser.

Man fortsätter ta sig friheter man framåt antagligen inte kommer komma undan med. Hybrisen är för djupt rotad.

Poängen med attacken på Daniyeh är just att stresstesta responsen från USA och Iran. "Kommer vi undan med det här?".

Nej, tror jag. Inte efter avtalets påskrift.

Haha! Detta var exakt vad jag skrev i fredags! Israel och Bibi netanyahu kommer göra allt för att förstöra fredsavtalet.

Och så var det med det!
Citera
2026-06-14, 15:00
  #27462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Seger för israel?
Israel har skapat miljontals fler fiender i sina grannländer på kort tid.

Är det en seger?
Genom Iran hota sina grannar har Trump gjort grannar till Israels vänner genom samarbete med radar och försvar.

Iran är den stora förloraren o usa/Israel den stora vinnaren.

Genom förhöjda oljepriser/tullarna kan Trump finasiera sina vallöften om olika skattesänkingar, visst det fungerar som i sverige o europa, man höjer priser på annat för folket, Usa är inget undantag, det fungera lika även där som här.

Trump har lyckats med det omöjliga, har svårt o se att det är Trump själv som tänkt ut allt detta.
Citera
2026-06-14, 15:39
  #27463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Trams.

Israel svarar på ett drönar-angrepp från Hizbollah. Ett proportionerligt svar från Israel.

Iran har mycket att förlora på en attack mot Israel som nån slags hämnd för att Hizbollah försöker sabotera förhandlingarna i ett kritiskt skede.
Som i sin tur försvarar sig mot att de blir invaderade... Israel kan få slut på attackerna mot deras territorium idag om de lämnar Libanon, det är inte svårare än så.
Citera
2026-06-14, 15:42
  #27464
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Väldigt liten chans att ett riktigt avtal skrivs under idag.

Jag tror inte avtal spelar någon roll för varken USA eller Iran. Oavsett om de skriver på något kan de bryta det imorgon. Och Israel, Hizbollah och Hamas struntar i alla avtal mellan USA och Iran.
Citera
2026-06-14, 15:53
  #27465
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte avtal spelar någon roll för varken USA eller Iran. Oavsett om de skriver på något kan de bryta det imorgon. Och Israel, Hizbollah och Hamas struntar i alla avtal mellan USA och Iran.

Äcklet Ghalibaf (en av ledarna i nyvarande Iran) har skrivit i sin X att avtal inte kommer skrivas på kyptiskt sätt.
Undrar vart kartong-mannen Mojtaba Kaj Khamenei befinner sig?
Citera
2026-06-14, 15:59
  #27466
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Som i sin tur försvarar sig mot att de blir invaderade... Israel kan få slut på attackerna mot deras territorium idag om de lämnar Libanon, det är inte svårare än så.

Ja, det visades sig tydligt i Gaza 2005 vad som händer när dessa element får arbeta ostört.
Citera
2026-06-14, 16:02
  #27467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Som i sin tur försvarar sig mot att de blir invaderade... Israel kan få slut på attackerna mot deras territorium idag om de lämnar Libanon, det är inte svårare än så.

Mer trams.

Israel befinner sig i Libanon pga att Hizbollah började attackera Israel i mars. Hizbollah är inte Libanon, däremot pågår förhandlingar mellan Libanon och Israel.
Citera
2026-06-14, 16:10
  #27468
Medlem
Innan kriget skröt folk hårt ang Irans militära kapacitet, man berätta om S-300 luftförsvar, om det enorma missilarsenalet som skulle lägga mellanöstern i aska, miniubåtar, snabbgående båtar osv.

Dvs folk har nu facit, inget har fungerat för Iran, luftförsvaret slogs ut på drygt 1 timme, raketer har visa sig vara halvdassiga, den mäkta armé sittet hemma i civila kläder o ruva.

Enda Iran gjort är att försöka hota om ditten o datten, men inget har utgjort något större hot.

Det är inte så att Iran kommer dra någon kanin ut hatten o bli bättre. För Usa/Israel var det ett ganska enkelt krig, man gör sina anfall exakt när man vill, det är inte heller svårt o förstå iran inte kan stå emot länge, man tappar själv inkomster under tiden man utgör problem i sundet, det är som att fortstta gräva sig själv djupare, "just keep losing"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in