2026-06-14, 22:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Nej, det finns skillnader mellan hur man pratar och hur man skriver, men hur förklarar det fenomenet?
Skulle det vara så att vi rent generellt är mer noga med vad vi skriver än vad vi säger så borde det vara färre smädelser och förolämpningar mot andra människor här, i skrift, men så är det ju inte, eller?
Håller med om att det borde vara en annan jargong iom att man hinner tänka efter före.
Men tror återigen att det kan handla om lathet/bekvämt att haspla ur sig något och bakom en skärm som skydd.
Frågan är om ens skrivar-jag är en mix av ens inre röst+det verbala+vad för typ av böcker man läst under sin uppväxt?
Något helt annat?
Citera
2026-06-14, 23:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
AI. Jag försöker hela tiden föra dialog och be om svar från AI och svär alltmer hela tiden för jag blir förbannad. Jag skulle aldrig låta så illa mot en människa att hela tiden irritera mig och svära men frustrationen ökar av dessa ständiga tekniska fel från IQ blomjordsapparna som får resten av samhället att tindra saligt.




Ja, pratar jag med ai så pratar jag oftast med den som om den vore en slav. ”Ge mig det här” ”Nej inte länkar, text” ”Fast på svenska” ”Summera”
Riktigt otrevlig är jag haha
Citera
2026-06-14, 23:15
  #15
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Ja, pratar jag med ai så pratar jag oftast med den som om den vore en slav. ”Ge mig det här” ”Nej inte länkar, text” ”Fast på svenska” ”Summera”
Riktigt otrevlig är jag haha


Kommer "prat" med AI att förändra hur vi pratar/skriver/kommunicerar med människor i förlängningen?
Citera
2026-06-14, 23:15
  #16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Tack för svaret, men inte heller det förklarar ju fenomenet.
Sajten är full av folk som på riktigt misshandlar språket å det grövsta och tydligt visar att de inte kan uttrycka sig skriftligt, men inte ens de svär i någon högre utsträckning när de skriver.

Nej, jag kan inte förklara det. Man tycker att det borde förekomma oftare. För är det högre i tak för annat borde folk svära mer i löpande text men de gör inte det. Jätteskumt.

Man undrar om de svär i tal. Jag svär jättemycket.
Citera
2026-06-14, 23:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Kommer "prat" med AI att förändra hur vi pratar/skriver/kommunicerar med människor i förlängningen?
Språk har väl alltid varit föränderligt men jag hoppas ju verkligen inte att jag börjar tala med människor på det sätt som jag ger kommandon till ai.
Man brukar ju medvetet och omedvetet anpassa sitt språk beroende på vem.. ex. barn eller någon som inte delar samma intresse som en själv osv.
Citera
2026-06-14, 23:30
  #18
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, jag kan inte förklara det. Man tycker att det borde förekomma oftare. För är det högre i tak för annat borde folk svära mer i löpande text men de gör inte det. Jätteskumt.

Man undrar om de svär i tal. Jag svär jättemycket.

Privat svär jag ytterst sällan, men under årens lopp har jag levererat ett antal tal/föredrag och har då fullt medvetet lagt in någon svordom som förstärkning.

Säger jag "Nästa punkt är djävligt viktig" så reagerar även de som sitter längst bak och bara lyssnar med ett fjärdedels öra.
Citera
2026-06-14, 23:37
  #19
Medlem
Men fan, det är ju för att ingen jävel i Sverige år 2026 bryr sig om svordomar. De tillför inte direkt någon större tyngd eller förolämpning längre. Jämför med tex USA där det kan ses som en extrem (övedriven) kränkning om någon bara säger ”fuck” kring fel personer och att kalla någon en jävel eller idiot är riktigt förolämpande.

När man pratar kommer ändå saker mer spontant. Så man utbrister saker man egentligen inte behövt säga. När man skriver hinner man iallafall behärska sig lite, det tar ju mer tid att skriva än att häva ur sig något.

Tillägg: jämför också med vissa invandrare i Sverige som inbillar sig att svordomar som ”knulla” upprepat gånger 100 är förolämpande. Svennar provoceras inte av det. Det är inget tabu med ordet. Man tycker bara att personen som säger det är en incel besatt av sex- och könsord. Men säger du ”knulla din mamma” till samma invandrare får han ett sammanbrott
__________________
Senast redigerad av PamBam 2026-06-14 kl. 23:40.
Citera
2026-06-14, 23:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Språk har väl alltid varit föränderligt men jag hoppas ju verkligen inte att jag börjar tala med människor på det sätt som jag ger kommandon till ai.
Man brukar ju medvetet och omedvetet anpassa sitt språk beroende på vem.. ex. barn eller någon som inte delar samma intresse som en själv osv.
Ja nej, håller med. Vill verkligen inte börja tala till människor som till AI.

Men vi kan fundera över hur det påverkar barn att växa upp med interaktioner med "dumburken" i ny skepnad.

Mitt humör är faktiskt lite negativt påverkat. Som vuxen är det åtminstone ett eget val.
Citera
2026-06-14, 23:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja nej, håller med. Vill verkligen inte börja tala till människor som till AI.

Men vi kan fundera över hur det påverkar barn att växa upp med interaktioner med "dumburken" i ny skepnad.

Mitt humör är faktiskt lite negativt påverkat. Som vuxen är det åtminstone ett eget val.
Dom har börjat med att begränsa mobilanvändandet i skolor nu. Så det hela kanske inte tvunget eskalerar till något negativt. Dessutom är det dom vuxnas ansvar att informera barnen om vad som är vad.
Citera
2026-06-15, 01:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Dom har börjat med att begränsa mobilanvändandet i skolor nu. Så det hela kanske inte tvunget eskalerar till något negativt. Dessutom är det dom vuxnas ansvar att informera barnen om vad som är vad.
Vuxna är inte särskilt bra på att sätta gränser i en värdl där.de ignorerar att predatorer kan ta kontakt och skicka olämpligt matrrial eller barnen själva exponeras för allt från droger, kriminalitet till alla möjliga sjukliga pornografiska material.

I en värld där tonåringar styr pedofilsekter som lite random försöker mörda människor ute i allmänheten, är jag inte jätteimponerad av vuxna och föräldrars förmåga till att hantera barn och ungas teknikkonsumtion.
Citera
2026-06-15, 06:58
  #23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är väldigt sällan som man skriver svordomar helt enkelt.
Svordomar hör till talspråket skulle jag säga.
Citera
2026-06-15, 07:06
  #24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Tack för svaret, men inte heller det förklarar ju fenomenet.
Sajten är full av folk som på riktigt misshandlar språket å det grövsta och tydligt visar att de inte kan uttrycka sig skriftligt, men inte ens de svär i någon högre utsträckning när de skriver.

Ofta blir svordomar bara utfyllnad som inte fyller någon funktion i en skriven text. Det blir bara extra ord att skriva, och extra ord att läsa, utan att det gör så mycket till eller från vad gäller textens innehåll. Det är lite grann som med miner, gester och kroppsspråk. De har betydelse i stunden, i den aktuella talsituationen. Svordomar kan ju till skillnad från miner, gester och kroppsspråk nedtecknas med lätthet, men de blir ganska platta och mister i stor utsträckning sin effekt då. Det inser nog till och med de flashbackare som annars misshandlar språket å det grövsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in