2026-06-14, 22:33
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Håll i hatten, det här blir en lång ts.

Jag flyttade in i ett hyreshus för ett år sedan. Använde 20 års samlade kö-poäng.

Redan första veckorna började mina grannar bete sig. Jag fick ett tre A4-sidor långt brev, sms och flera på-ringningar på dörren då de ville ”prata”. Problemet var/är att grannarna (en gammal tant och hennes vuxna dotter) har ”svår och allvarlig luktallergi” och för dom är mitt sköljmedel till tvätt, ajax till städning, ibland parfym för att jag gillar goda lukter - alltsammans måste jag sluta med för jag ”utsätter dom för övergrepp” genom dessa.

Jag kontaktade hyresvärden och ville häva kontraktet för jag hade inte fått information om att det råder doftdiktatur och grannarna är helt gränslösa. Hyresvärden sade att det inte gick att häva eller byta lägenhet men att jag absolut kunde använda vilka produkter jag vill och om grannarna inte fixar det så får dom flytta.

Så jag försökte fortsätta leva som vanligt men grannarna började ställa upp alla fönster i trapphuset plus porten i princip dygnet runt vilket gjorde att temperaturen i min lägenhet låg kring 17 grader pga tokvädring. Hyresvärden sade att grannarna har lov att vädra 10 min två gånger on dagen. Grannarna fortsatte vädra trappen oavbrutet.

På inrådan av hyresvärden kontaktade jag miljö- och hälsa på kommunen som tvingade hyresvärden att mäta temp i min lägenhet. Som av en slump så tokvädrades det inget alls just den veckan då mätningen gjordes, men temperaturen var ändå lite för låg för att vara ”laglig”. Grannarna kallades till samtal med hyresvärden, noll resultat; tokvädring och iskall lägenhet hela förra vintern. Dom satte jävla mopedlås på fönsterkarmarna i trappen så att fönstren inte gick att stänga… Hyresvärden tog bort dem men satte själva dit anordning med hänglås så att fönstren inte går att stänga 😭

Jag har loggat över 20 klagomål över att det blir kallt när det är utemiljö i trappen pga fittgrannarnas jävla tokvädrande. Senaste nytt var att hyresvärden mailade och erbjöd ”medling” 💀 vilken jag tackade nej till med motivering att jag inte hade intresse att förhandla bort laglig inomhus-temp.

Tyckte från början att grannarna betedde sig jävligt märkligt, människor med riktig allergi brukar vara rätt måna om att inte vara till besvär för andra men för mina grannar verkar det snarare vara det primära. Pratade med två olika läkare, en ambulanssjukvårdare och en specialistsjuksköterska och alla var överens: grannarna är simulanter. ”Svår och allvarlig doftallergi” existerar inte. Det bedrivs forskning på patientgruppen - av psykologer 😑

Jag vet fan inte vad jag ska göra. Vill inte ha det iskallt hemma och vill inte rätta mig efter deras jävla elallergi mot lukter heller. Hyresvärden (kommunalt bolag) tycks oförmögen att göra något utöver ”medling”.

Det rimliga vore ju att fittgrannarna flyttade till lägenhet med egen ingång (men det skulle säkert bli tråkigt och alldeles för mycket fritid när det inte finns någon trappvädring att vakta).

Även om deras allergi fanns på riktigt och var legitim så undrar jag hur fan man resonera ”det här är en ohållbar situation för oss med vår allergi - hmm vilka uppoffringar kan våra grannar göra för att vår lösa vår situation åt oss?”

Några tips? Flytta går inte pga skitlånga köer. Om jag sätter in egna element kommer det bli asdyr el. Vet fan inte vad jag ska göra längre.

Du har gjort allt i din makt för att diplomatiskt lösa situationen.

Nu går du och köper massa AXE och sprayar deras brevinkast varje natt.

Börja också röka obrytt (cannabis stinker satan men se upp för snuten).

På sommaren kan du bubbla mer vattenpipa.

Puls in gamla räkskal någonstans där de inte hittar dem.

Gnid in habanerochili (med handskar) på deras dörrhandtag.

Samla hundbajs.

Jag älskar såna här fittighetskonflikter där man får vara lite smart. Förbered dig på ett långt lågintensivt krig där de till slut ger upp. Jag hade gärna hjälpt till.

Se till att nätt och jämnt klara dig undan att bli dömd bara.

Edit. Jag glömde rökelse. Det är ändå rätt nice och det stör skiten ur astmatiska grannar. Billigt också, men det gifter sig helt underbart med haschlukt.

Och försök fixa med korsdrag att allt hamnar i trapphuset.

Sen kan du börja borra hål med slagborr som hobby i tid och otid. Gärna i bärande betongväggar. Bara att spackla igen sen. Du gillar att borra på morgnarna helt enkelt. Det är din nya grej. Samt duscha och spola på nätterna. Du måste ju få gå på toa när du vill.

Smäll HÅRT i dörren när du går in och ut. ALLTID. Skulle på korsdraget från vädringsfönstrena i trappen som står öppna.

Du kan inte rå för det. Vi den smäller igen dörren så hela huset vaknar. Lösningen blir att stänga fönstrena.
__________________
Senast redigerad av Benasque 2026-06-14 kl. 22:45.
Citera
2026-06-14, 22:45
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Du har gjort allt i din makt för att diplomatiskt lösa situationen.

Nu går du och köper massa AXE och sprayar deras brevinkast varje natt.

Börja också röka obrytt (cannabis stinker satan men se upp för snuten).

På sommaren kan du bubbla mer vattenpipa.

Puls in gamla räkskal någonstans där de inte hittar dem.

Gnid in habanerochili (med handskar) på deras dörrhandtag.

Samla hundbajs.

Jag älskar såna här fittighetskonflikter där man får vara lite smart. Förbered dig på ett långt lågintensivt krig där de till slut ger upp. Jag hade gärna hjälpt till.

Se till att nätt och jämnt klara dig undan att bli dömd bara.

Edit. Jag glömde rökelse. Det är ändå rätt nice och det stör skiten ur astmatiska grannar. Billigt också, men det gifter sig helt underbart med haschlukt.

Och försök fixa med korsdrag att allt hamnar i trapphuset.
Jag skulle till 95% alldeles älska att få unleasha all min frustration över dom och jävlas tillbaka på en miljard olika sätt.

Tyvärr är dessa dårar pro-level gränslösa rättshaverister. Dom bevakar mig genom titthålet, har polisanmält mig för att jag dokumenterat tokvädrandet samt gud vet vad annat. Att jävlas tillbaka har 100% sannolikhet att resultera i att jag blir clownen i deras cirkus och det är inget jag tänker riskera (åtminstone inte så länge jag inte har nytt boende spikat).
Citera
2026-06-14, 22:46
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Jag skulle till 95% alldeles älska att få unleasha all min frustration över dom och jävlas tillbaka på en miljard olika sätt.

Tyvärr är dessa dårar pro-level gränslösa rättshaverister. Dom bevakar mig genom titthålet, har polisanmält mig för att jag dokumenterat tokvädrandet samt gud vet vad annat. Att jävlas tillbaka har 100% sannolikhet att resultera i att jag blir clownen i deras cirkus och det är inget jag tänker riskera (åtminstone inte så länge jag inte har nytt boende spikat).

Jag läste inte hela tråden. Ajdå. Jag känner igen typen. Mitt ex var en skärpt rättshaverist. Det går fan inte att vinna mot vissa som är mer galna än en själv.

Eller det går väl. Men det är sällan värt det. Jag lider med dig broder.
__________________
Senast redigerad av Benasque 2026-06-14 kl. 22:49.
Citera
2026-06-14, 22:50
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Du har gjort allt i din makt för att diplomatiskt lösa situationen.

Nu går du och köper massa AXE och sprayar deras brevinkast varje natt.

Börja också röka obrytt (cannabis stinker satan men se upp för snuten).

På sommaren kan du bubbla mer vattenpipa.

Puls in gamla räkskal någonstans där de inte hittar dem.

Gnid in habanerochili (med handskar) på deras dörrhandtag.

Samla hundbajs.

Jag älskar såna här fittighetskonflikter där man får vara lite smart. Förbered dig på ett långt lågintensivt krig där de till slut ger upp. Jag hade gärna hjälpt till.

Se till att nätt och jämnt klara dig undan att bli dömd bara.

Edit. Jag glömde rökelse. Det är ändå rätt nice och det stör skiten ur astmatiska grannar. Billigt också, men det gifter sig helt underbart med haschlukt.

Och försök fixa med korsdrag att allt hamnar i trapphuset.

Sen kan du börja borra hål med slagborr som hobby i tid och otid. Gärna i bärande betongväggar. Bara att spackla igen sen. Du gillar att borra på morgnarna helt enkelt. Det är din nya grej. Samt duscha och spola på nätterna. Du måste ju få gå på toa när du vill.

Smäll HÅRT i dörren när du går in och ut. ALLTID. Skulle på korsdraget från vädringsfönstrena i trappen som står öppna.

Du kan inte rå för det. Vi den smäller igen dörren så hela huset vaknar. Lösningen blir att stänga fönstrena.

Hahahaha underbar edit 😂😂😂😂

Eftersom dårarna inte jobbar och främst är aktiva under kvällar/nätter så brukar jag dra igång punk på höög volym i badrummet (vägg-i-vägg med gammdotterns sovrum) mitt på dagen om jag är ledig och kan ta en långdusch till Rancid och Sound System runt lunch då man får höras lite och hon garanterat inte är vaken efter lång natts vädringsvaka 😅
Citera
2026-06-15, 00:08
  #449
Medlem
Hoppas verkligen du får bukt med problemen, lycka till med allt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Du har bra poänger där, tack för infon ❤️
Citera
2026-06-15, 00:21
  #450
Medlem
När hörde ni senast talas om en kvinna som bor med sin vuxna dotter utan mentalsjukdom inblandat? Det är psykfall i hundra fall av hundra i den boendekombinationen. Så alla tips som på ett aktivt sätt involverar grannarna är dömda att misslyckas.
En hyresvärd kan inte snacka sans med mentalsjukdom och lycka till med att nöta ner två galna och medberoende innesittare med delad psykfallgenom i en grannfejd. Dom lever för sånt här.
TS kan inte förväntas gå segrande ur en strid mot en åkomma som besegrade förra århundradets alla smartaste läkare.
Fatta att typ 30 miljarder samlade IQ-poäng tillhörande medicinsk expertis kom fram till att det inte går att bota en galen hjärna, gav upp och föll tillbaka på lobotomi och förvaring som det enda säkra alternativet för att undvika situationer som din. Du är körd.
Det enda du kan göra är sådant som sker på din ända, täta dörrar och fönster och så vidare. Och flytta så snart som möjligt.
Citera
2026-06-15, 07:40
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna

///...

Jag kontaktade hyresvärden och ville häva kontraktet för jag hade inte fått information om att det råder doftdiktatur och grannarna är helt gränslösa. Hyresvärden sade att det inte gick att häva eller byta lägenhet men att jag absolut kunde använda vilka produkter jag vill och om grannarna inte fixar det så får dom flytta.

...///


"Doftdiktatur" borde tas upp som ett nyord av svenska akademien!
Citera
2026-06-15, 10:02
  #452
Medlem
Gör livet så jobbigt som möjligt för dina idiot grannar utan att bryta mot några regler!

Skit ska skit ha!
Citera
2026-06-15, 11:29
  #453
Medlem
Går det att komma åt deras försörjning på något vis? De kanske fuskar till sig bidrag eller har annat för sig som bör komma ut i ljuset?
Citera
2026-06-15, 13:09
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0helig
Går det att komma åt deras försörjning på något vis? De kanske fuskar till sig bidrag eller har annat för sig som bör komma ut i ljuset?
Jag gissar att dom lever på sjukpension eller socialbidrag eftersom dom alltid är hemma. Dom är ju uppenbart inte friska och saknar normala spärrar så jag har svårt att se att dom skulle vara kapabla att sköta ett arbete ens hemifrån.
Citera
2026-06-15, 13:50
  #455
Medlem
Har inge bra tips åt dig, men jag hejjar på dig iallafall och lider med dig... sjukt svår situation du hamnat i
Citera
2026-06-15, 13:56
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Jag gissar att dom lever på sjukpension eller socialbidrag eftersom dom alltid är hemma. Dom är ju uppenbart inte friska och saknar normala spärrar så jag har svårt att se att dom skulle vara kapabla att sköta ett arbete ens hemifrån.
Kanske ett anonymt tips till försäkringskassan om att de minsann både klarar nattarbete och hetsiga dialoger utan stress. Kan säkert arbeta på kundtjänst eller som indrivare.. 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in