2026-06-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Man får tro vad man vill. Buddhismen hindrar dig inte från att ha egna tankar om saker och ting. Det den lär ut är att finna ut, själv, via meditation, hur dessa saker och ting faktiskt är.

det är väl snarare så att denne Gautama ansåg sig vara bäst i världen och den enda med den rätta läran:

"I am one who has transcended all, a knower of all, unsullied among all things, renouncing all, released by the cessation of craving. Having known this all for myself, to whom should I point as teacher?

I have no teacher; there is none like me; in the world with its gods, there is no counterpart. Indeed I am the arahant in the world; I am the teacher supreme. I am the only perfectly awakened Buddha; I am one with fires quenched and extinguished."

- Ariya-pariyesana Sutta: Majjhima-nikāya I.167–173

att vara buddist är som jag förstår det att 'ta sin tillflykt' till de tre juvelerna, dvs Buddha, Dharma (läran) och Sangha (det buddistiska sällskapet, buddas lärjungar/följare)
Citera
2026-06-14, 20:44
Medlem
Citat:
Det är skillnad på buddhas lära, och vad han säger som enskild individ utöver läran.

det får du gärna förklara lite?
Citera
2026-06-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det är väl snarare så att denne Gautama ansåg sig vara bäst i världen och den enda med den rätta läran:

"I am one who has transcended all, a knower of all, unsullied among all things, renouncing all, released by the cessation of craving. Having known this all for myself, to whom should I point as teacher?

I have no teacher; there is none like me; in the world with its gods, there is no counterpart. Indeed I am the arahant in the world; I am the teacher supreme. I am the only perfectly awakened Buddha; I am one with fires quenched and extinguished."

- Ariya-pariyesana Sutta: Majjhima-nikāya I.167–173

att vara buddist är som jag förstår det att 'ta sin tillflykt' till de tre juvelerna, dvs Buddha, Dharma (läran) och Sangha (det buddistiska sällskapet, buddas lärjungar/följare)

Du sa att man inte får tro på gud och själen, det får man. Detta ditt inlägg förändrar inget av det du sa ursprungligen. Du har fortfarande hävdat något som inte stämmer.
Citera
2026-06-14, 20:57
Medlem
Citat:
Sann ursprunglig theravadha-buddhism handlar inte om att dyrka något.

Du har en del grava missuppfattningar om buddhism. Läs på om detsamma så det du säger överenstämmer med sanning och fakta.

det handlar väl snarare om att dyrka läran, dharma (dhamma på pali).

"Vāseṭṭha, he whose faith in the Tathāgata has taken root and become established, firm, unshakeable by any renunciant, brahmin, god, māra or brahmā or any other person in the world, it is fit for him to say: “I am a legitimate son of the Blessed One, born of his mouth, born of Dhamma, produced by Dhamma, created by Dhamma, inheritor of Dhamma. What is the reason for this? Because, Vāseṭṭha, these are designations of the Tathāgata, ‘one whose body (of qualities) is Dhamma (Dhamma-kāyo)’, ‘one whose body (of qualities) is the highest (brahmā)’, ‘become Dhamma’, become the highest.’
"

- Aggañña Sutta: Dīgha-nikāya III
Citera
2026-06-14, 20:59
Medlem
Citat:
Du sa att man inte får tro på gud och själen, det får man. Detta ditt inlägg förändrar inget av det du sa ursprungligen. Du har fortfarande hävdat något som inte stämmer.

då är man knappast buddist, eftersom den buddistiska läran är att varken Gud eller själ finns.
Citera
2026-06-14, 21:02
Medlem
Citat:
det får du gärna förklara lite?

Buddhan och läran är inte en och detsamma. Läran handlar om att nå Nirvana med en viss metodik. Allt därutöver är vad buddha sa - förutom läran. Det, kan man tro vad man vill om.

Läran kan man inte tro vad man vill om om man utför den. Som buddha sa, kom och se själv. Dvs utöva och upptäck själv vad som är sant.
Citera
2026-06-14, 21:27
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
då är man knappast buddist, eftersom den buddistiska läran är att varken Gud eller själ finns.
Men de verkar tro på himmelen (deva-riken) och helveten? (naraka)

Är den västerländska buddismen helt enkelt mindre religiös och mer en sorts orientalisk ateism?

Hur ser du på gud-aktiga varelse som typ Sakka eller Enma då?

Tibetansk konst
https://diluo.digital.conncoll.edu/Asianart/wp-content/uploads/2024/12/Tibetan-Buddhism-WheelLife-ca-1996-808x1024.jpg
Helvetes park i Thailand
https://dynamic-media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-o/2a/a7/26/5f/caption.jpg?w=1200&h=-1&s=1
Japanskt helvetes museum:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9SJNWy5JjosSjYTKN_vSe8WxZFtIwE nRiOyj_h9-NM6ITTCUOlBhc3Ys&s=10
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-06-14 kl. 21:30.
Citera
2026-06-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Men de verkar tro på himmelen (deva-riken) och helveten? (naraka)

Är den västerländska buddismen helt enkelt mindre religiös och mer en sorts orientalisk ateism?

Hur ser du på gud-aktiga varelse som typ Sakka eller Enma då?

Tibetansk konst
https://diluo.digital.conncoll.edu/Asianart/wp-content/uploads/2024/12/Tibetan-Buddhism-WheelLife-ca-1996-808x1024.jpg
Helvetes park i Thailand
https://dynamic-media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-o/2a/a7/26/5f/caption.jpg?w=1200&h=-1&s=1
Japanskt helvetes museum:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9SJNWy5JjosSjYTKN_vSe8WxZFtIwE nRiOyj_h9-NM6ITTCUOlBhc3Ys&s=10

ja, allt är lidande är ju devisen..

har faktiskt inte stött på vare sig Sakka eller Enmo i mina buddist-efterforskningar. Men Sakka är tydligen härlett från hindu-guden Indra, och Enma från Yama.

så det är uppenbart hur buddismen inte lyckats frigöra sig från sitt hinduiska ursprung tycker jag, varför jag känner en större nyfikenhet inför hinduismens uppsjö av texter för tillfället..

Patanjalis Yoga-sutras exempelvis, tycker jag borde kunna studeras med stor behållning av både buddister och icke-sådana. den använder många liknande koncept som inom buddismen, och är ren undervisning i meditation. med fördelen att man tillåts tro på en själ (atman) och uppmuntras att dyrka Gud (Ishwara, vars namn är Ohm).

vore intressant att höra någon buddist uttala sig om Yoga-sutras. eller är den förbjuden i den rätta läran?
Citera
2026-06-14, 22:09
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
ja, allt är lidande är ju devisen..

har faktiskt inte stött på vare sig Sakka eller Enmo i mina buddist-efterforskningar. Men Sakka är tydligen härlett från hindu-guden Indra, och Enma från Yama.

så det är uppenbart hur buddismen inte lyckats frigöra sig från sitt hinduiska ursprung tycker jag, varför jag känner en större nyfikenhet inför hinduismens uppsjö av texter för tillfället..

Patanjalis Yoga-sutras exempelvis, tycker jag borde kunna studeras med stor behållning av både buddister och icke-sådana. den använder många liknande koncept som inom buddismen, och är ren undervisning i meditation. med fördelen att man tillåts tro på en själ (atman) och uppmuntras att dyrka Gud (Ishwara, vars namn är Ohm).

vore intressant att höra någon buddist uttala sig om Yoga-sutras. eller är den förbjuden i den rätta läran?
Vid närmare eftertanke när jag läste halvägs av din text...det finns nog spår av uppblandning med olika lokala folktro och väsen precis som hos andra religioner.

Jag själv fick återberättar om tex sk mangus/mangadhai (vilka de ibland misstog för ryssarna). Men det är en lokal tro på demoner som mongoliska folk behöll när tibetansk buddism mötte deras lokala shamanism. De påminner om hinduismens Rakshasa/Asura.

Jag finner det svårt att veta om dessa saker är ting som folk tolkar bokstavligt utifrån Buddhas läror eller inte? Alltså att man använder hinduismens gudar/demoner som metaforiska uttryck eller för att göra det mindre abstrakt?
Citera
2026-06-15, 00:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Hur jävla kul hade det varit! Om man helt plötsligt hade blivit buddha! Inget för egen del dock. Är fan katolik rätt troende. Får inte det minsta slå fel väg. Om bara litet är det helvetet för mig.
Citera
2026-06-15, 07:25
Medlem
Innan jag hittade buddhismen var mitt liv ett ständigt kaos av deadlines, irritation på folk som går långsamt på trottoaren och en djup, existentiell ångest över att min favoritserie lagts ner. Idag är ja i princip ett vandrande zen tempel. Eller ja, nästan…det förändrade mitt liv…
Citera
2026-06-15, 07:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigaPolisen
Innan jag hittade buddhismen var mitt liv ett ständigt kaos av deadlines, irritation på folk som går långsamt på trottoaren och en djup, existentiell ångest över att min favoritserie lagts ner. Idag är ja i princip ett vandrande zen tempel. Eller ja, nästan…det förändrade mitt liv…
Vänta tills du hittar kristendomen. Som att jämföra en folköl med heroin, jämförelsen mellan buddhism och kristendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in