Citat:
Ursprungligen postat av
Monerokungen
Du som blivit buddhist, hur har det påverkat ditt liv?
Jag har börjat lösa väldigt mycket om buddhism och även munkar. Och blir förälskad.
Så min fråga är till buddhister som inte alltid varit det, känns livet bättre? Något bra buddhist center i göteborg?
Det skänker lugn, harmoni och självdeterminerande. Slut på re-aktivt agerande och tänkande. Jag tänker och agerar när jag vill.
Men det jag främst vill förmedla med denna post är böcker att läsa. Personligen har jag väl läst ett 70-tal böcker nu under 4års buddhistliv och vissa står ut som enastående. Om jag skulle agera som vägledare för någon så är det följande jag skulle rekommendera att denne läser. Läs i nämnd ordning så fungerar de som en utbildning:
Chris Pauling - Introduktion till buddhismen. Ger grunderna för meditation
Paramananda - buddhistisk meditation. Fördjupning i grunderna.
Bhante G - Start here, start now. Förklarar enkelt, men fördjupande, meditation.
Ayya khema - Who is myself. Förklarar vad du gör och vad som sker på vägen mot målet.
Matthew Flickstein - The meditators atlas. Ytterligare fördjupning och definiering av skeenden och målet.
Faktum är att med dessa böcker klarar man sig själv då de förklarar allt. De 3 sista ger en sömlös övergång från enkelhet till initierad kunskap i och om meditation. Förstår du det som de 2 sistnämnda handlar om så förstår du vad du ska hantera, och därmed kommer att göra samt kan förvänta dig att uppleva. Ett besök på ett Center då och då är allt som behövs såsom inspiration.
Mastodontverket Pali Kanon är ett måste att läsa men man kan börja med att läsa - Noble truths, noble paths av Bhikku Bodhi. En av de mest erkända buddhistmunkarna inom Theravada-buddhismen. Vilken är den ursprungliga buddhismen. Boken är en sammanfattning, och därmed tunnare, av det mest betydelsefulla i P.K. De som står däri, är så du ska leva om du är seriös med din "buddhism".
Författare att läsa allt av - Bhante G, Ayya Khema, Pema Chödrön är en annan. BGs och AKs lättlästa böcker är guldgruvor. Nämnda BB är också en författare vars böcker är oerhört upplysande och allt av denne bör läsas.