Citat:
Ursprungligen postat av
Vikingtraveler
Det har alltid funnits en enorm ryssnoja i Sverige. Sanningen är att Moskva förmodligen inte brydde sig nämnvärt om oss från början. Det har väl knappast blivit bättre nu när vi har skickat enorma mängder vapen till Ukraina, men realistiskt sett ser de oss fortfarande inte som ett reellt hot. Ryssland har betydligt mer prioriterade mål och geopolitiska problem att hantera än lilla Sverige. Även om svensk media och politiker vill få det till att ryssen är efter oss, så är det knappast fallet.
Vi har överlevt som land pga realistisk förståelse för Rysslands imperialistfasoner.
Ryssarna sa att dom inte skulle gå in i Ukraina. Sedan ljög dom och började mörda ukrainare som ville slippa den ryska stöveln.
Rysk statstv hotade Sverige flera gånger. Det blev en självklarhet att ansöka om medlemskap i försvarsamarbetet Nato.