2026-06-14, 19:42
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag håller med! Det finns personer som deltagit i tråden som enligt egen utsago gått i skolan med honom, som arbetar med honom och som bor i närområdet men ingen verkar vilja dela med sig eller försöka få en färsk bild på honom. Sen kan jag väl förstå att man inte vill riskera något och få sin identitet röjd, men Matija är nog rätt ofarlig i dagsläget så länge han inte är påverkad av alkohol eller benzo.

Var det Rohypnol han var påverkad av vid morden? Jag har glömt. Det var ju en sjukt farlig drog som bidrog till mycket elände, lyckligtvis slutade den säljas i Sverige 2004. Jag har själv i mitt minne två mord och ett grovt våldsbrott mot äldre och handikappade där folk som fanns runt min krets dömdes. Detta är i slutet av 90-talet och tidigt 00, i alla tre fall var Rohypnol inblandat.

Matija gick i samma klass som en svensk skådespelare. Ingen megakändis men tillräckligt för att de flesta svenskar som tittat på tv de senaste 10-15 åren skulle känna igen hans ansikte.
Grundskolan eller gymnasiet? Vem är den skådespelaren eller skådespelerskan?
Citera
2026-06-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Grundskolan eller gymnasiet? Vem är den skådespelaren eller skådespelerskan?

Jag vet inte om det är grundskola eller gymnasiet. Kolla PM.

EDIT : Det ska ha varit i gymnasiet.

Matijas mamma lever fortfarande ser jag, hon var lärare så jag antar att det var därifrån hans lärarambitioner kom ifrån.

Här är pappans grav : https://gravar.se/forsamling/katolska-kyrkogarden-i-stockholm/katolska-kyrkogarden/xvii/lovrenz-sovdat-898c5
Senast redigerad av KrimHist 2026-06-14 kl. 22:41.
Citera
2026-06-15, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Är det här han? Har han i så fall förökat sig? https://mrkoll.se/person/Matija-Vladimir-Sovdat-Sleipnervagen-101-Handen/mUxacYfrDYuquerADYuqcYfrdYQacYfrkyqRaQbTAQmpuhQuer ArahA

Ja det är han. Han har förökat sig ja. Nu vill jag egentligen inte dra in varken hans fru eller dotter i tråden men hon verkar ha ärvt hans intresse för kampsport. Eller om han själv satte henne att träna det när hon var yngre.
Citera
2026-06-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ja det är han. Han har förökat sig ja. Nu vill jag egentligen inte dra in varken hans fru eller dotter i tråden men hon verkar ha ärvt hans intresse för kampsport. Eller om han själv satte henne att träna det när hon var yngre.

Dottern är ju oskyldig men frun valde att gifta sig och föröka sig med ett monster. Henne tycker jag inte ett spår synd om och jag kan säga, utan att ha träffat henne, att det är något väldigt fel med henne.
Citera
2026-06-15, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Dottern är ju oskyldig men frun valde att gifta sig och föröka sig med ett monster. Henne tycker jag inte ett spår synd om och jag kan säga, utan att ha träffat henne, att det är något väldigt fel med henne.

Ja det är lite skillnad på de två, samtidigt lär han inte berättat om det på första dejten direkt. Men ja, att stanna hos en brutal trippelmördare och att skaffa barn med honom kräver nog sin typ.
Citera
2026-06-18, 01:00
Medlem
Tack för intressanta inflik samt att du håller tråden vid liv.

Citat:

Matijas mamma lever fortfarande ser jag, hon var lärare så jag antar att det var därifrån hans lärarambitioner kom ifrån.

Här är pappans grav : https://gravar.se/forsamling/katolska-kyrkogarden-i-stockholm/katolska-kyrkogarden/xvii/lovrenz-sovdat-898c5
Citera
2026-06-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novish123
Tack för intressanta inflik samt att du håller tråden vid liv.

Tack själv Novish!
Citera
2026-06-18, 02:18
Avstängd
micro113s avatar
Han har väl levt många år i frihet utan återfall.
Dags att lämna honom ifred
Citera
2026-06-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har väl levt många år i frihet utan återfall.
Dags att lämna honom ifred

Så fungerar det inte. Hade han lämnat David och Harriet och den äldre mannen ifred så hade han själv blivit lämnad ifred. Nu valde han istället att slakta dessa tre och förstöra livet för väldigt många människor. Det och dess kommer han att få leva med resten av sitt egoistiska liv.

Hade jag varit nära anhörig till offren så hade jag tagit extremt illa upp av det du skrev.
Citera
2026-06-18, 15:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Pappan var alltså död innan morden.
Han dog 1995, undrar om det kan ha utlöst något som sedan ledde till mord.
Jag undrar också om det finns fler offer, för det är ett långt hopp ändå från 1996 till 1998.

Citat:
Så fungerar det inte. Hade han lämnat David och Harriet och den äldre mannen ifred så hade han själv blivit lämnad ifred. Nu valde han istället att slakta dessa tre och förstöra livet för väldigt många människor. Det och dess kommer han att få leva med resten av sitt egoistiska liv.

Hade jag varit nära anhörig till offren så hade jag tagit extremt illa upp av det du skrev.
Han och de anhöriga kommer att få leva med det oavsett tänker jag.
Han verkar ju dock leva och ha levt ganska opåverkad av att den här tråden lever och vad han gjort, så jag tänker mer att det inte fyller någon poäng snarare än att han på något sätt skulle "förtjäna" att bli lämnad ifred.
Jag tror de man kan röra upp känslor i är just de mördades anhöriga.
Citera
2026-06-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Pappan var alltså död innan morden.
Han dog 1995, undrar om det kan ha utlöst något som sedan ledde till mord.
Jag undrar också om det finns fler offer, för det är ett långt hopp ändå från 1996 till 1998.

Det verkar som att han försökte vända sitt tidigare struliga liv efter pappans död då han började plugga på universitetet. Innan dess verkar han ha levt rätt struligt i tonåren med misshandelsdomar och drogmissbruk och umgänge med heroinister på Sergels torg. Ja man skulle ju inte bli helt förvånad om han har fler liv på sitt samvete. Hans namn har ju förekommit i flera andra mordutredningar har jag för mig, bl.a Swartlings ridskola och hotellet i Visby, bägge 1996.

Han och de anhöriga kommer att få leva med det oavsett tänker jag.
Han verkar ju dock leva och ha levt ganska opåverkad av att den här tråden lever och vad han gjort, så jag tänker mer att det inte fyller någon poäng snarare än att han på något sätt skulle "förtjäna" att bli lämnad ifred.
Jag tror de man kan röra upp känslor i är just de mördades anhöriga.

Det verkar som att han försökte vända sitt tidigare struliga liv efter pappans död då han började plugga på universitetet. Innan dess verkar han ha levt rätt struligt i tonåren med misshandelsdomar och drogmissbruk och umgänge med heroinister på Sergels torg. Ja man skulle ju inte bli helt förvånad om han har fler liv på sitt samvete. Hans namn har ju förekommit i flera andra mordutredningar har jag för mig, bl.a Swartlings ridskola och hotellet o Visby, bägge 1996.

Nej det har du rätt i att tråden inte fyller någon poäng mer än som diskussionsunderlag, men det gäller väl nästan samtliga trådar i forumet Kriminalhistoria. Möjligt att anhöriga till offren tycker så men kan även vara tvärtom, om tråden hålls vi liv så glöms inte David och Harriets öde bort. Anhöriga lär väl vara inne och läsa, tänker på typ syskonbarn som aldrig fick träffa sin moster googlar om fallet. Minns inte om David hade några syskon?

Om det kom ett inlägg från anhöriga i tråden om att de inte vill att detta diskuteras längre så hade jag absolut respekterat det.
Citera
2026-06-18, 21:09
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Vem är kändisen som gick i Sovdats klass?
Var/Vilken busslinje kör Sovdat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in