Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Det återstår att se var det kommer att ta stopp. 2011-2015 sjönk guldpriset med över fyrtio procent innan det vände.
Det är sant. Bitcoin är fortfarande något av ett experiment.
Där är en fundamental skillnad. När guldpriset ökar ökar även guldinflationen något, med viss eftersläpning. Bitcoininflationen är opåverkad av prisutvecklingen och halveras var fjärde år enligt ett inbyggt schema. Hur viktig denna skillnad är och om den är till gulds fördel, vet jag inte.
Med bitcoin är det framtagningskostnaden som följer priset, snarare. Så där är också en skillnad.
Jag argumenterade snarare för att dina argument var svaga. Prisrörelserna säger inget eller lite om vad en tillgång är eller inte är.
Men du har rätt i att guldbrytningsprocessen har en fundamentalt prisrörelsedämpande effekt som inte finns i bitcoinbrytningsprocessen.
Alltså, att bitcoin är skapad med guldet som förlaga är ett faktum. Att bitcoin inte är guld är också ett faktum. Bitcoin är ju egentligen något helt annat, men en viktig anledning till att den har fått ett högt marknadspris är att dess väsentliga egenskaper delvis är kopierade (och idealiserade) från guldets abstrakt monetära egenskaper. Såväl guld som bitcoin har fått ett högt marknadspris utan stöttning av ett våldsmonopol eller liknande utan tack vare sina egenskaper vilka uppenbarligen är efterfrågade.
Det finns ingen "guldinflation". Det är framtagningskostnaden som ökar på grund av inflationen. Om det var en inflation skulle guldvärdet minska. D.v.s det är fiat som minskar i värde, inte guld. Det behåller därigenom sin köpkraft. Det är det som är själva poängen med guld. Skulle det sjunka kraftigt i förhållande till fiat eller andra varor, skulle det vara en sorts inflation. D.v.s Du får mindre för samma mängd guld. Ungefär som du nämnde 2011-15, men frågan är om det var övervärderat tidigare, då det var en peak före och som jag menar nu, kommer att sjunka tillbaka.
Jag jämför Bitcoin med aktier och andra spekulations papper och där stämmer det mycket bättre än med guld. Det är förhoppningen om värdeökning som driver handeln med Bitcoin. Inte för att skydda sina hemtagna vinster för framtiden. Då är räntepapper en bättre jämförelse med guld.
Men Bitcoin är inte som guld, som du själv säger. Jag påstår att det var ett försäljningsargument. För det stämmer inte. Istället handlade det om att försöka skapa en extrem värdeökning. För det skulle bli resultatet om den skulle ersätta fiat. En enorm deflation som skulle göra de som startade den, till världens rikaste män som skulle få Musk att se ut som en fattiglapp. Att någon säger något, betyder inte att det är sant. Jag är säker på att en del var väl medvetna om det här. Om de är kvar än, vet jag inte. Det blev i alla fall inte som de ville.
Men som jag sagt tidigare i ett inlägg om Bitcoin, skulle man kunna skapa en kryptovaluta som beter sig som guld eller kanske bättre. Men vem skulle skaffa den, när den bara behåller sitt värde och man inte kan bli rik eller spekulera i den?
Sen är framtiden både för Bitcoin och faktiskt även blockkedjan oviss. Någon kanske kommer på något nytt som gör samma sak, snabbare billigare och bättre och blockkedjan blir lika förlegad som en ABC80. Kanske kvantdatorer kan göra det snart. Världen förändras, guld består.