2026-06-14, 18:29
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Nordfeldt som knappt platsar i allsvenskan ska vara vårt stora hopp? Tur VM går i USA så man slipper kolla skiten. (04 sover jag)
2026-06-14, 18:45
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Nordfeldt som knappt platsar i allsvenskan ska vara vårt stora hopp? Tur VM går i USA så man slipper kolla skiten. (04 sover jag)
Dom andra två är inte bra dom heller. Nordfeldt är enda som fått spela dom andra har varit skadade.
2026-06-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .NateHiggers.
Dom andra två är inte bra dom heller. Nordfeldt är enda som fått spela dom andra har varit skadade.
Borde vi haft med Törnqvist istället trots avsaknad av speltid? Jag kan känna det.
2026-06-14, 18:55
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:

Ellborg som ändå fått känna lite på PL denna säsong är tydligen sämre än en medelmåtta från allsvenskan. Nåväl vi hade inte kommit speciellt långt med en prime Neuer heller.
2026-06-14, 18:56
Medlem
Ezzelinos avatar
Potter identifierade i alla fall Sveriges mest uppseendeväckande svaghet i träningsmatcherna, och har försökt åtgärda saken:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/5pjlGz/motstandarkoll-infor-sverige-vm-premiar-mot-tunisien

Citat:
Sportbladet talade med den tunisiske kommentatorn Issam Chaouali inför VM.

– De snabba omställningarna är vårt främsta vapen.

Det där är inga goda nyheter för Sverige. Efter de svaga prestationerna mot Norge och Grekland var förbundskapten Graham Potter rakt på sak. Sverige måste sluta släppa till så många farliga chanser via defensiva omställningar. Trots att Blågult mestadels försvarade lågt åkte svenskarna vid upprepade tillfällen på sylvassa kontringar från motståndarna.

– Det är onödigt, billigt. Det ger det andra laget liv och styrka. Vi måste få bort de där kontringarna mot oss, sa han då.

Under veckan i USA har landslaget jobbat hårt med det specifika problemet. Mittbackarna Eric Smith och Gustaf Lagerbielke bekräftar att det varit ett huvudfokus. Särskilt som Tunisien med stor sannolikhet kommer satsa på en utpräglad kontringsfotboll mot Sverige.

– Vi har kollat på det. För vi har verkligen velat ta reda på varför vi haft problem med det. Det var bra att de matcherna mot Norge och Grekland kom när de kom, för nu har vi verkligen fått upp ögonen för problemen. Nu har vi en väldigt tydlig och bra plan för hur vi ska kontrollera det, säger Eric Smith.

Gustaf Lagerbielke blir ännu mer konkret om vad Sverige jobbat på.

– Det handlar om återövringspressen och våra positioner när vi anfaller. Så vi är redo att försvara och har korta avstånd till deras anfallare. Men det handlar också om vilka risker vi tar (med bollen) och när vi tar de riskerna.
Medlem
Tar dom inte 3 poäng i natt så ser det riktigt illa ut
Mot Japan och Holland blir det svårt
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Ellborg som ändå fått känna lite på PL denna säsong är tydligen sämre än en medelmåtta från allsvenskan. Nåväl vi hade inte kommit speciellt långt med en prime Neuer heller.

Det är inte de bästa som är uttagna tyvärr. Gäller fler lagdelar.
2026-06-14, 19:11
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Tar dom inte 3 poäng i natt så ser det riktigt illa ut
Mot Japan och Holland blir det svårt
Ja håller med. Denna match blir Sveriges största chans till 3 poäng. De kan sedan kriga sig till nån poäng mot Nederländerna och Japan.
2026-06-14, 19:26
Medlem
Citat:
Förväntas hetta

Samma under Sveriges Dallas-vistelse 1994. Tror det var Kenneth Andersson som berättade att de fick en chock när de anlände till Dallas efter att ha varit i en svalare amerikansk stad. Ca 40 grader i Dallas berättade Kenneth.
2026-06-14, 19:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mitt tips är att Sverige besegrar Tunisien med 2-1, förlorar mot Nederländerna med 0-2. Sen blir det en ren match om 2:a plats i gruppen mot Japan, som Sverige tar med 1-0.

Där har ni svaret.
2026-06-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Låt oss hoppas att Potter har lurats med Lundh och att
Smith går in och ersätter antingen Karlström eller Hien.
Svensson in istf Karlström och Smith in istf Hien hade varit ett alternativ.

Jag antar att du inte såg matchen mot Norge? Eftersom du förespråkar Smith? Det kan ha varit den sämsta prestationen jag sett av en landslagspelare? Nu har inte jag sett Smith i klubblag, Men jag skulle kunns gissa att han spelar i BK Mora i div 4 norra? Men du har säkert ett annat fotbollsöga.

Btw Svensson var näst sämt..
2026-06-14, 19:40
Medlem
Slutar 1-1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in