2026-06-13, 20:02
  #49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Rättat stavfel i rubrik /MOD
Citera
2026-06-13, 20:53
  #50
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Jag skulle inte säga att det nödvändigtvis behöver vara ett mått på kompetens.
De kompetenser som testas av i högskoleprovet är definitivt kompetenser som du behöver ha med dig för att kunna fatta bra beslut. Det är många akademiker som har till uppgift att fatta bra beslut. Det är därför man testar just de saker man gör på HP.
Citera
2026-06-13, 20:56
  #51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
De kompetenser som testas av i högskoleprovet är definitivt kompetenser som du behöver ha med dig för att kunna fatta bra beslut. Det är många akademiker som har till uppgift att fatta bra beslut. Det är därför man testar just de saker man gör på HP.

Läste du vad det var jag svarade på?

Kom igen nu, visa att du ha någon som helst jävla heder ditt lilla rövhål. Svara på min fråga. Lekstugan är över.
__________________
Senast redigerad av jcocker 2026-06-13 kl. 21:12.
Citera
2026-06-14, 11:21
  #52
Medlem
Proras avatar
Ett bra resultat på högskoleprovet korrelerar givetvis med den kognitiva förmågan, intelligensen om man så vill.

Men det säger ju ingenting om en persons sociala talang, psykiska stabilitet, empatiska förmåga, stresstålighet, driv och uthållighet o.s.v., alltså andra delar av personligheten som är viktiga att ta i beaktande när en partiledare utses, men som man i viss mån kan bortse från när det gäller att prediktera hur framtida högskolestudier faller ut.

Handelshögskolan i Sthlm skippade kravet på ett provresultat om minst 1,25, eftersom det satte käppar i hjulet för karriärsugna bimbos. Ett obegripligt beslut. Jag antar att de flesta partiledare skulle klara att nå 1,25, eller mer, om de verkligen gick in för det. Men det kanske skulle vara förfärligt för dem att ställa upp på ett sådant test, där man trots allt riskerar att misslyckas. Hellre då att förnedras genom att utsättas för plumpa sexfrågor i SVT:s program Fördomsshowen. Det är fortfarande en skam att anses vara korkad. De enda som inte oroar sig för det är de korkade.
__________________
Senast redigerad av Prora 2026-06-14 kl. 11:23.
Citera
2026-06-14, 18:26
  #53
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Haha, Amanda Lind gjorde väl provet 5 gånger innan hon fick det resultatet. Du tog verkligen det sämsta exemplet av dom alla. Finns skarpare skallar i MP och Amanda Lind har troligen lägst IQ i sammanhanget, och det blir tämligen tydligt i debatter.

Vill du ha någon begåvad får du leta efter en som har fått 2.0 efter första eller andra försöket. 1.8 på hela FEM försök tyder på låg begåvning eller normalbegåvning på sin höjd.

Men gissar att tråden är en trolltråd…

Tror knappast att Amanda Lind har låg IQ.

Hon utbildade sig på psykologprogrammet och blev leg. psykolog 2009.

Hur många gånger hon skrev högskoleprovet är inte särskilt intressant.

Det som räknas är att hon klarade av en lång universitetsutbildning.
Citera
2026-06-14, 20:05
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Tror knappast att Amanda Lind har låg IQ.

Hon utbildade sig på psykologprogrammet och blev leg. psykolog 2009.

Hur många gånger hon skrev högskoleprovet är inte särskilt intressant.

Det som räknas är att hon klarade av en lång universitetsutbildning.

Har du någonsin gått till en psykolog och tänkt ”wow!, vad du kan mycket”, eller vad grundar du det på?

Det enda de gör är att bekräfta dig och inte tillföra något. En familjemedlem eller terapeut funkar lika bra.

Att hon behövde skriva provet hela 5 gånger innan hon fick 1.8, i en tid där det var inflation på poängen, säger väl egentligen allt om hur korkad hon är.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in